لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۷

رئیس کمیته حقوق بشر مجلس: حکم اعدام سکینه آشتیانی معلق شده است


مقام‌های قضایی می‌گویند که سکینه محمدی با دو پرونده جداگانه در موضوع مشارکت در قتل و رابطه نامشروع روبه‌روست.
مقام‌های قضایی می‌گویند که سکینه محمدی با دو پرونده جداگانه در موضوع مشارکت در قتل و رابطه نامشروع روبه‌روست.
در حالی که مقام‌های قضایی ایران هنوز از صدور حکم برای سکینه محمدی آشتیانی سخن به میان نیاورده‌اند، یک نماینده مجلس می‌گوید که در روند محاکمه قضایی خانم آشتیانی «حکم سنگسار نهایی نشده» و حکم اعدام «به حالت تعلیق درآمده» و تنها به ۱۰ سال حبس «از بابت جنبه عمومی جرم» اکتفا شده است.

خانم آشتیانی که متهم به مشارکت در قتل همسر خود و رابطه خارج از چارچوب ازدواج با مرد دیگری است پیشتر در دو دادگاه به طور جداگانه محاکمه شده بود که با رضایت اولیای دم در پرونده همکاری در قتل همسرش، تنها به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

در پرونده دیگر نیز آن طور محمد مصطفایی وکیل خانم آشتیانی می‌گوید، این زن ۴۳ ساله به تحمل ۹۹ ضربه شلاق محکوم شده بود و این حکم در سال ۸۵ به اجرا در آمد، اما تلاش دستگاه قضایی در تیرماه امسال برای بررسی دوباره این اتهام و صدور حکم احتمالی سنگسار با واکنش شدید گروه‌ها و مجامع بین‌المللی روبه‌رو شد.

در ماه‌های اخیر مقام‌های قضایی ایران بارها تأکید کرده‌اند که دو پرونده جداگانه خانم آشتیانی در مورد اتهام قتل و ارتباط نامشروع همچنان در دست بررسی است و در آذرماه امسال محمدجواد لاریجانی، رئیس کمیسیون حقوق بشر قوه قضائیه با تأیید در دستور کار بودن اعدام خانم آشتیانی اعلام کرد که «قوه قضائیه تلاش زیادی برای تخفیف حکم وی انجام داده ‌است و به نظر ما شانس زیادی وجود دارد تا وی اعدام نشود.»

اکنون زهره الهیان، رئیس کمیته حقوق بشر مجلس شورای اسلامی، در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور جدید برزیل، رسانه‌های غربی را متهم به «جنجال» در پرونده خانم آشتیانی کرده و بر نهایی نشدن حکم سنگسار و نیز تعلیق حکم اعدام وی تأکید کرده است.

این در حالی است که حدود دو هفته پیش رئیس‌کل دادگستری آذربایجان شرقی گفته بود که لغو حکم سنگسار خانم آشتیانی غیرممکن است و غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه نیز «بحث تخفیف در اتهام سکینه آشتیانی مطرح نیست، بحث این است که آیا این حکم بر اساس موازین شرعی داده شده‌است یا نه؟ و آیا قابل اعاده دادرسی هست یا نه».

وی در حال موضوع حکم اعدام را منوط به نظر اولیای دم که درخواست قصاص داشته‌اند، دانسته بود.

واکنش دیرهنگام به رئیس‌جمهور جدید برزیل

اظهارات زهره الهیان، واکنشی به موضع‌گیری رئیس‌جمهور جدید برزیل در مورد حکم سکینه محمدی است، گرچه این نماینده مجلس ایران در واکنش به اظهارات جیوما هوسف، تأخیری دو ماهه داشته است.

خانم هوسف که چندی پیش زمام امور برزیل را در دست گرفت، در ۱۲ آبان امسال در کنفرانس خبری مشترکی با لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور وقت برزیل، اعلام کرده بود که «حتی با در نظر گرفتن آداب و رسوم دیگر کشورها، سنگسار سکینه عملی وحشیانه است.»

در پاسخ به این اظهار نظر، نماینده مجلس ایران گفته است که محاکمه خانم محمدی که «طی مدت زمان مدیدی در جریان بوده» اثبات‌کننده «نه تنها خیانت به خانواده، بلکه مبادرت به قتل همسر با همدستی معشوقه خود است.»

خانم الهیان افزوده است که سکینه آشتیانی در جریان محاکمه نیز «صراحتاً» به این موضوع اعتراف کرده است.

برزیل که روابط نزدیکی با دولت محمود احمدی‌نژاد دارد، پیشتر در زمان ریاست جمهوری آقای داسیلوا نیز پیشنهاد کرده بود که برای حل موضوع، حاضر است به سکینه محمدی پناهندگی بدهد. پیشنهادی که مقام‌های جمهوری اسلامی با رد آن، رئیس جمهور وقت برزیل را به بی‌اطلاعی از روند پرونده خانم آشتیانی متهم کردند.
XS
SM
MD
LG