لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۱

تأکید دوباره مصر: امنیت کشورهای عربی خلیج فارس خط قرمز ماست


نبیل العربی، وزیر امور خارجه مصر
نبیل العربی، وزیر امور خارجه مصر
نبیل العربی، وزیر خارجه مصر روز دوشنبه ایران را از دخالت در امور داخلی کشورهای حوزه خلیج فارس بر حذر داشت و تأکید کرد که امنیت کشورهای عربی حوزه خلیج فارس برای مصر در حکم خط قرمز است.

تنش در روابط ایران و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از آن زمان که ایران حضور نیروهای عربستان در سرکوب مخالفان در بحرین را سرزنش کرد افزایش یافت و حتی برخی از این کشورها از جمله کویت از کشف شکبه‌های جاسوسی وابسته به ایران خبر دادند. موضوعی که ایران آن را رد کرده است.

اکنون وزیر خارجه مصر که از زمان روی کار آمدن وی امیدهایی برای ترمیم روابط ایران و مصر پیش آمده در گفت‌وگویی با تلویزیون العربیه اعلام کرد که به طور صادقانه و شفاف دیدگاه‌های مصر در مورد امنیت در منطقه خلیج فارس را با همتای ایرانی‌اش در میان گذاشته است.

آقای العربی تأکید کرد که مصر مداخله هیچ کشوری در امور داخلی دیگر کشورها را پذیرا نیست و برای مصر امنیت منطقه خلیج فارس از امنیت مصر جدایی‌پذیر نیست و خط قرمز است.

ایران در ماه‌های اخیر که کشور همسایه‌اش بحرین دستخوش ناآرامی و اعتراضات مخالفان دولت بوده، حمایت خود از مخالفان بحرینی را حمایتی معنوی توصیف کرده است و با این استدلال که ناآرامی‌ها در این کشور می‌تواند به بی‌ثباتی منطقه منجر شود، از خواستار مداخله سازمان ملل در بحرین شده است.

اما در مقابل شش کشور شورای همکاری خلیج فارس ایران را متهم می‌کنند که با نقض معاهدات بین‌المللی در امور داخلی بحرین دخالت می‌کند.

از سوی دیگر امید آن می‌رفت که پس از سرنگونی دولت مبارک و روی کار آمدن دولت جدید مصر، روابط بین ایران و مصر نیز که نزدیک به سه دهه دچار وقفه بود، از سر گرفته شود. امری که هر دو طرف ایرانی و مصری بر آن تأکید کرده‌اند.

از جمله به تازگی علی‌اکبر صالحی و نبیل العربی، وزیران خارجه جمهوری اسلامی و مصر در حاشیه نشست غیرمتعهدها در جزیره بالی اندونزی دیدار کردندو به گزارش خبرگزاری‌های ایران دو طرف درباره راه‌های بهبود روابط دو کشور گفت‌وگو کردند.

با این حال این نخستین بار نیست که مقام‌های دولت جدید مصر نسبت به دخالت احتمالی ایران در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس هشدار می‌دهند.

وزیر خارجه مصر چندی پیش نیز با حمایت از مواضع کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس درباره تحولات جاری در بحرین گفته بود که «ثبات و هویت عربی» کشورهای حاشیه خلیج فارس «خط قرمز» مصر به شمار می‌آید.

اوائل اردیبهشت ماه امسال نیز نخست‌وزیر مصر با اظهار اینکه باز شدن فصلی جدید در روابط ایران و مصر در امنیت کشورهای منطقه خلیج فارس خللی وارد نخواهد کرد، تأکید کرد که «امنیت کشورهای خلیج فارس برای ما و امنیت ملی مصر حائز اهمیت است.»
XS
SM
MD
LG