لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۳

کشتی ایران در رقابت‌های جام جهانی جوانان، ترکیه را پشت سر گذاشت


ایران برای راهیابی به فینال مسابقات باید از سد آلمان و روسیه نیز عبور کند.
ایران برای راهیابی به فینال مسابقات باید از سد آلمان و روسیه نیز عبور کند.
اولین دوره رقابت‌های جام جهانی کشتی آزاد جوانان در شهر پلائن آلمان آغاز شد. در این رقابت‌ها هشت تیم برتر جهان در رده سنی جوانان حضور دارند.

در گروه آ، ایران در اولین مسابقه مقابل ترکیه قرار گفت و ۵-۳ به برتری رسید و روسیه نیز در یک نمایش برتر، ۸-۰ از سد آلمان گذشت. در گروه ب نیز آذربایجان با نتیجه ۷-۱ ژاپن را شکست داد و گرجستان ۶-۲ آمریکا را از پیش رو برداشت.

ایران در شرایطی بر رقیب قدرتمند خود چیره شد که در این مسابقه در اوزان ۵۵ و ۹۶ کیلوگرم از نفرات ذخیره‌اش استفاده کرد تا مهره‌های اصلی برای دیدارهای مهم‌تر استراحت کنند.

ایران با غلبه بر ترکیه، برای راهیابی به فینال مسابقات باید از سد آلمان و روسیه نیز عبور کند. شرح دیدارهای ایران و ترکیه در زیر آمده است.

۵۰ کیلو: مهران شیخی ۸-۷ برهان آلتینتاش
شیخی با یک کشتی تکنیکی که تشویق تماشاگران حاضر در ورزشگاه را در پی داشت، بورهان را مغلوب کرد. اغلب امتیازاتی که این کشتی‌گیر ساروی از دست داد، بر اثر اشتباهاتی بود که در پی هجوم‌های خودش رخ می‌داد. شیخی در المپیک نوجوانان به میزبانی سنگاپور نیز عضو تیم ملی بود. او همچنین در جام سیراکوف ۲۰۱۱ روی سکوی نخست ایستاد.

۵۵ کیلو: علی پیرزاده ۱۰- ۸ مهمت سویلر (برنده)
علی پیرزاده یک تایم را ۷-۰ برد اما با واگذار کردن دو تایم با نتایج ۴-۳ و ۴-۰ در مجموع، مغلوب کم‌تجربگی‌اش شد. اجرای فن زیبا و اصیل گهواره از سوی پیرزاده از زیباترین صحنه‌های روز نخست جام جهانی بود.

۶۰ کیلو: بهنام احسان پور ۶-۰ صلاح‌الدین کیلیچسالایان
کاپیتان تیم ملی کشتی آزاد جوانان، به دور از استرس و هیجان کاذبی که شیخی و پیرزاده را دربر گرفته بود، بر رقیب ترک خود غلبه کرد. او هم مدال طلای جام سیراکوف را به سینه زده است.

۶۶ کیلو: نیما الهی قادی ۱-۴ مصطفی کایا
الهی قادی از کم‌فروغ‌ترین مهره‌های تیم ملی جوانان ایران بود و در یک کشتی کم افت و خیز، نتیجه را به حریفش واگذار کرد. الهی قادی در رقابت‌های انتخابی تیم ملی جوانان پنجم شده بود اما در جام بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد و جام بین‌المللی شهید بابایی در قزوین روی سکوی اول ایستاد.

۷۴ کیلو: محمدحسین محمدیان ۳-۶ عبدالغدیر اوزمن
عجیب‌ترین شکست ایران در این وزن رخ داد. جایی که فرزند عسگری محمدیان دارنده دو مدال نقره در المپیک‌های سئول و بارسلون، در آخرین ثانیه به روی پل رفت و کشتی را باخت. در شرایطی که رقیب او نا امیدانه منتظر شنیده سوت پایان بود، محمدیان بدون دلیل یورش برد و هجوم ناقص او منجر به پل رفتنش شد.

۸۴ کیلو: نادر حامدی‌پور ۹-۰ مورات اوزکان
بهترین مهره ایران در روز نخست، نادر حامدی‌پور بود که با زیرگیری‌های بی‌نقص خود، به سهولت مقابل اوزکان به برتری رسید. حامدی‌پور می‌تواند از مهره‌های آینده‌ساز کشتی ایران در اوزان پنجم یا ششم باشد.
دارنده مدال برنز جام سیراکوف، در جام بین‌المللی باکو نیز مدال طلای این وزن را نصیب خود کرد اما پیش از آن، در جام هاشمی‌نژاد سوم شده بود.

۹۶ کیلو: احمد میرزاپور ۱۳-۵ اسماعیل کان
میرزاپور خواهرزاده عبدالرضا کارگر قهرمان امیدهای جهان در سال ۱۹۹۵ و از خطه چناران خراسان است و همانند دایی‌اش مسلط به فنون لنگ. او در وقت سوم این مسابقه و در پی خستگی رقیبش، بهترین نمایش خود را ارائه کرد و بارها او را به روی پل برد تا عدد ۸ را روی تابلوی امتیازات ثبت کند.
میرزاپور در جام بین‌المللی سرلشکر بابایی به مدال طلا دست یافت تا برای حضور در این رقابت‌ها انتخاب شود.

۱۲۰ کیلو: جابر صادق‌زاده ۵-۰ حمزه کارادنیز
کشتی آخر می‌توانست حکم به تساوی دو تیم و برتری ترکیه در پوئن شماری بدهد. اما صادق‌زاده با فیزیک بدنی استثنایی‌اش موفق شد پنجمین شکست را به تیم ترکیه تحمیل کرد. صادق‌زاده در هر دو تورنمنت باکو در آذربایجان و سیراکوف در بلغارستان روی سکوی قهرمانی ایستاد. او که دارنده دو مدال طلای پی در پی از جام بین‌المللی هاشمی‌نژاد در بهشهر است، ۱۰ روز دیگر نماینده ایران در رقابت‌های جوانان آسیا به میزبانی اندونزی خواهد بود.
XS
SM
MD
LG