لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۴

بوئینگ سانحه دید؛ توپولف از ناوگان هوایی ایران اخراج شد


هواپیمای توپولف سانحه دیده در فرودگاه مشهد در بهمن ۸۸
هواپیمای توپولف سانحه دیده در فرودگاه مشهد در بهمن ۸۸
پس از آنکه هفته گذشته یک هواپیمای بوئینگ ۷۲۷ در نزدیکی ارومیه دچار سانحه شد، سازمان هواپیمایی کشوری از چهار شرکت هوایی خواست تا «با عنایت به سوانح اخیر» از به کارگیری هواپیماهای توپولف از ابتدای اسفندماه امسال خودداری کنند.

در نامه رضا نخجوانی، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ایران، خطاب به شرکت‌های هواپیمایی ایران ایرتور، کیش ایر، تابان و کاسپین آمده است که «با عنایت به اعلام قبلی این سازمان و سوانح اخیر و همچنین انقضای تاریخ فعالیت هواپیماهای توپولف ۱۵۴ در تاریخ سی‌ام بهمن‌ماه امسال، مقتضی است به منظور پیشگیری از هرگونه عوارض اجتماعی و ... از برنامه‌ریزی و ایجاد تعهد برای ادامه پروازها با هواپیماهای مذکور از تاریخ یکم اسفندماه جدا خودداری کنند.»

چهار شرکت هواپیمایی یاد شده، شرکت‌هایی هستند که همچنان در برنامه پروازی خود از هواپیماهای توپولف استفاده می‌کنند و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در نامه خود که به تاریخ ۲۰ دی ماه، یک روز پس از سانحه بوئینگ در ارومیه، ارسال شده عواقب ناشی از بی‌توجهی به این اخطار را متوجه این شرکت‌ها دانسته است.

در سانحه هوایی هفته گذشته در ارومیه یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۲۷ متعلق به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی، دقایقی پیش از فرود دچار سانحه شد که در جریان آن بیش از ۷۰ تن از سرنشینان جان خود را از دست دادند.

بدون در نظر گرفتن هواپیمای ایرباسی که در سال ۶۷ بر فراز خلیج فارس توسط ناو آمریکایی وینسنس هدف قرار گرفت، این هواپیما دومین هواپیمای متعلق به شرکت هواپیمایی ایران‌ایر بود که در ۳۰ سال گذشته دچار سانحه شده است.

پیش از این در ۳۱ خرداد سال ۵۹ یک هواپیمای شرکت ایران‌ایر با همین مشخصات در مسیر تهران دچار سانحه شده و ۱۲۸ سرنشین آن کشته شدند.

ایران به دلیل شمول تحریم‌های آمریکا در تأمین تکنولوژی‌های پیش‌رفته، نمی‌تواند مستقیماً هواپیماهای آمریکایی یا حتی هواپیماهایی که آمریکا در تولید آن نقش دارد، تهیه کند و حتی در صورت خرید غیرمستقیم این هواپیماها در تأمین لوازم یدکی آنها با مشکل روبه‌روست.

از این رو در سال‌های اخیر شرکت‌های هواپیی ایرانی برای تأمین هواپیماهای مورد نیاز خود بیشتر به خرید تولیدات روسیه و دیگر کشورهای بلوک شرق سابق روی آورد.

در حال حاضر بسیاری از هواپیماهای ایرانی، از جمله بیش از نیمی از ناوگان هوایی ایران‌ایر اجازه عبور از آسمان اروپا را ندارند و شرکت هواپیمایی ایران‌ایر از این گروه هواپیماهای خود در مسیرهای داخلی استفاده می‌کند.

با این حال دستور سازمان هواپیمایی کشوری ایران، شامل همه هواپیماهای فاقد استاندارد لازم برای پرواز نیست و تنها بر خروج هواپیماهای توپولف از ناوگان هوایی ایران تأکید می‌کند.

در تاریخ سوانح هوایی سی سال اخیر ایران، تاکنون سه هواپیمای توپولف ۱۵۴ دچار سانحه منجر به مرگ شده‌اند که آخرین آنها یک هواپیمای متعلق به شرکت هواپیمایی کاسپین بود که ۲۴ تیرماه ۸۸ در مسیر تهران – ایروان، بر فراز قزوین سقوط کرد و همه ۱۶۸ سرنشین آن کشته شدند.

با این حال به رغم این سانحه هوایی و با وجود آنکه طرح خروج هواپیماهای توپولف از ناوگان هوایی، از مدت‌ها پیش از ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد مطرح بود، این هواپیماها همچنان به فعالیت خود ادامه دادند تا اینکه یک توپولف دیگر نیز در بهمن‌ماه همین سال به هنگام فرود بر باند فرودگاه مشهد آتش گرفت.

خبرگزاری مهر در گزارش خود یادآور شده است که در حال حاضر ۱۷ فروند توپولف ۱۵۴ در ناوگان هوایی ایران فعال هستند که از این تعداد، ۱۱ فروند متعلق به ایران ایرتور، دو فروند متعلق به کیش‌ایر، سه فروند متعلق به کاسپین و یک فروند متعلق به تابان است.

بر اساس این گزارش، شرکت ایران ایرتور در ماه‌های گذشته دو فروند توپولف ۱۵۴ را از ناوگان خود خارج کرده، سه فروند هواپیمای متعلق به شرکت هواپیمایی ارم نیز که مجوز فعالیتش به حالت تعلیق درآمده، در فرودگاه مهرآباد زمین‌گیر هستند.
XS
SM
MD
LG