لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۵

ادامه مذاکرات ایران و ترکیه بر سر خط لوله گازی


آقای احمدی نژاد روز جمعه، قبل از ترک استانبول گفت او اميدوار است دو کشور همسايه به زودی بتوانند قرارداد انرژی را امضا کنند.(عکس: AFP)
آقای احمدی نژاد روز جمعه، قبل از ترک استانبول گفت او اميدوار است دو کشور همسايه به زودی بتوانند قرارداد انرژی را امضا کنند.(عکس: AFP)

وزير انرژی ترکيه روز دوشنبه اعلام کرد که گفت و گوهای بيشتر آنکارا با تهران در مورد مشارکت در سرمايه گذاری انرژی ماه آينده ادامه خواهد داد و اميدوار است اين مذاکرات به نتيجه مطلوب برسد.


حلمی گولر اين خبر را در مصاحبه مطبوعاتی پس از شکست مذاکرات ايران و ترکيه درمورد مشارکت در سرمايه گذاری برای خط لوله گازی اعلام کرد.


در پی سفر دو روزه محمود احمدی نژاد، رییس جمهور ايران به ترکيه، آمريکا با انعقاد اين قرارداد مخالفت کرد.

با اين حال گولر گفت: «ما با فاصله يک ماه مذاکرات مهم خود را ادامه خواهيم داد و اميدواريم کاری که پيش از اين آغاز کنيم، در اين سری از مذاکرات به نتيجه برسد.»


آقای گولر با اعلام اين که وزير خارجه ترکيه ۱۵ روز ديگر به ايران سفر خواهد کرد، گفت:« نمی توانم بگويم که ما قرار داد را امضا خواهيم کرد، اما ما قطعا مذاکرات مهمی خواهيم داشت.»


آقای احمدی نژاد روز جمعه، قبل از ترک استانبول گفت او اميدوار است دو کشور همسايه به زودی بتوانند قرارداد انرژی را امضا کنند.

بعد از روسيه، ايران بزرگترين صادر کننده گاز به ترکيه است.


آنکارا سال گذشته يک توافقنامه برای داد و ستد گاز با ايران امضا کرد. بر اساس اين قرارداد، ترکيه گاز طبيعی ايران و ترکمنستان را به اروپا منتقل می کند و سه ميدان گازی در جنوب ايران را توسعه می دهد.


موافقت پارلمان ترکيه با انعقاد قرارداد گازی با ايران، موجب اعتراض واشينگتن شد چرا که آمريکا ايران را به دليل برنامه هسته ای اين کشور مورد تحريم های سياسی و اقتصادی قرار داده و از متحدانش خواسته است تا از انعقاد قرارداد با ايران پرهيز کنند.


آمريکا و متحدانش، ايران را به تلاش برای توليد سلاح هسته ای متهم می کنند، اما ايران همواره اين اتهام را رد می کند و هدف از برنامه هسته ای خود را توليد برق اعلام می کند.


با اين حال آقای گولر فشار آمريکا بر ترکيه برای به تاخير انداختن امضای قرارداد را رد کرد و گفت:«ما کشوری مستقل هستيم و با ايران در باره علايق و نيازهای کشورهای خود صحبت کرديم. »


پيش از اين و در سال ۲۰۰۱ ترکيه، قراردادی برای خريد گاز ايران امضا کرد و بر اساس آن اکنون از طريق يک خط لوله، از ايران روزانه ۲۰ ميليون متر مکعب گاز وارد می کند.


XS
SM
MD
LG