لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۹

برگزاری دو جلسه اصولگرایان مجلس به فاصله یک روز در مورد وضعیت دولت احمدی نژاد


فراکسیون اکثریت اصولگرای مجلس، بعد از ظهر چهارشنبه و صبح پنجشنبه در فاصله کمتر از یک روز دو جلسه فوق‌العاده تشکیل داد که گرچه تا کنون جزئیاتی از آنها منتشر نشده اما به نوشته منابع خبری نزدیک به اصولگرایان، مرتبط با «وضعیت اخیر دولت» بوده است.

بر اساس گزارش خبرآنلاین، سایت اینترنتی نزدیک به علی لاریجانی، «مجمع عمومی فراکسیون اصولگرایان» صبح روز پنجشنبه در محل کمیسیون تلفیق نشست فوق‌العاده‌ای برای بررسی «اتفاقات اخیر دولت» برگزار کرد.

بر اساس این گزارش علی لاریجانی، محمدحسن ابوترابی، مرتضی آقا تهرانی و عزیز اکبریان در این جلسه سخن گفته‌اند، اما خبر آنلاین یادآور شده است که به این دلیل که «بلافاصله پس از این جلسه، نمایندگان به جلسه علنی مجلس رفتند تا به بررسی لایحه بودجه ۹۰ بپردازند»، تا کنون از جزئیات نشست فراکسیون اصولگرایان «خبری منتشر نشده است».

این گزارش در حالی است که بعد از ظهر چهارشنبه نیز نمایندگان اصولگرای مجلس یکی پس از دیگری جلسه علنی مجلس را ترک کردند تا در جلسه فراکسیون خود «برای بررسی وضعیت دولت و شایعات مربوط به آن» شرکت کنند.

خبرآنلاین در این زمینه نیز نوشته بود که تذکرات محمدحسن ابوترابی فرد، نایب رئیس مجلس، در مورد خروج نمایندگان اصولگرا «افاقه نکرد» و نایب رئیس مجلس هم اعلام کرد که به دلیل برگزاری «جلسه فوق العاده فراکسیون اصولگرایان»، جلسه علنی را تعطیل می‌کند.

این رسانه نزدیک به علی لاریجانی همچنین به نقل از حسین سبحانی‌نیا، عضو هیئت رئیسه مجلس، از برگزاری جلسه غیرعلنی مجلس در روز پنجشنبه برای آنچه وی «بررسی مسائل اخیر در کشور» خوانده، خبر داده است.

به گفته آقای سبحانی‌نیا، دلیل برگزاری جلسه غیرعلنی روز پنجشنبه «اصرار نمایندگان» است.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور ایران، از یک هفته پیش بر سر کار خود حاضر نشده است و منابع غیر رسمی نزدیک به اصول‌گرایان حامی یا منتقد وی، علت این موضوع را اعتراض به ابقای حیدر مصلحی وزیر اطلاعات، با نظر آیت‌الله خامنه‌ای می‌دانند.

آقای احمدی‌نژاد از زمان سفر استانی به کردستان، در دو جلسه تشکیل شده هیئت وزیران شرکت نکرده است و جلسه هفته اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در غیاب وی به ریاست علی لاریجانی برگزار شده بود.

رئیس دولت همچنین در هفته جاری برای دفاع از لایحه بودجه ۹۰ در مجلس حاضر نشد و معاون برنامه‌ریزی خود را راهی صحن علنی مجلس کرد.

در این میان منابع غیبت رئیس دولت دهم با سکوت منابع خبری وابسته به نهاد ریاست جمهوری همراه است و پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری ایران، از بعدازظهر چهارشنبه ۳۱ فروردین ماه به این سو، هیچ گزارشی در مورد فعالیت‌های محمود احمدی‌نژاد منتشر نکرده است.

این غیبت یک هفته‌ای در حالی است که به روایت منابع خبری، آقای احمدی‌نژاد در هفته جاری با رهبر جمهوری اسلامی دیدار کرده است و در حالی که برخی رسانه‌ها از این دیدار به عنوان «تجدید بیعت محمود احمدی‌نژاد با آیت‌الله خامنه‌ای» یاد کردند، برخی منابع غیررسمی نیز نوشتند که رئیس دولت در این دیدار برکناری حیدر مصلحی و انتصاب اسفندیار رحیم‌مشایی به معان اولی رئیس‌جمهور را به عنوان شروط خود برای بازگشت به کار عنوان کرده است.

