لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۲

ایران: هیچ امتیازی به گروگان گیران نمی دهیم


به گزارش خبرگزاری دولتی ايرنا اسماعيل احمدی مقدم فرمانده نيروی انتظامی جمهوری اسلامی ايران گفت: «هدف تروريست ها از گروگان گيری پرسنل ناجا در منطقه سراوان گرفتن امتياز است.»
به گزارش خبرگزاری دولتی ايرنا اسماعيل احمدی مقدم فرمانده نيروی انتظامی جمهوری اسلامی ايران گفت: «هدف تروريست ها از گروگان گيری پرسنل ناجا در منطقه سراوان گرفتن امتياز است.»

درحالی که گروه مسلح جندالله روز جمعه را به عنوان پايان مهلت خود برای تامين خواسته هايشان اعلام کرده اند تا ۱۴ گروگان خود را به قتل برسانند، فرمانده نيروی انتظامی گفت که ایران، «هيچ امتيازی» به گروگانگیران نخواهد داد.


به گزارش خبرگزاری دولتی ايرنا اسماعيل احمدی مقدم فرمانده نيروی انتظامی جمهوری اسلامی ايران گفت: «هدف تروريست ها از گروگان گيری پرسنل ناجا در منطقه سراوان گرفتن امتياز است.»


گروه موسوم به «جندالله» به رهبری عبدالمالک ريگی، ۲۴ خرداد ماه با حمله به يک پاسگاه انتظامی در بخش سراوان در استان سيستان و بلوچستان، ۱۶ مامور انتظامی ايران از جمله چند ساباز وظیفه را به گروگان گرفت.


سخنگوی اين گروه که خود را عبدالرئوف معرفی کرد، در گفت و گوی تلفنی با شبکه العربيه گفته است بعد از اعدام دو مرد سنی توسط حکومت ايران، آنها دو سرباز به گروگان گرفته شده را به قتل رسانده اند.


سخنگوی «جندالله» همچنين گفته است که «اگر حکومت ايران ۲۰۰ عضو جندالله را که در زندان زاهدان بازداشت هستند، آزاد نکند» اين گروه ۱۴ گروگان باقی مانده را به قتل خواهد رساند.


عبدالرئوف همچنين تا هفتم تيرماه به ايران فرصت داده است تا ۵ يا ۶ روحانی سنی را که در زندان های ايران هستند، آزاد کند.


با اين حال آقای احمدی مقدم تاکيد کرد: «گروگان گيران به هدف خود نخواهند رسيد و جمهوری اسلامی ايران هيچ امتيازی به آنها نخواهد داد. »


فرمانده نيروی انتظامی جمهوری اسلامی ايران با اعلام اينکه «ناجا خبری از وقوع حادثه برای گروگان ها ندارد» گفت: «به دليل آنکه گروگان ها در خارج از مرزهای ايران هستند، ارائه توضيحات در خصوص وضعيت اين افراد به وزارت اطلاعات واگذار شده است.»


«پاکستان باید با اشرار برخورد کند»


همزمان با موضوع گروگانگیری اخیر، ترور یک قاضی در شهرستان سراوان نیز از حمله اتفاقات خبرساز این منطقه است که اخیر رخ داده است.


ابراهيم کريمی قاضی و معاون دادگستری شهرستان سراوان در هنگام خروج از محل کار خود به ضرب گلوله دو مرد موتور سوار به قتل رسيد.


در حالی که خبرگزاری فارس خبر داد «جندالله» به سرکردگی عبدالمالک ريگی مسئوليت ترور ابراهيم کريمی قاضی و معاون دادگستری شهرستان سراوان را به عهده گرفته است، اما دادستان زاهدان در گفت و گوی مطبوعاتی اعلام کرد: «ترور قاضی دادگستری سراوان، ربطی به گروه ريگی ندارد اما تلاشها برای دستگيری عوامل اين ترور همچنان ادامه دارد.»


با اين همه به گزارش خبرگزاری مهر دادستان کل کشور با اعلام اين که «دولت پاکستان بايد با اقدامات اخير اشرار در سراوان برخورد جدی کند» گفت: «آقای مشرف بايد در موضوع ترور معاون دادگستری سراوان توسط اشرار پاسخگو باشد.»


اين سخنان در حالی مطرح می شود که دو روز پس از گروگان گيری در سراوان، پاکستان چهار تن ايرانی از اعضای گروه جندالله را به ايران تحويل داد. عبدالحميد ريگی ،برادر عبدالمالک ريگی رهبر سنی اين گروه نيز جزو تحويل شدگان بود.


قربانعلی دری نجف آبادی کرد:«اگر دولت پاکستان تلاش جدی برای برخورد با اشرار نکند اين به معنای آن است که دولت پاکستان حامی تروريست است.»


نيروهای پاکستانی در ماه اوت سال گذشته توانستند ۲۱ مامور ايرانی که توسط افراد مسلح گروگان گرفته شده بودند را آزاد کنند.


استان سيستان و بلوچستان در سال های گذشته صحنه نا آرامی ناشی از درگيری نيروی انتظامی با کسانی بوده است که از سوی دولت ايران « اشرار مسلح » خوانده می شوند که اين درگيری ها تاکنون دهها کشته برجای گذاشته است.


پيش از اين جمهوری اسلامی بارها کشورهای غربی را متهم کرده بود که به دنبال شعله ور ساختن آتش درگيری های قومی و فرقه ای در سيستان و بلوچستان است تا ناامنی را در کشور دامن بزنند.


XS
SM
MD
LG