لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۲

القاعده عضو ارشد ترک‌تبار خود را پس از محاکمه اعدام کرد


سردال ارباشی، نقشی مؤثر در رهبری ترک‌های عضو القاعده و همچنین جمع‌آوری منابع مالی برای این گروه در ترکیه داشته است
سردال ارباشی، نقشی مؤثر در رهبری ترک‌های عضو القاعده و همچنین جمع‌آوری منابع مالی برای این گروه در ترکیه داشته است
سردال ارباشی، یک مقام ارشد القاعده، به اتهام قتل دو عضو دیگر این گروه، در یک دادگاه شرعی القاعده در افغانستان محاکمه و به دار آویخته شد.

به گزارش روزنامه‌های «طرف» و «صباح» چاپ ترکیه، سردال ارباشی ملقب به «ابوذر»، ۱۶ سال قبل به چچن سفر کرده بود، پس از چندی به خاطر برخی اختلافات با «امیر قفقاز» رهبر شورشیان چچن، به گروه القاعده در افغانستان پیوسته بود.

ارباشی، متولد شهر قونیه ترکیه، نقشی مؤثر در رهبری ترک‌های عضو القاعده و همچنین جمع‌آوری منابع مالی برای این گروه در ترکیه داشته است.

به گزارش روزنامه «طرف» ارباشی چندی پیش به خاطر اختلاف مالی با دو آذربایجانی عضو القاعده در افغانستان آنها را به قتل رسانده و به همین سبب القاعده در یک دادگاه شرعی، ارباشی را به اعدام محکوم کرده و به دار آویخته است.

ارباشی و شبه نظامیان ترک در کمپ‌های القاعده

پانزدهم ماه ژانویه ۲۰۰۹ در جریان عملیات ضد تروریستی دولت ترکیه علیه شاخه فعال القاعده در آنکارا، اسنادی از اعضای ترک‌تبار القاعده که در افغانستان فعالیت می‌کردند، به دست دولت ترکیه افتاد.

یک سال بعد، روزنامه «زمان» چاپ ترکیه ادعا کرد که به بخشی از این اسناد دست یافته است و طی گزارشی اعلام کرد که در یکی از این اسناد، ارباشی به همراه دیگر همرزمان خود در کمپ القاعده در یک سند ویدیویی نویسندگان مسلمان ترک را به باد انتقاد گرفته است: «عزت در اینجاست (جنگ در افغانستان)، متأسفانه در ترکیه خیل عظیمی از نویسندگان مسلمان وجود دارد که کتابخانه‌های این کشور را مالامال از نوشته‌های خود کرده اند، اما آنها سال‌هاست که همه را فریب می‌دهند».

در اسناد به دست آمده، همچنین شواهدی دال بر برنامه‌ریزی‌های شبکه القاعده در کابل برای حمله‌های انتحاری در ترکیه به دست آمده بود که سردال ارباشی به عنوان طراح این عملیات در روزنامه‌های ترکیه معرفی شد.

پلیس ترکیه در ۱۵ ژانویه در سه عملیات جداگانه در شهر «باغلوم» در نزدیکی آنکارا، ۱۱ عضو القاعده را دستگیر کرد. در این عملیات، نقشه ساخت بمب و کنترل انفجار آن با موبایل، چند قبضه اسلحه، یک جعبه داروهای مورفینی برای ارسال به اعضای القاعده در افغانستان و اسناد یاد شده به دست پلیس ترکیه افتاد.

به گزارش روزنامه زمان، ارباشی در سال ۲۰۰۷ به فرمان «دوکا ماروف» ملقب به امیر قفقاز غربی از چچن به ترکیه برمی‌گردد تا برای شورشیان چچن کمک‌های مالی جمع کند، اما وی در سال ۲۰۰۹ به پاکستان رفته و به عضویت گروه القاعده در می‌آید. به گزارش منابع امنیتی ترکیه، ارباشی برای آخرین بار در ۱۴ مارس سال ۲۰۰۹ از ترکیه خارج شده است.

در ماه آوریل سال ۲۰۰۹ در یک سایت القاعده با نام «دعوت طائفه المنصور برای کمک و جهاد» ویدیو و عکس‌هایی از ارباشی منتشر شد که وی در یک پیام ویدیویی خود را تابع ملا عمر معرفی کرده است.

از آن زمان، هیچ خبر، عکس یا ویدیویی از ارباشی منتشر نشده است.
XS
SM
MD
LG