لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۸

ابراز نگرانی اتحادیه اروپا از آزمایش موشکی ایران


در بيانيه اتحادیه اروپا آمده است:« اين مانور نظامی به نگرانی در مورد صلح جهانی دامن می زند.»
در بيانيه اتحادیه اروپا آمده است:« اين مانور نظامی به نگرانی در مورد صلح جهانی دامن می زند.»

اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه ای ضمن ابراز نگرانی از مانور تازه موشکی جمهوری اسلامی از ایران خواست تا فعالیت های حساس غنی سازی اورانیوم را متوقف کند.


اين بيانيه يک روز پس از آن انتشار می يابد که ايران در مانوری نظامی در خليج فارس موشک های دوربردی را آزمايش کرد که گفته می شود قادر به هدف قرار دادن اسرائيل و پایگاه های نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه است.


در بيانيه اتحادیه اروپا آمده است:« اين مانور نظامی به نگرانی در مورد صلح جهانی دامن می زند.»


«برد موشک های ايران محدود است»


در همین حال، سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه نيز روز جمعه، گفت: «آزمايش های موشکی ايران که در اين هفته انجام شد، محدوديت برد موشکی ايران را نشان داد و ثابت کرد که برنامه آمريکا برای استقرار موشک های دفاعی در اروپا غير ضروری است.»


آقای لاورف گفت: «آزمايش هايی که در ايران انجام شدند فقط نشان دادند که دامنه برد موشکی ايران حداکثر دو هزار کيلومتر است. اين، گفته های قبلی ما، يعنی عدم ضرورت نصب سيستم دفاع ضد موشکی امريکا در اروپا، را تاييد می کند.»


روسيه استدلال های آمريکا برای استقرار سپر موشکی در اروپای مرکزی را رد می کند و اين اقدام را تهديدی برای امنيت ملی روسيه می داند.


  • «آزمايش های موشکی ايران که در اين هفته انجام شد، محدوديت برد موشکی ايران را نشان داد و ثابت کرد که برنامه آمريکا برای استقرار موشک های دفاعی در اروپا غير ضروری است.»
وزیر امور خارجه روسیه

آمريکا می گويد که اين اقدام را برای پيشگيری از حملات احتمالی ايران انجام می دهد. روسيه تهديد کرده است در صورتی که موافقتنامه نصب سپر موشکی، که اين هفته ميان جمهوری چک و آمريکا به امضا رسيد، در مجلس اين کشور به تصويب رسد، با واکنش «نظامی- فنی» روسيه روبرو خواهد شد.


«موفقيت دوباره حوت پس از سه سال»


در حالی که خبرگزاری های ايرانی در سومين روز از مانور «پيامبر اعظم» از شليک «سريعترين موشک زير سطحی دنيا با نام حوت» خبر دادند و آن را از جمله «موفقيت های رزمايش دريايی پيامبر اعظم (ص) ۳ » دانستند، یک گزارش قدیمی نشان می دهد که این موشک سه سال پيش نيز در مرحله اول همين مانور ( پيامبر اعظم) آزمايش شده بود.


روزنامه کيهان در تاريخ پانزدهم فروردين ماه سال ۱۳۸۵ در مورد اين موشک نوشته است:« در سومين روز از رزمايش بزرگ دريايی پيامبر اعظم (ص) موشک زير سطحی حوت از سريعترين موشک های زير سطحی جهان با موفقيت کامل آزمايش شد.»


به گفته روزنامه کيهان در سه سال قبل،«از ويژگی های موشک زير سطحی حوت که جمهوری اسلامی ايران دومين دارنده اين نوع موشک در جهان است، رادار گريزی و خطای بسيار پايين است. همچنين هيچ ناوی نمی تواند از اين موشک فرار کند. سرعت اين موشک صد متر بر ثانيه يعنی چهار برابر موشک های مشابه است.»


خبرگزاری فارس روز جمعه در گزارش مشابه ای در مورد اين موشک نوشت:« سرعت اين موشک ۱۰۰ متر بر ثانيه است و هيچ ناوی هر چند مجهز به سيستم های ضد موشک های دريايی باشد، نمي تواند از حوت فرار کند.»


گزارش های منتشره در سه سال اخیر در باره این موشک نشان می دهد که امکانات تکنيکی آن هيچ تغييری نکرده است.


تکرار آزمايش در مورد موشک شهاب -۳ نيز رخ داده است. اين موشک که پيش از اين نيز آزمايش شده بود، علاوه بر روز چهارشنبه، روز جمعه نيز بار ديگر به طور آزمايشی شليک شد.


XS
SM
MD
LG