لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۶

حضور مسیحیان غزه در آیین‌های کریسمس در زادگاه مسیح


اسقف اعظم میشل صباح، رهبر کاتولیک‌های بیت‌المقدس در آیین بزرگداشت میلاد مسیح در بیت لحم در سال ۲۰۰۴
اسقف اعظم میشل صباح، رهبر کاتولیک‌های بیت‌المقدس در آیین بزرگداشت میلاد مسیح در بیت لحم در سال ۲۰۰۴
در میان بیش از یکصد هزارنفر از زائران مسیحی و گردشگرانی که از سراسر جهان برای برگزاری آیین‌های شب میلاد مسیح وارد بیت لحم شده‌اند، برای نخستین بار در سال‌های اخیر مسیحیان فلسطینی آمده از باریکه غزه نیز دیده می‌شوند.

شهردار بیت لحم می‌گوید که دست کم ۹۰ هزار مسیحی از سراسر جهان این جمعه در بیت لحم حضور دارند.

در کنار این شمار چشمگیر از زایران خارجی، امسال ۳۸ هزار نفر از مسیحی‌های فلسطینی کرانه باختری و مسیحیان عربی که در خاک اسرائیل زندگی می‌کنند، همراه با حدود پانصد نفر مسیحیان غزه در میان میهمانان بیت لحم هستند.

ارزیابی می‌شود که شمار مسیحیان در سرزمین‌های مقدس، هم در کرانه باختری و هم در اسرائیل، حدود ۲۱۰ هزار نفر باشد و آمار می‌گوید که همین میزان نیز مسیحیان خارجی که اکثراً کارگران کشورهای آسیای شرقی مانند فیلیپین هستند، در منطقه زندگی می‌کنند.

از تابستان ۲۰۰۷ که نبردهای خونین و پرتلفات میان حماس و فتح موجب تسلط حماس بر باریکه غزه شد، مسیحیان فلسطینی در شرایط بسیار دشواری بوده‌اند.

از یکسو متعصبین اسلامی وابسته به حماس و عوامل سلفی و وهابی مسیحیان فلسطینی و اماکن آنها را مورد تعرض قرار داده‌اند و از سوی دیگر این مسیحیان مشمول همان محدویت‌هایی بوده‌اند که برای همه حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر ساکنان این باریکه محصور برقرار بوده است.

«دفتر هماهنگی امور دولت اسرائیل در قبال سرزمین‌های فلسطینی‌نشین» از دو هفته پیش گفته بود که به مسیحیان غزه مجوزهای لازم را برای خروج آنها از نوار غزه خواهد داد.

مسیحیان مقیم غزه با استفاده از این مجوز می‌توانند در این چند روز به بیت لحم، زادگاه عیسی مسیح، سایر نقاط کرانه باختری و شهرها و نقاط مسیحی در اسرائیل مانند اریحا (یریخو)، محل غسل تعمید عیسی و ناصره، محل زندگی مسیح در نوجوانی این پیامبر بروند و نیز با بستگان خود دیدار کنند.

از زمان تسلط حماس بر غزه، دیدارهای خانواده‌های فلسطینی که برخی از آنها در اسرائیل یا کرانه باختری زندگی می‌کنند با بستگانشان در باریکه غزه به شدت محدود شده است.

بسیاری از مسیحیان غزه در سال‌های اخیر این منطقه را به سوی زندگی در کشورهای دیگر جهان ترک کرده‌اند.

هر بار که کلیساها و محل‌های گردهمایی مسیحیان و مدارس آنها در غزه مورد تعرض متعصبین گروه‌های مختلف اسلامی از جمله سلفی‌ها و وهابی‌ها قرار گرفته، شمار دیگری از مسیحیان، غزه را برای همیشه ترک می‌کنند.

اکثر مسیحیان باقیمانده در غزه، سالمندان و دست کم میانسالان هستند و کمتر در میان آنها جوانان دیده می‌شوند.

برای حضور در آیین‌های میلاد مسیح امسال در رهگذر امنیت نسبی و نبود رخدادهای تشنج بار، شمار زائران وگردشگران از سراسر جهان که برای گذراندن این ایام به کرانه باختری و اسرائیل رفته‌اند، به میزان چشمگیری افزوده شده است.

نه تنها هتل‌های شهر بیت لحم، با تمامی دو هزار و ۷۵۰ اتاق هتل‌ها مملو از زائران است بلکه بسیاری از زائران در هتل‌های شرق عرب‌نشین و غرب یهودی‌نشین اورشلیم اسکان یافته‌اند.

