لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۹

روایت البرادعی از تلاش احمدی‌نژاد برای گفت‌وگوی مستقیم با آمریکا


دیدار احمدی‌نژاد و البرادعی در پاییز ۸۸
دیدار احمدی‌نژاد و البرادعی در پاییز ۸۸
بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، محمود احمدی‌نژاد در سال ۲۰۰۹ میلادی، پیامی از طریق محمد البرادعی، مدیرکل وقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به باراک اوباما فرستاد مبنی بر اینکه تهران مایل است بی‌واسطه و مستقیم با آمریکا به گفت‌وگو بنشیند.

دعوت احمدی‌نژاد از باراک اوباما برای گفت‌وگوی مستقیم ایران و آمریکا را محمد البرادعی، رئیس وقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کتاب خاطرات خود به نام «دوران فریب، دیپلماسی هسته‌ای» آورده است.

این کتاب قرار است دو ماه دیگر به وسیله انتشارات «هنری هورت و کمپانی» به بازار عرضه شود.

باراک اوباما پس از تکیه زدن به مسند قدرت در ژانویه ۲۰۰۹ اعلام کرد که آمریکا مایل است با ایران وارد گفت‌وگو شود، ولی از تهران انتظار دارد که در حل مسئله هسته‌ای‌اش با کشورهای عمده غربی همکاری کند.

تهران نه تنها از دعوت باراک اوباما به شور و شوق نیامد که از کنار آن با بی‌اعتنایی گذشت.

ولی هشت ماه بعد در ماه سپتامبر ۲۰۰۹، محمود احمدی نژاد با ارسال پیامی به محمد البرادعی اعلام کرد که جمهوری اسلامی حاضر است بی‌واسطه، بدون هیچ گونه پیش شرطی و بر مبنای احترام متقابل با آمریکا گفت‌وگو کند.

محمد البرادعی در کتاب خود که یک نسخه آن به دست خبرگزاری رویترز رسیده است، نوشته است که «من طی یک تماس تلفنی، پیام احمدی‌نژاد را به باراک اوباما رساندم و به او پیشنهاد کردم که در اسرع وقت گفت‌وگوی دو جانبه خود را با تهران آغاز کند.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، پیام محمود احمدی‌نژاد به باراک اوباما از طریق البرادعی، اندک زمانی قبل از گفت‌وگوی کشورهای گروه 1+5 با ایران در ژنو صورت گرفت که طی آن از تهران خواسته شده بود که به طرح مبادله اورانیوم کم غنی شده با سوخت هسته‌ای گردن نهد.

بر مبنای این طرح مقدر شده بود که ایران بخش قابل ملاحظه‌ای از اورانیوم کم غنی شده خود را به روسیه و فرانسه ارسال کند و در مقابل، سوخت 20 درصدی برای رآکتور تحقیقاتی تهران دریافت کند.

ایران که به طور اصولی طرح مبادله سوخت را پذیرفته بود با ارائه پیش‌شرط‌های جدیدی از قبول آن طفره رفت.

به نوشته محمد البرادعی، احمدی‌نژاد که به توصیه علی اکبر صالحی، رئیس وقت سازمان انرژی اتمی ایران، طرح مبادله سوخت را پذیرفته بود، نتوانست سایر مقام‌های کشور را به قبول این طرح راضی کند.

البرادعی در کتاب خاطرات خود می‌نویسد، طرح مبادله سوخت در ماه می ۲۰۱۰، حدود ۹ ماه پیش، برای همیشه کنار گذاشته شد، زیرا هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، در پاسخ به طرح جدید مبادله سوخت که با همکاری ترکیه و برزیل در تهران تهیه شده بود، گفت که آمریکا قطعنامه جدیدی را برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به شورای امنیت سازمان ملل ارائه خواهد کرد.

قطعنامه پیشنهادی آمریکا، موسوم به قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل، در ژوئن ۲۰۱۰، هشت ماه پیش، با ۱۲ رأی موافق و دو رأی مخالف ترکیه و برزیل به تصویب رسید.
XS
SM
MD
LG