لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۵

گیتس: کشورهای منطقه به شدت نگران رویه تهاجمی ایران هستند


رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات متحده که به تازگی از دو کشور حاشیه خلیج فارس دیدن کرده است، با اشاره به حمایت کشورها منطقه از تحریم‌های اتخاذ شده علیه جمهوری اسلامی، اعلام کرد که این کشورها به شدت نگران «رویه تهاجمی» ایران هستند.

آقای گیتس که هفته گذشته با مقام‌های عمان و امارات متحده عربی دیدار داشت، روز جمعه به خبرنگاران گفت که «همسایگان ایران از رویه تهاجمی جمهوری اسلامی سخت نگرانند و از تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران پشتیبانی می‌کنند.»

وی افزود: « در میان کشورهای منطقه حمایت عمومی از اعمال تحریم‌ها علیه ایران و تلاش برای مؤثرتر کردن تحریم‌ها با هدف وادار کردن ایران به احتراز از برنامه تسلیحات اتمی‌اش قابل مشاهده است».

آقای گیتس در عین حال افزود که نگرانی‌ها محدود به همسایگان ایران و منطقه نیست و «در جاهای دیگر نیز رویه تهاجمی کلی ایران و آنچه مربوط به لبنان و حزب‌الله لبنان می‌شود موجب نگرانی است.»

اظهارات وزیر دفاع آمریکا، پس از آن بیان می‌شود که افشای هزاران سند دیپلماتیک مربوط به ایالات متحده توسط وب سایت ویکی‌لیکس بار دیگر نشان داد که کشورهای عرب منطقه با هشدار نسبت به برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، حتی خواستار اقدام نظامی ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی بوده‌اند.

ایران از سوی آمریکا و همپیمانش متهم است که در پوشش برنامه هسته‌ای خود، تولید جنگ‌افزار اتمی را دنبال می‌کند و به رغم آنکه ایران همواره با رد این ادعا بر صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی‌اش تأکید کرده است، این کشورها لازمه اعتمادسازی در این زمینه را توقف غنی‌سازی اورانیوم می‌دانند.

در همین حال ایالات متحده که در سال‌های اخیر نشان داده است به رهیافت دیپلماتیک در قبال برنامه اتمی ایران امیدوار است، هیچگاه امکان توسل به اقدام نظامی را برای تأخیر در دستیابی ایران به سلاح‌های اتمی رد نکرده است.

اظهارات وزیر دفاع آمریکا در مورد نگرانی همسایگان ایران از «رویه تهاجمی ایران» و حمایت عمومی آنها از تحریم‌های اتخاذ شده علیه ایران در حالی است که مقام‌های ایرانی حتی به رغم افشای اسناد دیپلماتیک مربوط به درخواست برخی از رهبران عرب برای حمله نظامی به ایران، تصریح کردند که این اطلاعات لطمه‌ای به روابط جمهوری اسلامی با کشورهای منطقه نخواهد زد.

در این زمینه محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، ساعتی پس از افشای این اسناد در ویکی‌لیکس اعلام کرد که «ما کشورهای منطقه همه با هم دوست و برادریم و این شیطنت‌ها مطلقاً تأثیری در روابط ملت‌ها نخواهد داشت».

اندکی بعد منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران نیز در کنفرانس امنیتی منامه، اعلام کرد که «قدرت ایران در منطقه، قدرت همه کشورهای منطقه است».

گرچه آسوشیتدپرس به نقل از یکی از مقام‌های امنیتی کشورهای حاشیه خلیج فارس نوشت که نگرانی این کشورها تا زمانی که ایران آشکارا بر سر برنامه اتمی‌اش وارد تعامل با جامعه بین‌المللی نشود، بر جای خواهد ماند.

سه‌شنبه گذشته سران شش کشور عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس در پایان نشست خود در ابوظبی با تقدیر از تلاش‌های جهانی، به ویژه کوشش‌های گروه پنج به علاوه یک، خواستار پاسخ مثبت ایران به این تلاش‌ها شدند و همچنين از ايران خواستند با ظاهر شدن در نقش «يک همسايه خوب»، به قوانين و اصول مشروع بين‌المللی احترام گذاشته و در جهت خاورميانه‌ای عاری از سلاح‌های کشتار جمعی، تلاش کند.
XS
SM
MD
LG