حال و هوای عید کریسمس امسال بهتر از سال‌های دیگر محسوس است. در طول دو دوره انتفاضه فلسطینی‌ها در سال‌های ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۳، و سپس در سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۴، اسقف اعظم و شهردار، آیین‌های کریسمس در بیت لحم را برای احترام به یاد کشته‌های بی‌شمار رخدادهای خونین میان اسرائیل و فلسطینی‌ها لغو می‌کردند.

شهردار بیت لحم می‌گوید که نه تنها در طول کریسمس و آیین‌های سال نو میلادی، زائران و گردشگران خارجی بسیاری به بیت لحم می‌آیند بلکه در سالی که رو به پایان است، یک میلیون و ۴۵۰ هزار گردشگر و زائر میهمان این شهر مقدس بوده‌اند، که این میزان ۶۰ درصد افزون‌تر از سال گذشته است.

در این یکسال سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از اماکن مقدس مسیحی کرانه باختری و اسرائیل دیدار کرده‌اند، که بخش بزرگی از آنها زائران مسیحی هستند.

مسیحیان کرانه باختری امسال در شرایطی به بیت لحم می‌روند که دیگر خبری از پست بازرسی‌های متعدد در جاده‌های این منطقه نیست. در سال‌های پیش، یک فلسطینی برای رسیدن از هر جای کرانه باختری به بیت لحم می‌بایست از ده‌ها ایست بازرسی با معطلی‌های بسیار عبور می‌کرد.

خانم والری هوپنبرگ، مسئول یک پروژه فرهنگی و اقتصادی برای پیشبرد صلح خاورمیانه می‌گوید که تنها با پیشرفت‌های اقتصادی صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها برقرار نمی‌شود بلکه باید اقدامات عملی صورت گیرد.

خانم هوپنبرگ اضافه می‌کند اکنون که اسرائیل پست بازرسی‌های بسیار را برداشته، تعرض‌های امنیتی علیه اسرائیلی‌ها هم به شدت محدود شده و عملیات انتحاری، تنها کابوسی از گذشته است.

به گفته خانم هوپنبرگ، هر میزان که بخش خصوصی فلسطینی در کرانه باختری و بیت لحم تقویت شده، شرکت‌های فلسطینی بیشتری اعلام موجودیت می‌کنند و سرمایه‌گذاری‌های جهانی نیز افزایش می‌یابد.

از جمله، دولت فرانسه در برپایی منطقه صنعتی در شهرک «بیت جلا» در نزدیکی بیت‌المقدس (اورشلیم) و بیت لحم مشارکت فعالی دارد؛ رشته طرح‌های این منطقه صدها شغل جدید برای فلسطینی‌های بیت لحم، «بیت جلا» و سایر اعراب نزدیک منطقه ایجاد می‌کند.

این منطقه بر اساس برنامه‌ریزی‌ها رسماً ماه مارس پیش رو گشایش یابد و به زودی محصولات صنعتی آن با مارک بی‌سابقه Made In Beithlehem به جهان عرضه شود.

اما بیت لحم در این ایام مهم مشکلات قدیمی و آشنای خود را نیز دارد که یکی از مهم‌ترین آنها، نزاع پیشینه‌دار میان کلیسای ارامنه با کلیسای اورتودوکس‌های مسیحی است؛ بارها در آیین‌های مختلف میان پیروان این دو کلیسا نزاع‌های ناخوشایندی در گرفته است.

برای جلوگیری از تکرار چنین نزاع‌هایی، «پلیس گردشگری» که از سوی تشکیلات خودگردان فلسطینی برپا شده است، مأمور میانجی‌گری و حل فوری مسائل شده است.

مسیحیان کرانه باختری اما اختلافات قدیمی میان خود را تحمل می‌کنند و آن را حتی بخشی طبیعی از زندگی خود می‌دانند، اما نگرانی آنها از تکرار ناآرامی‌هایی مانند ایام انتفاضه و نبود صلح است.

اما اسقف اعظم، فواد طوال درآخرین وعظ خود، برای رسیدن صلح در این سرزمین مقدس ابراز امیدواری کرد و گفت که «همبستگی مسیحیان جهان نیز با مسیحیان فلسطینی و با سایر فلسطینی‌ها افزایش یافته و این موجب دلگرمی است».

اسقف اعظم فواد طوال، اسقف کلیسای هفتاد هزارنفر از کاتولیک‌های اسرائیل، سرزمین‌های فلسطینی‌نشین، قبرس و اردن و نماینده دربار واتیکان است.

اسقف فواد طوال تأکید کرد که این همبستگی بین‌المللی با فلسطینی‌ها و مسیحیان آن، نشان می‌دهد که «ما تنها نیستیم، فراموش شده و رها شده به حال خود نیستیم».
XS
SM
MD
LG