لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۶

۳۵ مورد ابتلا به وبا در ايران شناسایی شد


به گفته مقام های بهداشتی ايران، بيش از ۴۰ سال است که هر سال مواردی از اين بيماری در ايران مشاهده می شود.(عکس: فارس)
به گفته مقام های بهداشتی ايران، بيش از ۴۰ سال است که هر سال مواردی از اين بيماری در ايران مشاهده می شود.(عکس: فارس)

وزارت بهداشت ایران اعلام کرد که مبتلايان به بيماری وبا در کشور به ۳۵ نفر رسيده است اما تنها يک نفر در اثر اين بيماری جان باخته است.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ايسنا، رييس مرکز مديريت بيماری های وزارت بهداشت آخرين شمار مبتلايان به وبا در کشور را ۳۵ نفر اعلام کرد و گفت: «موارد مبتلا اکثرا در استان تهران و قم شناسايی شده اند.»


اوائل تابستان سال جاری خبر شناسايی هفت نفر مبتلا به وبا در شهر قم منتشر شده بود اما مقام های درمانی و بهداشتی اعلام کردند که بيماری کنترل شده، و آمار وبا در ايران بالا نيست.

محمد مهدی گويا، رييس مرکز مديريت بيماری های وزارت بهداشت، در مورد تنها فرد فوت شده در اثر بيماری گفت: «فرد فوت شده يک زن بود و به مشهد مسافرت کرده بود که پس از مراجعت از سفر در کرج و به علت مراجعه ديرهنگام و از دست دادن بيش از حد آب بدن فوت کرد.»


وی تاکيد کرده بود هيچ منبع آب آلوده به ميکروب وبا شناسايی نشده است و آبياری مزارع با آب فاضلاب نيز گزارش نشده است.


در اطلاعيه ای که پيش از اين وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منتشر کرده بود، «موقعيت جغرافيايی کشور و تردد اتباع بيگانه، خشکسالی هوا، و به ويژه رعايت نشدن نکات بهداشت فردی» را در شيوع بيماری وبا موثر دانسته بود.


به گفته مقام های بهداشتی ايران، بيش از ۴۰ سال است که هر سال مواردی از اين بيماری در ايران مشاهده می شود.


سازمان بهداشت جهانی سال گذشته اعلام کرد که ايران ۱۰ مورد وبا را طی دوره ای يک ماهه در استان کردستان که هم مرز عراق است ثبت کرده است.


بر اساس آمارها، در سال ۱۳۷۷ از ميان نزديک به ده هزار نفرمبتلا به اين بيماری يکصد نفر جان باختند.


یکسال بعد تعداد مبتلايان به اين بيماری به ۱۱۶۰ مورد کاهش يافت و در سال ۱۳۷۹ اين تعداد به ۳۴۵ نفر رسيد. در سال های ۸۵ و ۸۶ به ترتيب ۲۴ و ۵۷ مورد ابتلا به اين بيماری گزارش شد.


XS
SM
MD
LG