لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۱

لغو میزبانی کلاس‌های مربی‌گری فیلا در تهران به دلیل «وضعیت سیاسی»


فدراسیون جهانی کشتی به دلیل آنچه «وضعیت سیاسی فعلی ایران» عنوان کرده است، کلاس بین‌المللی مربیگری کشتی آزاد در تهران را لغو کرد.

فیلا FILA با صدور بیانیه‌ای که به عنوان خبر نخست در وب‌سایت رسمی این ارگان قرار گرفته، از تعیین میزبان جدید برای این کلاس در آینده‌ای نزدیک خبر داده و تأکید کرده است که تاریخ و محل برگزاری کلاس مربیگری کشتی فرنگی به میزبانی ایتالیا، به قوت خود باقی است.

فدراسیون جهانی کشتی همچنین به بروز برخی مشکلات در صدور ویزا برای شرکت‌کنندگان این کلاس خبر داده است. اگرچه تنش در روابط ایران و فیلا به مناسبت‌های مختلف از جمله امتناع از کشتی گرفتن با حریفان اسرائیلی یا مسئله دوپینگ همواره وجود داشته است، اما علنی شدن این تنش‌ها در قالب انتشار بیانیه، برای نخستین بار است که رخ می‌دهد.

لغو ناگهانی میزبانی تهران در شرایطی صورت گرفته است که پیش از این، برخی مدرسان برجسته ورزشی از سراسر جهان نیز انصراف خود را برای تدریس در تهران اعلام کرده بودند.

الکساندر لیپولد قهرمان سال ۱۹۹۴ جهان از آلمان، از جمله مدرسانی بود که اعلام کرد به علت «مشغله کاری» قادر به حضور در این کلینیک نخواهند بود و فیلا هم گفت به زودی جایگزین او را مشخص خواهد کرد.

لیپولد از رده سنی جوانان تا پیشکسوتان، بار‌ها با کشتی‌گیران ایرانی از جمله اکبر فلاح، بهروز یاری، پژمان درستکار، امیررضا خادم و کاظم نریمانی رویارو شده بود.

پس از لیپولد، بووایسا سایتی‌یف، دارنده ۳ نشان طلای المپیک و ۶ مدال طلای جهان از روسیه نیز از تدریس در این کلاس انصراف داد. سایتی‌یف چندی قبل اعلام کرد که پس از ۴ سال دوری از میادین قصد بازگشت به تشک کشتی و حضور در المپیک لندن را دارد.

او به همین خاطر تصمیم گرفت برای عدم ایجاد خلل در تمریناتش به منظور آماده‌سازی خود در راه پنجمین المپیک، از حضور در تهران انصراف دهد.

انصراف‌ها و کناره گیری‌ها به مدرسین ختم نشد و رافائل مارتینتی رئیس سوئیسی فیلا نیز به علت شرکت در جلسه کمیته بین‌المللی المپیک، دعوت ایران را برای افتتاحیه کلینیک مربیگری در تهران رد کرد.

استپان قازاریان ارمنستانی که مقیم یونان است، رئیس این کلاس بود که اگر چه قصد داشت در تهران حضور یابد، اما روادید سفرش صادر نشد.

از جمع مدرسان ایرانی نیز فدراسیون کشتی از احتمال انصراف منصور برزگر خبر داده بود. در عمل، اگر فیلا این کلاس را لغو نمی‌کرد مشخص نبود چه کسانی قرار است اداره جلسات و کلاس‌ها را برعهده داشته باشند. زیرا میشل دوسون دبیرکل فرانسوی فیلا نیز تخصصی در امور فنی کشتی ندارد و نمی‌توانست در مقام مدرس ظاهر شود.

عارف ربطی دبیر فدراسیون کشتی در واکنش به انصراف مدرسان گفته بود: «ما این افراد را برای تدریس دعوت نکرده‌ایم، خود فیلا دعوت کرده و تا به امروز هم فیلا خبری مبنی بر انصراف آن‌ها به ما مخابره نکرده است.»

واکنش ایران: خودشان درگیر اعتصاب هستند

اما جواد رفوگر، رئیس اسبق فدراسیون کشتی و مدیر انستیتوی بین‌المللی کشتی ایران می‌گوید که اتهامات مطرح شده در سایت فدراسیون جهانی کشتی، «کذب محض و بچگانه» است.

رفوگر به خبرگزاری فارس گفت: «هیچ کدام از این مسائل که در سایت فیلا عنوان شده است درست نیست. آن‌ها در حالی که در کشورهای خودشان درگیر مسائل داخلی و اعتصاب هستند، ایران را متهم می‌کنند.»

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه ایران تلاش خود را برای برگزاری این کلاس انجام داده و کوتاهی نکرده؛ یادآور شد که لغو این کلاس از سوی فیلا «منطقی نبود.»

رفوگر می‌گوید که اسپتان قازاریان اصرار داشت که باید در فرودگاه امام خمینی برای او روادید صادر شود. اما به او اعلام کردیم که با مراجعه به سفارت ایران در یونان اقدام به دریافت ویزا کند که او مخالفت کرد.

به رغم این اظهارات، مارتینتی به فدراسیون ایران اعلام کرده است که چند تن از مربیان خارجی متقاضی حضور در کلاس، با او تماس گرفته و اعلام کردند که برای اخذ روادید ایران با مشکل مواجه شده‌اند.

فدراسیون کشتی ایران همچنین اعلام کرده است که «به طور قطع و برای احقاق حق» این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

نکته دیگر در رابطه با کلاس میزبانی تهران، انعکاس گسترده و تبلیغات رسانه‌ای این کلاس طی هشت ماه اخیر، در رسانه‌های نزدیک به این فدراسیون بود.

در شرایطی که کلاس‌های مشابه در اروپا و آمریکا بدون هیچ تشریفاتی و طبق روال عادی فدراسیون‌های میزبان برگزار می‌شود، اما ایران مانند میزبانی یک دوره مسابقه جهانی، به استقبال این کلاس سه روزه رفته و حتی «اعضای ستاد برگزاری کلاس بین‌المللی» را معرفی و برای آن‌ها، حکم صادر کرده بود.

محمدعلی صنعتکاران، عارف ربطی، جواد رفوگر، محمود اسلامی، جعفر اولیا، محمد مشهدی آقایی، سید‌اکبر می‌ری ‌روشنی، دکتر علی طاهری، عزیزالله اطاعتی، عسکر موسوی، محمدعلی خاکپور، فرشاد ورجاوند و علی‌رضا اکبری از جمله دریافت کنندگان احکام رسمی بودند که به ترتیب به عنوان اعضای کمیته فنی، دبیر ستاد، مسئول کمیته‌های مالی، تدارکات، روابط عمومی، امور بین‌الملل، پزشکی، مترجمان، آموزش، دبیرخانه، آی‌تی، پذیرش، تبیلغات و سمعی بصری برگزیده شده بودند.
XS
SM
MD
LG