لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۶

مصر در حال بررسی درخواست عبور ناوهای ایرانی از آبراه سوئز است


ناو ایرانی خارگ؛ یکی از دو ناوی که در انتظار مجوز عبور از آبراه سوئز است
ناو ایرانی خارگ؛ یکی از دو ناوی که در انتظار مجوز عبور از آبراه سوئز است
ایران روز پنجشنبه برای عبور دو ناو خود از آبراه سوئز با مقام‌های مصری رایزنی کرده و مصر اعلام کرده است که درخواست رسمی ایران را برای عبور این دو ناو ایرانی از آبراه سوئز، برای ورود به دریای مدیترانه، دریافت کرده و آن را بررسی می‌کند.

حسام ذکی، سخنگوی وزارت خارجه مصر، می‌گوید که این درخواست رسمی ایران، از سوی وزارت دفاع مصر در حال بررسی است.

نهاد مصری ناظر بر آبراه سوئز پیشتر اعلام کرده بود که وزارت کشور و وزارت خارجه مصر نیز در امر بررسی درخواست رسمی ایران دخالت دارند.

«پرس تی وی»، شبکه تلویزیونی انگلیسی‌زبان دولتی ایران، عصر پنجشنبه اعلام کرد که مقام‌های رسمی ایران در طول روز پنجشنبه با «همتایان مصری خود» تماس گرفته و با آنها درباره درخواست ایران، برای عبور دو ناو ایران از آبراه سوئز گفت‌وگو کرده‌اند.

پرس تی‌وی تأکید کرد که مقامات ایرانی در این مکالمات تلفنی از مصری‌ها خواستند که امنیت ناوهای ایرانی را به هنگام عبور از این آبراه تأمین کنند.

این رسانه دولتی ایران افزود که مقامات مصری گفته‌اند هیچ امر منفی در مورد درخواست ایران وجود ندارد و همه چیز درمورد حرکت ناوها از این آبراه درست است.

این درحالی است که تا ظهر پنجشنبه، مقام‌های مصری گفته بودند که درخواستی از سوی ایران برای عبور ناوهای ایرانی از آبراه سوئز دریافت نشده است.

رسانه‌های عربی مانند الجزیره و العربیه، و نیز برخی از رسانه‌ها در اسرائیل گفته بودند که ایران با درک این امر که مصر به ناوهای ایرانی اجازه عبور نخواهد داد، از قصد خود برای حرکت ناوها از این آبراه عدول کرده است.

در برخی از گزارش‌های رسانه‌های عربی این ادعا نیز مطرح شده بود که مصر به ایران پاسخ رد داده است.

اسرائیل به عبور ناوهای ایرانی از سوئز حساسیت زیادی نشان داده است زیرا در ۳۲ سال عمر جمهوری اسلامی ایران، حرکت شناورهای ایرانی از این آبراه سابقه نداشته است.

آویگدور لیبرمن، وزیرخارجه اسرائیل، چهارشنبه گفته بود که دو ناو ایرانی به زودی از آبراه سوئز عبور می‌کنند، و گفته بود که «جهان اراده لازم را برای مقابله با گستاخی‌های ایران ندارد».

آقای لیبرمن گفته است که این اقدام ایران «تحریک‌آمیز است» و «ایران با این کارها، از خود اعتماد به نفس زیادی نشان می‌دهد و باید جلوی این حکومت را گرفت».

اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل شامگاه چهارشنبه گفته بود که کشورش این تحرک نظامی ایران را به عنوان اقدامی که ممکن است «خصومت‌آمیز» باشد، از نزدیک دنبال می‌کند.

ژنرال ذخیره اسرائیلی، بنیامین بن‌الیعزر، که از وزیران دولت‌های این کشور بوده، پنجشنبه به رادیو اسرائیل گفته بود که موافقت مصر با حرکت این ناوها از آبراه سوئز، می‌تواند توازن قوای جاری در منطقه را مختل کند.

رسانه‌های اسرائیل می‌گویند که نیروی دریایی این کشور وضع آب‌های منطقه را رصد می‌کند و آمادگی لازم را برای رخدادهای احتمالی دارد.

به گفته تحلیلگران در اسرائیل، نگرانی این کشور این است که ایران بخواهد از این به بعد از طریق کشتی‌هایش از آبراه سوئز، برای سازمان‌ها و کشورهای همپیمان خود سلاح بفرستد.

ایران با سوریه، حزب‌الله و حماس همپیمان است که با اسرائیل در حالت جنگی هستند.

ایران تا کنون برای حرکت کشتی‌هایش به سواحل سوریه و لبنان، مسیر بسیار طولانی‌تری را طی می‌کرد. عبور شناورهای ایران از آبراه سوئز، راه رسیدن به دریای مدیترانه را سریع‌تر خواهد کرد.

آبراه سوئز تا آب‌های اسرائیل فاصله‌ای اندک دارد.

ایران می‌گوید که دو ناوش با نام‌های الوند و خارگ می‌خواهند مدتی در بندری در سوریه لنگر بیندازند. این دو ناو ایرانی از مدتی پیش در بندر جده عربستان بوده‌اند.

آمریکا نیز اعلام کرده است که حرکت ناوهای ایرانی در منطقه را پیگیری می‌کند و باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، در جریان امور است.

به گزارش آسوشیتدپرس، ناو هواپیمابر «یو.اس.اس.اینترپرایز»، که در حال مأموریتی برای کمک به نیروهای آمریکایی در افغانستان بود، تغییر مسیر داده و به سوی آب‌های منطقه روان شده است.

این تغییر مسیر ناو غول پیکر آمریکایی با اقدام ایران ارتباط داده شده است.

ایران از آغاز روی کارآمدن جمهوری اسلامی وجود اسرائیل را «غده سرطانی» در منطقه دانسته و خواهان نابودی آن بوده است اما تا کنون تنش مستقیم نظامی بین این دو حکومت خصم رخ نداده است.

مصر نگفته است که چه زمانی به درخواست ایران پاسخ آری یا خیر خواهد داد.

وزیران خارجه و دفاع مصر در صدور مجوز برای عبور هر شناور دریایی از آبراه استراتژیک سوئز دخیل هستند. خودداری آنها از دادن مجوز عبور، امری کاملاً نادر است.

مصر در سه دهه ریاست جمهوری حسنی مبارک به ایران امکان نزدیک شدن به آب‌های منطقه و عبور از آبراه سوئز را نمی‌داد. آقای مبارک جمعه گذشته ناچار به کناره‌گیری از ریاست جمهوری مصر شد.

ایران و مصر در ۳۲ سال اخیر همواره مناسبات پرتنشی داشته اند. ایران از سقوط حسنی مبارک خشنود شده و امیدواراست که بتواند فصل نوینی در مناسبات با مصر داشته باشد.

در همین حال، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل برای چندمین بار، شامگاه چهارشنبه نسبت به «رخنه ایران در مصر» ابراز نگرانی کرده بود.
XS
SM
MD
LG