لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۷

فیلم گم‌شده آلفرد هیچکاک پیدا شد


حلقه‌هایی از فیلم «سایه سفید» ساخته ۱۹۲۳ نخستین فیلمی که آلفرد هیچکاک، کارگردان بزرگ سینما، در ساختن آن همکاری کرده بود در آرشیو فیلم نیوزیلند پیدا شد. هیچکاک ۲۴ ساله نویسنده و دستیار کارگردان فیلم بود.

بازماندگان جک مورتاگ، یک متصدی نمایش فیلم و یک کلکسیونر فیلم، سه حلقه از فیلم سایه سفید را در سال ۱۹۸۹ به آرشیو فیلم نیوزیلند داده بودند. اما پرسشی که اکنون مطرح است این است که سه حلقه دیگر فیلم نزد چه کسی است.

کارگردان فیلم سایه سفید گراهام کاتز و هیچکاک ۲۴ ساله نویسنده،‌ دستیار کارگردان و کارگردان هنری فیلم بود. دو سال بعد از ساختن این فیلم هیچکاک کارگردان با فیلم «باغ لذت» ظهور کرد و سرانجام فیلم‌های فراموش نشدنی مانند «روح»، «پرندگان»، «پنجره پشتی» و «سرگیجه» را ساخت.

دیوید استریت نویسنده کتاب «فیلم‌های آلفرد هیچکاک» می‌گوید: سایه سفید همان حلقه گمشده‌ای است که هیچکاک جوان و پرفکر را به هیچکاک فیلمساز پیوند می‌دهد. گرچه فیلم را هیچکاک نساخته است اما همه جا تأثیر او را می‌توان دید.

بتی کامپسون در یک نقش دوگانه به جای دو خواهر دوقلو بازی می‌کند که یکی از آنها فرشته صفت و دیگری فاقد روح است.

آنت ملویل مدیر آرشیو فیلم نیوزیلند می‌گوید در همان زمان تماشاگران طرح داستانی فیلم را نپسندیدند و آن را اغراق‌آمیز خواندند. اما طرح فیلم به راستی سفر روح است در میان دو نقطه از این به آن و از آن به این.

قرار است نسخه تمیز شده‌ای از این فیلم روز ۲۲ سپتامبر در بورلی هیلز در تماشاخانه ساموئل گلدوین،‌ آکادمی هنر و علوم سینمایی به نمایش گذاشته شود. این برنامه همچنین شامل نمایش دو فیلم کوتاه کشف شده دیگر است از جمله فیلمی به کارگردانی بازیگر پرآوازه دوران سینمای صامت مابل نورمند.

استریت،‌ شرح‌حال‌نویس هیچکاک، می‌گوید که کاتز‌ (کارگردان سایه سفید) از زمره کارگردان‌های دقیق صنعتگر است، ولی می‌توان ردپای هیچکاک را در این فیلم به روشنی دید.

استریت می‌گوید که‌ تصویرها خیلی گویا و جذابند. نمی‌خواهم بگویم حال و هوای هیچکاکی دارد ولی می‌شود گفت فضاسازی و نوانس‌های فیلم چیزی بیشتر از آن است که کاتز توانایی تزریق آنها را به فیلم داشت.

هیچکاک که در سال ۱۹۸۰ درگذشت، در شهر زادگاه خود یعنی لندن در ۱۹۲۰ پا به جهان سینما گذاشت. او در آغاز به عنوان تیتراژ کار شروع کرد و سپس گام به گام پیش رفت.

محصول این دوره از کار هنری او تا پیش از استقرار در هالیوود تا اواخر دهه ۱۹۳۰ فیلم‌های «۳۹ پله»، «ناپدید شدن بانو» و «مردی که زیاد می‌دانست»، بود که این آخری را در دهه ۱۹۵۰ بازسازی کرد.

نخستین فیلم هالیوودی هیچکاک در دهه ۱۹۴۰ با نام ربکا ساخته شد و جایزه اسکار بهترین تهیه‌کننده را برای دیوید سلزنیک به ارمغان آورد. شرکت سینمایی متعلق به پدر سلزنیک فیلم سایه سفید را ۱۶ سال پیش از آن در آمریکا به نمایش درآورده بود.
XS
SM
MD
LG