لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۷

ستاره‌های کشتی ایران به جام تختی پشت کردند


روز نخست رقابت‌های بین‌المللی جام تختی در سه وزن و با کسب هر سه مدال طلا برای ایران به پایان رسید. این رقابت‌ها که قدیمی‌ترین تورنمنت بین‌المللی ایران در کلیه رشته‌های ورزشی محسوب می‌شود، امسال در جزیره کیش برگزار می‌شود.

در این رقابت ها به رغم اولتیماتوم رئیس فدراسیون کشتی و تأکید کادر فنی تیم ملی در خصوص اجباری بودن حضور کلیه مدعیان، اعضای تیم ملی ایران ترجیح دادند در مسابقات حضور پیدا نکنند.

در مسابقات امسال که با مجموع جایزه ۱۰۰ هزار دلاری برگزار می‌شود، مهدی تقوی قهرمان سال ۲۰۰۹ جهان، به اتفاق رضا یزدانی موفق‌ترین کشتی‌گیر یکسال اخیر ایران، فردين معصومی، جمال ميرزایی، صادق گودرزی و مسعود اسماعيل‌پور در اوزان مختلف، از حضور در رقابت‌ها سر باز زدند.

اما در رقابت‌های روز نخست و در فینال وزن اول، حسن رحیمی مقابل چان هاک جین از کره شمالی ۵ بر ۱ پیروز شد و طلا گرفت. یاسر حیدرقلی‌نژاد از ایران و میخائیل ایوانف از روسیه نیز روی سکوی سوم ایستادند.

در وزن سوم، مصطفی حسین‌خانی در سه تایم متیو والنتی از آمریکا را شکست داد و اول شد. سبحان محمدزاده و محسن جهانبخشیان نیز به مدال برنز رسیدند.

در وزن ششم، عباس طحان که سابقه قهرمانی در تورنمنت اسپانیا را هم دارد از سد اباذر اسلامی گذشت تا روی سکوی نخست بایستد. سعید امیری از ایران و یوگنی کولمیتس از روسیه هم سوم شدند.

شرح دیدارهای حساس رقابت‌ها در زیر آمده است.

۵۵ كيلوگرم

حسن رحيمی در دور نخست مقابل ياسر حيدر قلی‌نژاد از پدیده‌های فصل اخیر لیگ برتر به پیروزی رسید و در دور دوم نیز حسین رحمانی را از پیش رو برداشت.

در این دور همچنین روبرت اوكروكوف از روسيه در یک دیدار حساس مغلوب جان هاک جين از كره شمالی شد. این کشتی‌گیر تند و تیز کره‌ای، در نیمه نهایی بر دیگر رقیب روس یعنی میخاییل ایوانوف پیروز شد.

حسن رحیمی که ملی‌پوش ایران در دو سال گذشته است، در نیمه نهایی سوگت باتار مغولی را تسلیم کرد.

۶۶ كيلوگرم

مصطفی حسين‌خانی در اولین کشتی بر محمد يوسفی غلبه کرد و دور دوم محمد نادری را از پیش رو برداشت. او در گام سوم نیز محسن جهانبخشیان را شکست داد.

حسین‌خانی که سابقه عضویت در تیم ملی بزرگسالان در رقابت‌های جام جهانی مسکو را هم دارد، با برتری مقابل آنورت باجاو مغولی فینالیست شد.

محسن آقاجانی و سبحان محمدزاده مغلوب متیو فیلیپ والنتی آمريكایی شدند. این آمریکایی با پیروزی بر حجت فلاح به فینال رسید.

۹۶ كيلوگرم

عباس طحان ابتدا مقابل احمد ميرزاپور نفر دوم انتخابی تیم ملی جوانان پیروز شد. سپس رضا ییلدیریم از ترکیه را شکست داد. این کشتی‌گیر ترک، شش سال قبل در فینال جوانان جهان مغلوب امیر گنجی شده بود.
شکست جعفر دليری کشتی‌گیر با سابقه این وزن مقابل سعيد زرينی از حوادث مهم دور نخست بود.

سعيد ابراهيمی اما با ناکامی‌اش مقابل سعيد اميری، مهم‌ترین شگفتی رقابت‌های صبح را رقم زد. ابراهیمی در جام تختی سال ۱۳۸۷ به میزبانی کرمانشاه نیز ناباورانه به امیری باخته بود.

امیری در دومین کشتی بر سعید زرینی فائق آمد. اما نوار پیروزی‌های امیری را عباس طحان قطع کرد و با غلبه بر او به فینال رسید.

در دور اول همچنین دانيل برگمن از آمريكا بر مجتبی ضيایی چیره شد اما در گام بعدی به اباذر اسلامی باخت. اسلامی سپس یوگنی کولمیتس روسی را هم برد و به فینال رسید.
XS
SM
MD
LG