جدال بین هواداران و منتقدان اصولگرای دولت پس از تصمیم محمود احمدی‌نژاد در مورد تغییر وزیر اطلاعات تشدید شد و گرچه وزیر اطلاعات با نظر و حکم آیت‌الله خامنه‌ای استعفای خود را پس گرفت و به این وزارتخانه بازگشت اما حامیان محمود احمدی‌نژاد با تاخیر اخبار مربوط به مخالفت رهبر جمهوری اسلامی با این تغییر را پوشش دادند.

دو نشست پی در پی اصولگرایان مجلس در حالی برگزار شده است که آیت‌الله خامنه‌ای شنبه گذشته در دیدار با گروهی از مردم شیراز، اختلاف نظرها در موضوع تغییر در وزارت اطلاعات را موضوعی بی‌اهمیت خواند و افزود که قرار نیست در امور دولت دخالت کند اما در این موضوع «غفلت از مصلحتی بزرگ» وی را به دخالت وا داشته است.

آیت‌الله خامنه‌ای همچنین در این سخنان هشدار داده بود تا زمانی که زنده است و قدرت را در دست دارد، نخواهد گذاشت ذره ای انحراف در حرکت مردم به سوی آرمان‌ها به وجود آید.

پس از این سخنان بود که نزدیکان آیت‌الله خامنه‌ای، از جمله سپاه پاسداران، با حمایت دوباره از وی و دیدگاه‌هایش، نسبت به رفتار «جریانی انحرافی» در دولت هشدار دادند و روزنامه‌هایی چون کیهان از محمود احمدی‌نژاد خواستند که از نزدیکانی چون اسفندیار رحیم‌مشایی بر حذر باشد.

در تازه‌ترین این واکنش‌ها اما علی لاریجانی رئیس مجلس که پس از شرکت در نشست فوق‌العاده فراکسیون اصولگرایان در صبح روز پنجشنبه، در همایش ملی روز شوراها شرکت کرده بود، از «نقش تعیین‌کننده ولایت فقیه» در بحران‌های مختلف کشور گفت و بخشی از سخنان را به یادآوری نحوه برخورد آیت‌الله خمینی به عنوان ولی‌فقیه وقت با ابوالحسن بنی‌صدر، رئیس‌جمهور برکنار شده ایران اختصاص داد.

آقای لاریجانی در این زمینه با یادآوری ماه‌های نخستین جنگ هشت ساله ایران و عراق و اختلاف دیدگاه نخستین رئیس‌جمهور ایران با آیت‌الله خمینی گفت که «امام با نصیحت کسانی مانند آیت‌الله بهشتی که از جدال‌آفرینی‌های بنی‌صدر نگران بودند فرصتی را برای اصلاح وی در نظر گرفته بود؛ اما ناکارآمدی بنی‌صدر کار را به جایی رساند که امام فرماندهی کل قوا را از او باز پس گرفت و او را برکنار کرد.»

گرچه رئیس مجلس هشتم پس از این اشاره، به نقش تعیین کننده ولایت فقیه در مسائل داخلی و بین‌المللی پرداخت، اما حاضر نشد که به اختلافات کنونی دولت و رهبری در ایران اشاره مستقیمی داشته باشد.

با این حال یادآوری دوباره اختلافات ابوالحسن بنی‌صدر و آیت‌الله خمینی از آن رو حائز اهمیت است که اکبر هاشمی رفسنجانی نیز در نامه بحث‌برانگیزی که پیش از انتخابات خرداد ۸۸ به رهبر جمهوری اسلامی نوشته بود، با اشاره به اینکه قصد مقایسه دولت کنونی و دولت بنی‌صدر را ندارد، از آیت‌الله خامنه‌ای خواشته بود که مانع گرفتار شدن کشور به سرنوشت آن روزگار شود.

آیت‌الله خامنه‌ای البته این نامه هشدار آمیز را بی‌جواب گذاشت اما پس از انتخابات در خطبه‌های نماز جمعه ۲۹ خرداد ۸۸ با ذکر سابقه دوستی ۵۰ ساله خود با آقای هاشمی رفسنجانی تصریح کرد که در اختلاف‌نظر میان آقای هاشمی و محمود احمدی‌نژاد، نظر رئیس‌جمهور به وی نزدیک‌تر است.
XS
SM
MD
LG