لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۶

تهدید تهران به «اقدام متقابل» در قبال اخراج دیپلمات‌های ایرانی از لندن


در شرایطی که منابع خبری از تصمیم فرانسه به کاهش کارکنان سفارت خود در ایران خبر داده‌اند، سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران از اتحادیه اروپا خواست که «به دلیل حاشیه‌هایی که انگلیس ایجاد می‌کند» در رابطه با ایران ایجاد مشکل نکند و همزمان بریتانیا را تهدید به اقدام متقابل در مورد اخراج دیپلمات‌های ایرانی کرد.

اظهارات رامین مهمان‌پرست در مراسم استقبال از دیپلمات‌های اخراجی ایران، صورت گرفته و گرچه به نظر نمی‌رسد پاسخی مستقیم به تصمیم تازه فرانسه باشد، اما حاوی این پیام است که نباید بحران به وجود آمده در روابط ایران و بریتانیا، به روابط ایران و اتحادیه اروپا تعمیم داده شود.

روز شنبه خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع دیپلماتیک اعلام کرد که فرانسه تصمیم گرفته است که موقتاً در قالب «اقدامی احتیاطی» فعالیت‌ها و شمار وابستگان خود در تهران را کاهش دهد و این تصمیم شامل بخشی از کارکنان دیپلماتیک و همه خانواده‌های کارکنان سفارت فرانسه در تهران خواهد شد.

فرانسه پیشتر به همراه آلمان و هلند، در واکنش به حمله به سفارت بریتانیا و باغ قلهک، سفیر خود را برای مشورت فراخوانده بود.

به دنبال افزایش تنش میان ایران و بریتانیا ناشی از حمله و اشغال دو مجموعه دیپلماتیک بریتانیا در تهران توسط گروهی که در رسانه‌های داخلی ایران دانشجویان خشمگین معرفی شدند، مقام‌های لندن دیپلمات‌های ایرانی مستقر در بریتانیا را از خاک این کشور اخراج کردند.

این اقدام پس از آن بود که بریتانیا ضمن هشدار به اتباع خود برای سفر به ایران، کارکنان سفارت خود در ایران و خانواده‌های آنها را از تهران خارج کرد و از اتباع بریتانیایی ساکن ایران نیز خواست که تا اطلاع ثانوی منازل خود را ترک نکنند.

در این میان رامین مهمان‌پرست روز شنبه اخراج دیپلمات‌های ایرانی از بریتانیا را «اقدامی شتابزده» ناشی از «احساس تحقیر شدن» بریتانیا پس از مصوبه مجلس شورای ایران در مورد کاهش روابط با این کشور ارزیابی کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران تهدید کرده است که «ما در مقابل اقدام دولت انگلیس اقدام متقابلی خواهیم کرد، و اگر قرار باشد درخصوص ارتباط با انگلیس تصمیمی گرفته شود، حتماً آن تصمیم در راستای منافع کشور اتخاذ خواهد شد.»

«وزارت خارجه مایل به قطع رابطه نبود»

علاوه بر این معاون کنسولی وزارت خارجه، نیز قطع روابط کنسولی بین ایران و بریتانیا را ناشی از «بی‌مسئولیتی» مقام‌های بریتانیایی خوانده و مجلس شورای اسلامی از یک سال پیش به دنبال قطع کامل روابط میان دو کشور بود اما اصلی‌ترین دلیلی که وزارت خارجه نمی‌خواست این روابط قطع شود، «مسائل کنسولی ایرانیان و هموطنان مقیم انگلیس» بود.

حسن قشقاوی گفته است که خود وی با حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، تلاش کرده است که قطع کامل روابط میان ایران و بریتانیا صورت نگیرد.

آقای قشقاوی افزوده است که از میان بیش از ۲۰۰ هزار ایرانی مقیم بریتانیا، بیش از ۹۰ درصد آنها مایل به رفت و آمد به ایران هستند و سالانه نزدیک به ۵۰ هزار ایرانی نیز به این کشور سفر می‌کنند و تأکید کرده است که در روابط با لندن چنین ملاحظه‌ای برای وزارت خارجه ایران مطرح بوده است.

«نصیحت پدرانه» یک مرجع تقلید «به فرزندان انقلابی»

در واکنشی متفاوت به موضوع حمله و اشغال دو مجموعه دیپلماتیک متعلق به بریتانیا، آیت‌الله مکارم شیرازی از مراجع نزدیک به محافظه‌کاران، در پیامی تصریح کرده است که «در این گونه موارد نباید فراتر از قانون گام برداشت» و از حمله‌کنندگان به سفارت بریتانیا خواسته است که بدون اجازه رهبر و مقامات مسئول اقدامی نکنند و بهانه به دست ندهند.

آقای مکارم شیرازی در این پیام که در وب‌سایت وی منتشر شده است، بریتانیا را «دشمنی قدیمی» توصیف کرده که نه تنها خود پیشگام تحریم‌هاست بلکه دیگران را به این کار دعوت می‌کند.

با این حال وی تأکید کرده که گاه «کارهایی فراتر از قانون» از سوی بعضی از «جوانان عزیز احساساتی» انجام می‌گیرد که «بهانه مهمی به دست دشمن ماجراجو می‌دهد، و هزینه‌های زیادی باید برای آن بپردازیم.»

این مرجع تقلید محافظه کار اشغال سفارت بریتانیا در تهران را از جمله همین کارها بر شمرده و افزوده است که این اقدام «سبب شد آنها با جنجال و هوچی‌گری سعی کنند شکستی را که از مجلس خورده بودند جبران کنند.»

آقای مکارم شیرازی اضافه کرده است که «شرایط منطقه کاملا به نفع ما و به زیان آنهاست و آنها در صدند با بهانه‌هایی این شرایط را برهم بزنند.

وی که صدور این پیام را وظیفه شرعی خود در مقابل سؤالات مردمی از دفترش برشمرده، همچنین افزوده است که «در آستانه انتخابات احتیاج به آرامش زیادی در داخل داریم تا بتوانیم شرکت حداکثری مردم را جلب کنیم.»
XS
SM
MD
LG