لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۸

چهار انفجار پی در پی در کربلا چندین کشته و ده‌ها مجروح بر جای گذاشت


انفجار چند بمب پیاپی در بیرون یک ساختمان دولتی عراق در شهر کربلا، روز یکشنبه دست کم ۱۶ کشته و ده‌ها زخمی برجای گذاشته است. این ساختمان دولتی محل صدور کارت شناسایی برای شهروندان عراقی است.

خبرگزاری رویترز تعداد تاکنون این انفجارها را چهار عدد گزارش کرده و در تشریح نحوه این حادثه آورده است که پس از رخ دادن نخستین افجار در روبه‌روی این ساختمان دولتی، سه انفجار دیگر بلافاصله بعد از حضور نیروهای امدادی در محل به وقوع پیوسته است.

گزارش رویتز به نقل از پلیس کربلا حاکی است که دست کم ۱۶ تن در اثر این انفجارها کشته و ۳۴ تن دیگر زخمین شده‌اند اما همزمان این خبرگزاری به اظهارات منابع پزشکی در این شهر اشاره می‌کند که در آن کشته شدن ۱۰ تن و مجروح شدن بیش از یکصد نفر دیگر تأیید شده است.

میزان خشونت‌ها در عراق به نسبت سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ که اوج حملات گروه‌های شبه‌نظامی بود، کاهش محسوسی یافته اما به گزارش رویترز اکنون در آستانه خروج نیروهای ایالات متحده از این کشور، گروه‌های مرتبط با القاعده از یک سو و شبه‌نظامیان شیعه از سوی دیگر، همچنان به صورت روزانه به تکرار حملات خود می‌پردازند.

کربلا که یکی از مهم‌ترین شهرهای مقدس شیعیان است، در ۸۰ کیلومتری جنوب غربی بغداد قرار دارد، و به ویژه در زمان‌هایی که سوگواری و مراسم مذهبی در این شهر برقرار است، هدف حملات گروه‌های تندرو نزدیک به القاعده قرار می‌گیرد.

از جمله روز پنجشنبه هفته گذشته نیز، یک بمب‌گذاری انتحاری در مسیر گذر زائران به سوب کربلا، به کشته شدن چهار تن و زخمی شدن ۱۷ تن دیگر انجامید.

خبرگزاری روینر در گزارش خود همچنین یادآوری می‌کند که شورشیان در سال جاری حملات خود به ساختمان‌های دولتی در شهرهای مختلف را افزایش داده‌اند.

در این شیوه حملات بمب‌گذاران با انفجار یک بمب، در انتظار تجمع افراد و حضور نیروهای امنیتی و امدادی می‌مانند و پس از آن بمب‌های دیگری را در ازدحام به وجود آمده در محل منفجر می‌کنند.

از این رو در گزارش‌ها آمده است که نیروهای امنیتی پس از وقوع انفجارهای امروز در کربلا با شلیک هوایی سعی در متفرق کردن ناظران این حادثه داشته‌اند.

این انفجارها در حالی است که ایالات متحده که اکنون ۳۰ هزار نیرو در عراق دارد، پس از هشت سال از زمان سقوط صدام حسین و استقرار نیروهای بین‌المللی در عراق، مصمم به خروج نیروهای خود از این کشور در پایان سپتامبر سال جاری است.

پیش از این ایالات متحده بخشی از نیروهای خود را در چارچوب موافقت‌نامه‌ای از عراق خارج ساخته و با خروج عمده نیروهای خود از شهرها، امنیت شهری را به نیروهای عراقی واگذار کرده بود.

گرچه مقام‌های آمریکایی و عراقی معتقدند که نیروهای محلی برای کنترل امنیت شهرها و مناطق مختلف عراق آمادگی کافی دارند، اما بر اساس گزارش رویترز شهروندان عراقی ادامه حضور نیروهای آمریکایی در این کشور را تضمینی برای دستیابی به ثبات می‌دانند.

هم اکنون دولت نوری المالکی، نخست‌وزیر، سرگرم گفت‌وگو با مقام‌های ایالات متحده است تا شاید بخشی از نیروهای آمریکایی پس از سال ۲۰۱۱ نیز به عنوان آموزش‌دهنده در عراق باقی بمانند اما این مذاکرات همچنان در مراحل ابتدایی قرار دارد.
XS
SM
MD
LG