لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۲

هجوم ایرانیان مهاجر به مالزی


حضور پلیس در یکی از تجمعات حامیان جنبش سبز در مالزی
حضور پلیس در یکی از تجمعات حامیان جنبش سبز در مالزی
هفته‌نامه آمریکایی تایم، نگاهی دارد به روند رو به شتاب مهاجرت ایرانیان به مالزی و شرایط زندگی و فعالیت‌های آنها در این کشور چند نژادی.

در آغاز این گزارش خبرنگار هفته‌نامه تایم، به اشتغال بیش از ۶۰ نفر از این ایرانیان در کار دوبله برنامه‌های تلویزیونی سرگرم کننده برای شبکه خصوصی (GEN-TV) اشاره می‌کند. این شبکه که دفتر اصلی آن در دوبی است از طریق ماهواره، برنامه‌های تلویزیونی مثل سریال‌های برزیلی، کارتون‌های ژاپنی و ویدئوهای موسیقی آمریکایی را از طریق فرستنده‌های خود در مالزی برای مخاطبان در ایران مخابره می‌کند.

عابد رنگ‌آمیز یکی از مجریان این شبکه تلویزیونی می‌گوید: «مالزی به نقطه پرش ایرانیان مشتاق مهاجرت بدل شده است. از میان سه کشوری که برای سفر ایرانیان ویزا نیاز ندارد مالزی بهترین مورد است. دو کشور دیگر ترکیه و ترکمنستان هستند.»

هفته‌نامه تایم می‌افزاید که تعداد ایرانیان ساکن مالزی هنوز چندان زیاد نیست ولی تعداد آنها به سرعت رو به افزایش است. حدود ۶۰ هزار ایرانی در این کشور مشغول کار، تحصیل و یا در انتظار دریافت ویزا برای کشورهای دیگراند. ایرانی‌ها در بیش از دو هزار مؤسسه اقتصادی مالزی سهام دارند و حدود ۱۵ هزار ایرانی در دانشگاه‌های مالزی مشغول کار یا تحصیل هستند.

میزان مهاجرت ایرانیان به مالزی در سال گذشته حدود ۱۴ درصد افزایش یافته است. برای بسیاری از ایرانیان برای گریز از محدودیت‌ها و سخت‌گیری‌های موجود در جامعه ایران به مالزی می‌آیند و در این کشور چند نژادی که تساهل جزیی از فرهنگ آن است از آزادی‌های شخصی بیشتری برخوردارند. به همین خاطر مالزی به یکی از نقاط اصلی برای ترتیب دادن کنسرت‌های موسیقی و حتی دیسکوهای ایرانی بدل شده است.

هفته نامه تایم یادآوری می‌کند که با این همه زندگی در مالزی برای همه ایرانیان بدون دردسر نیست. علی منافی یک مجری رادیو که به تازگی و با قبول خطرات فراوان از ایران به مالزی آمده است، می‌گوید: «دین و معنویت یک امر خصوصی است. ولی در این کشور مساجد و روحانیون زیادی هست.»

ایرانیان شیعه نمی‌توانند در مساجد مالزی نماز بخوانند. برخی از آنها برای مراسم مذهبی به اجتماعات سفارت جمهوری اسلامی می‌روند. در عین حال دولت و پلیس با ایرانیان مخالف دولت که در آن کشور قصد فعالیت و یا تظاهرات دارند با شدت عمل برخورد می‌کند. تظاهرات مخالفان دولت در سالگرد حوادث انتخابات در برابر ساختمان سازمان ملل متحد در مالزی با گاز اشک‌آور و فشار نیروهای پلیس متوقف شد.

ایرانیان مالزی می‌گویند که مردم این کشور همیشه به بدترین نمونه‌های جامعه ایرانی ساکن این کشور فکر می‌کنند. سال گذشته بازداشت یک گروه ۱۵ نفره به خاطر قاچاق مواد مخدر چهره جامعه ایرانی را به شدت مخدوش کرده است. برخی از ایرانیان می‌گویند که برای پرهیز از تبعیض و برخورد بد در جامعه مالزی هویت ایرانی خود را برملا نمی‌کنند.

به گفته نفیسه مطلق یک خبرنگار عکاس ایرانی که در مالزی انتشار یک مجله را برای مخاطبان ایرانی آغاز کرده است، درک فرهنگی متقابل بین دو گروه زمان می‌برد. وی می‌افزاید : «اکثر ایرانی‌ها با فرهنگ کشورهای اروپای غربی و آمریکا آشنا هستند ولی اطلاعات آنها در مورد کشورهای آسیایی و مالزی بسیار کم است.» وی معتقد است که بسیاری از جنبه‌های زندگی مردم مالزی با ایران شباهت فراوانی دارند.

هفته‌نامه تایم در پایان گزارش خود اشاره می‌کند که بسیاری از این ایرانیان با هدف ساختن آینده بهتری برای فرزندان خود به مالزی آمده‌اند و امید آنها این است که کودکان آنها بتوانند در محیطی آرام‌تر و در مدارس و دانشگاه‌های بهتر و آزادتری ادامه تحصیل دهند.
XS
SM
MD
LG