لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۲

تهدید قذافی به حمله به اهدافی در مدیترانه در واکنش به اقدام نظامی غرب


معمر قذافی، رهبر لیبی، ساعتی پس از آغاز عملیات بین‌المللی برای اجرای منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی، با توصیف اقدام نظامی غرب به عنوان «دومین جنگ صلیبی»، تهدید کرد که به اهداف نظامی و غیرنظامی در دریای مدیترانه حمله خواهد کرد.

آقای قذافی همچنین تهدید کرد که با گشودن انبارهای سلاح، هوادارانش را مسلح خواهد کرد.

اظهارات معمر قذافی ساعتی پس از آن صورت گرفت که جنگنده‌های فرانسوی با حمله به اهدافی در نزدیکی بنغازی، چندین تانک و خودروی نظامی متعلق به هواداران قذافی را منهدم کردند.

همچنین کشتی‌های جنگی و زیردریایی‌های ایالات متحده و بریتانیا، با پرتاب ده‌ها موشک کروز اقدام به اخلال در سیستم پدافند هوایی لیبی کرده‌اند.

بر اساس اعلام وزرات دفاع ایالات متحده، شامگاه شنبه ۱۱۰ موشک کروز از ناوهای جنگی و زیردریایی‌های آمریکا و بریتانیا در منطقه برای از کار انداختن دفاع هوایی حکومت قذافی پرتاب شده است.

پیشتر نخست‌وزیر بریتانیا تایید کرده بود که جنگنده‌ها و زیردریایی‌های این کشور در عملیات بین‌المللی علیه ارتش قذافی شرکت دارند.

در همین حال در شرایطی گزارش‌ها حاکی است که معمر قذافی در اطراف محل اقامت خود، اقدام به برپایی سپر انسانی کرده‌است، تلویزیون دولتی لیبی در گزارشی مدعی شد که در حمله موشکی شماری از غیرنظامیان در اطراف طرابلس زخمی شده‌اند.

عملیات مشترک نیروهای بین‌المللی علیه ارتش لیبی پس از آن آغاز شد که نیکلا سرکوزی، رئیس جمهور فرانسه، پس از پایان نشست بین‌المللی در مورد بحران لیبی در پاریس از پرواز جنگنده‌های غربی بر فراز لیبی با هدف اجرای منطقه پرواز ممنوع مصوب شورای امنیت خبر داد.

آقای سارکوزی اعلام کرده بود که پرواز جنگنده‌ها بر فراز لیبی با هدف جلوگیری از حمله نیروهای وفادار به قذافی به بنغازی صورت می‌گیرد که همچنان در تصرف مخالفان قرار دارد.

وی تصریح کرده بود که این عملیات که با حمایت فرانسه، بریتانیا، ایالات متحده آمریکا و کانادا و نیز با موافقت اتحادیه عرب در جریان است، در صورتی متوقف می‌شود که معمر قذافی به حملات خود علیه مخالفان پایان دهد.

همزمان هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا نیز از مشارکت کشورش در عملیات مشترک کانادا و کشورهای اروپایی در لیبی خبر داد و افزود که آمریکا از توانایی منحصر به فرد خود برای کمک به متحدانش استفاده خواهد کرد.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، جمعه شب تهدید کرده بود که در صورتی که قذافی به قطعنامه شورای امنیت عمل نکند، مفاد این قطعنامه از طریق اقدام نظامی اجرا خواهد شد.

وی تصریح کرده بود که کشورش آماده است تا در قالب ائتلافی بین‌المللی در اقدام نظامی علیه لیبی شرکت کند اما «قصد ندارد نیروی زمینی به خاک لیبی گسیل کند».
XS
SM
MD
LG