لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۶

گزارش حقوق بشری بان کی‌مون؛ «ایران بار دیگر محکوم می‌شود»


گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد درباره وضعیت حقوق بشر در ایران روز پنجشنبه منتشر شد. ‌بان کی مون در این گزارش آورده است که نقض مستمر حقوق بشر در جمهوری اسلامی بی‌هیچ توقفی ادامه دارد.

این گزارش به وضعیت روزنامه‌نگاران، منتقدان و مخالفان سیاسی، فعالان مدنی در حوزه‌های زنان و حقوق بشر اشاره کرده و در ۱۶ صفحه، به تفصیل، از شدت یافتن سرکوب‌ها در ایران سخن می‌گوید.

در همین زمینه الهه هیکس از فعالان حقوق بشر به پرسش‌های رادیو فردا پاسخ داده است.

گفت‌وگوی مهرداد قاسمفر با الهه هیکس در مورد گزارش بان کی مون از وضعیت حقوق بشر ایران
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:10 0:00
لینک مستقیم


  • خانم هیکس، اهمیت و علت انتشار این گزارش از سوی‌بان کی مون چیست؟

این سومین سالی است که به طور متوالی دبیر کل سازمان ملل متحد در رابطه با وضعیت نقض حقوق بشر در ایران به دلیل تقاضای کشورهای عضو مجمع عمومی یک گزارش به مجمع عمومی ارائه می‌دهد.

در این گزارش تمام مسائلی که در سال گذشته در ایران اتفاق افتاده است را یکی یکی بررسی کرده و آن‌ها را در این گزارش ذکر کرده است. البته به مسائل مثبتی هم اشاره کرده و ارائه داده است.

این گزارش اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد که دبیر کل سازمان ملل متحد ارائه می‌کند. متاسفانه فقط سه کشور در جهان هستند که دبیر کل سازمان ملل در موردشان گزارش ارائه می‌کند، جمهوری اسلامی ایران، کشور برمه و کره شمالی.

  • مفاد این گزارش به چه مواردی اشاره دارد و چه مطالبی در آن ذکر شده است؟

این گزارش ۱۸ صفحه‌ای به آنچه که سال گذشته اتفاق افتاده می‌پردازد. اتفاقاتی که رخ داده و اسامی قربانیان و همه مسائلی که در رابطه با نقض حقوق بشر در ایران گذشته، ذکر شده است.

در شروع گزارش گفته است که مقامات حکومت جمهوری اسلامی هنوز هم به نقض حقوق شهروندان ادامه می‌دهند و آن کسانی که سرکوبشان شدید‌تر شده است، مدافعان حقوق بشر، حامیان حقوق زنان، روزنامه نگاران و مخالفان دولت هستند.

مورد دیگری که در این گزارش به آن اشاره شده است، افزایش اعدام‌ها در ایران است.

  • گفتید که به موارد مثبتی هم در این گزارش اشاره شده است. موارد اشاره شده چه نکاتی هستند؟ ممکن است در این مورد بفرمایید؟

در این گزارش گفته شده که در سال گذشته، بیش از ۳۸ بار، گزارشگران ویژه موضوعی سازمان ملل از مقامات جمهوری اسلامی در رابطه با موارد نقض حقوق بشر سؤال کرده‌اند و فقط ۱۳ بار پاسخ شنیده‌اند و علیرغم اینکه دولت جمهوری اسلامی در سال ۲۰۰۲ رسماً به همه گزارشگران سازمان ملل اجازه داده است که بدون هیچ مانعی به ایران سفر کنند، اما از سال ۲۰۰۵ اجازه ورود این گزارشگران را به خاک ایران نداده است.

همچنین گفته شده که گزارشگر ویژه امور شکنجه از سال ۲۰۰۵، هر سال درخواست سفر به ایران را داشته است. ولی مانع سفر او به ایران شده‌اند. در این گزارش گفته شده که مقامات جمهوری اسلامی قول مساعد داده‌اند که سال آینده – یعنی سال ۲۰۱۲- شاید اجازه بدهند که گروهی از گزارشگران ویژه به ایران سفر کنند.

  • پیامد و تبعات این گزارشی که آقای بان کی مون در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران منتشر کرده‌اند، چه خواهد بود؟

بر اساس این گزارش، پیش‌نویس قطعنامه‌ای تهیه شده و در کمیته سوم ارائه خواهد شد که به تصویب کشورهای عضو برسد و ایران بار دیگر و برای بیست و چهارمین بار به احتمال قوی برای نقض مستمر و سیستماتیک حقوق شهروندان ایران محکوم خواهد شد.
XS
SM
MD
LG