لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۰

دستگیری ۱۲ تن در ارتباط با گروگان‌گیری خون‌بار کلیسای بغداد


کلیسای سیدةالنجاة بغداد؛ یک روز پس از گروگان‌گیری
کلیسای سیدةالنجاة بغداد؛ یک روز پس از گروگان‌گیری
مقام‌های عراقی می‌گویند که ۱۲ نفر به ظن ارتباط با ماجرای گروگان‌گیری در کلیسایی در بغداد که به کشته شدن ۴۴ نمازگزار و دو کشیش انجامید، بازداشت شده‌اند.

این نخستین دستگیری در ارتباط با گروگان‌گیری خونباری است که نهم آبان ماه سال جاری در کلیسای سیدةالنجاة در بغداد رخ داد و در جریان آزادسازی بیش از یکصد گروگان در این حادثه، علاوه بر ۴۴ نمازگزار و دو کشیش، چندین نیروی پلیس عراق نیز کشته شدند.

اندکی پس از این گروگانگیری، گروه «دولت اسلامی عراق» از گروه‌های مرتبط با القاعده با انتشار بیانیه‌ای اینترنتی مسئولیت آن را برعهده گرفته بود.

اکنون خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع رسمی در وزارت کشور عراق نوشته است که افراد دستگیر شده از اعضای گروهی بودند که مسئولیت حمله به این کلیسا را پذیرفته بودند.

این مقام وزارت کشور عراق که خواسته است نامش افشا نشود، همچنین به زمان دستگیری این افراد نیز اشاره نکرده است.

گزارش خبرگزاری فرانسه همچنین حاکی است که در میان دستگیر شدگان نام خذیفه البطاوی، رهبر شاخه بغداد گروه «دولت اسلامی عراق» دیده می‌شود. همچنین پلیس عراق به هنگام دستگیری این افراد شش تن مواد منفجره و گازهای سمی نیز کشف کرده است.

آسوشیتدپرس نیز به نقل از یک مقام ارشد وزارت کشور عراق با تأیید بازداشت این ۱۲ تن نوشته است که پلیس بغداد به صورت موفقیت‌آمیز اعضای این گروه تروریستی دخیل در گروگان‌گیری کلیسای بغداد را بازداشت کرده است.

ژنرال احمد ابورقیف، رئیس امور داخلی وزارت کشور عراق، به این خبرگزاری گفته است که گروه دستگیر شده قصد داشتند که از مواد منفجره‌ای که در هنگام دستگیری آنها کشف شده است برای حمله به وزارتخانه‌های دولتی، هتل‌ها و مراکز اجتماع مسیحیان استفاده کنند.

گروه «دولت اسلامی عراق» دلیل گروگان‌گیری ماه گذشته در کلیسای بغداد را تلاش برای آزادی دو مسیحی تازه مسلمان که گفته می‌شود در کلیسای قبطی مصر زندانی هستند، اعلام کرده بود و تنها یک روز پس از این حمله اعلام کرد که از این پس، مسیحیان در هر جای عراق «هدفی مشروع» برای حملات این گروه خواهند بود.

کمتر از دو هفته پس از حمله به این کلیسا، یک بمب قوی که خانه‌ها و فروشگاه‌ها مسیحیان در بغداد را هدف گرفته بودٔ شش کشته بر جای گذاشت.

پیش از حمله نیروهای به رهبری آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳، بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار مسیحی در عراق سکونت داشتند، اما از زمان حضور نیروهای آمریکایی در عراق این تعداد به حدود ۵۰۰ هزار نفر کاهش یافته است.

در حال حاضر حدود ۱۵۰ هزار مسیحی در بغداد زندگی می‌کنند که یک سوم جمعیت پیشین مسیحیان بغداد است.
XS
SM
MD
LG