لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۱۱

روایت ده‌ها زندانی همبند هدی صابر از ضرب و شتم وی در درمانگاه اوین


با گذشت یک روز از اعلام خبر درگذشت هدی صابر، ده‌ها تن از زندانیان سیاسی همبند با وی در نامه‌ای وضعیتی را که آقای صابر در آخرین ساعات منتهی به درگذشت خود متحمل آن شده، تشریح کرده‌اند. در این نامه از جمله به ضرب و شتم آقای صابر توسط مأمورانی در بهداری اوین اشاره شده است.

هدی صابر، فعال ملی-مذهبی و از سردبیران نشریه توقیف شده ایران فردا، جمعه گذشته پس از نزدیک به ۱۰ روز اعتصاب غذای تر در اعتراض به حواث منجر به درگذشت هاله سحابی در مراسم تشییع عزت‌الله سحابی، به بیمارستان مدرس تهران منتقل شده اما به دلیل تعلل مسئولان زندان در انتقال وی به بیمارستان، اقدامات پزشکی برای نجات جان وی بی‌نتیجه ماند و وی در بامداد روز شنبه درگذشت.

با این حال خبر درگذشت آقای صابر در روز یکشنبه اعلام شد و سایت‌های نزدیک به جنبش سبز، به نقل از منابع پزشکی علت درگذشت وی را حمله قلبی ناشی از عوارض اعتصاب غذا برشمردند.

اکنون در «شهادت‌نامه» ۶۴ فعال زندانی همبند با هدی صابر، با توضیح این موضوع که آقای صابر در طول یک سال گذشته هیچگونه عارضه و بیماری نداشته است، بر این تأکید شده که هدی صابر در هشتمین روز از اعتصاب غذا، پس از انتقال به بهداری اوین مورد ضرب و شتم قرار گرفته و تصمیم به شکایت از مأموران بهداری را داشته است.

در این نامه آمده است که هدی صابر در هشتمین روز از اعتصاب غذا، «دچار درد در ناحیه سینه و اختلال در سیستم گوارشی شده» و در پی آن در بامداد روز جمعه به بهداری اوین منتقل شده است اما پس از بازگشت به بند هم سلولی‌هایش از فریاد او بیدار شده‌اند که گفته است که «در بهداری نه تنها هیچ رسیدگی به وضعیتم نشد بلکه مورد ضرب و شتم و توهین قرار گرفته‌ام و توسط مأمورانی در لباس پرسنل بهداری از اتاق درمان بیرون انداخته شده‌ام.»

نویسندگان این شهادت‌نامه به نقل از آقای صابر نوشته‌اند که قصد شکایت از مأموران بهداری اوین را داشته و پس از آنکه افسر نگهبان مقدمات اعزام دوباره وی به بهداری را فراهم کرده، «با تکرار اعتراض نسبت به عملکرد و برخورد مأموران بهداری» گفته است که به آنها اطمینان ندارد.

این زندانیان سیاسی همبند با هدی صابر نوشته‌آند که پس از آن افسر نگهبان وعده داد که وی را به بیمارستانی خارج از اوین منتقل کند در هنگام انتقال «هدی صابر که توان ایستادن روی پاهای نداشت» با برانکارد به خارج از بند منتقل شده است.

در این نامه همچنین آمده است که آقای صابر در آخرین ساعات حضور در بند ۳۵۰، وضع گوارشی به شدت بحرانی داشته و دچار حالت اسهال و تهوع شدید بوده است.

شهادت‌نامه ۶۴ زندانی سیاسی بند ۳۵۰ اوین در مورد آخرین ساعات حضور هدی صابر در این بند، از جمله به امضای چهره‌هایی چون قربان بهزادیان‌نژاد، بهمن احمدی، عبدالله مؤمنی، محمدرضا مقیسه، قاسم شعله‌سعدی، محمدجواد مظفر، عماد بهاور، جواد امام، فیض‌الله عرب‌سرخی، عمادالدین باقی، ابوالفضل قدیانی، اسماعیل صحابه، امیرخسرو دلیرثانی، محمد سیف‌زاده، و محمدصدیق کبودوند رسیده است.

امضاکنندگان در این شهادت‌نامه حاکمیت کنونی را مسئول جان باختن هدی صابر معرفی کرده و بر این نکته تأکید کرده‌اند که آقای صابر قریب به یکسال گذشته را «بدون هیچگونه قرار قانونی و محکومیت و به شکلی کاملاً خودسرانه» در زندان به سر برده است.

آنها همچنین تصریح کرده‌اند که «حبس خودسرانه و غیر قانونی صابر به تنهایی برای سلب مشروعیت دستگاه قضایی و اثبات عدم استقلال آن و مقهوریت نسبت به نهادهای امنیتی کفایت می‌کند و در این شرایط نه فقط شهروندان خارج از زندان که بیش از همه زندانیان امنیت حقوقی، درمانی و جانی نخواهند داشت.»

انتشار شهادت‌نامه این زندانیان سیاسی همبند هدی صابر در حالی است که خبرگزاری دولتی ایرنا، روز دوشنبه در گزارشی به نقل از رئیس بهداری بازداشگاه اوین مدعی شده که هدی صابر اعتصاب غذا نداشته و دلیل درگذشت وی سکته قلبی وسیع بوده است.

ایرنا همچنین به نقل از پزشک معالج آقای صابر در درمانگاه اوین نیز مدعی شده است که «علائم حیاتی هدی صابر در موقع اعزام به بیمارستان خوب بود و در کمال هوشیاری با اطرافیان سخن می گفت.»

وی همچنین ادعا کرده است که علائم حیاتی آقای صابر نشان از اعتصاب غذا نداشت و در پرونده پزشکی او نیز چیزی در این مورد ثبت نشده بود.

این درحالی است که رئیس بیمارستان مدرس، محل انتقال و درگذشت آقای صابر، در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس، نارسایی مزمن قلبی و افت شدید فشار خون را دلیل درگذشت وی ذکر کرده است.

در این میان خبرگزاری ایسنا به نقل از غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضائیه نوشته است که در گزارش فوت هدی صابر «ابهاماتی وجود دارد.»

آقای محسنی اژه‌ای با تشریح روند رسیدگی پزشکی به بازداشت‌شدگان و نیز شرح رسیدگی پزشکی به هدی صابر در روز جمعه ۲۰ خرداد، اذعان کرده است که در این زمینه سؤالاتی وجود دارد و افزوده است که «پاسخ این سؤالات را هنوز به من نداده‌اند و اگر مواردی انجام نشده باشد، پیگیری خواهیم کرد.»
XS
SM
MD
LG