لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۷

ابهام در جزئیات بازداشت و زندانی شدن یک مهندس فلسطینی ساکن غزه


در حالی که بستگان یک مهندس فلسطینی ساکن غزه می‌گویند که اسرائیل او را در اوکراین ربوده است، رسانه‌ها و سازمان‌های حقوق بشر اسرائیل از بازداشت یک فلسطینی با همین نام در زندانی در بندر اشکلون خبر می‌دهند.

با این حال به گفته رسانه‌ها و گروه‌های اسرائیلی، در حال حاضر محدودیت‌هایی برای انتشار جزئیات مربوط به نحوه بازداشت و انتقال این فلسطینی به زندان اشکلون وجود دارد.

بستگان مهندس ضرار ابوسی‌سی با «اطمینان» مدعی هستند که مأموران اطلاعاتی اسرائیل او را ربوده و به اسرائیل انتقال داده‌اند، و موساد اسرائیل را عامل «ربوده شدن» وی معرفی می‌کنند.

بستگان ضرار ابوسی‌سی، مهندس ۴۲ ساله برق و رئیس تنها نیروگاه حرارتی غزه، می‌گویند که رد پای او ماه گذشته در جمهوری اوکراین ناپدید شد.

همسر و سایر بستگان ابوسی‌سی، تشکیلات اطلاعاتی اوکراین را نیز به دادن کمک به موساد در اجرای این عملیات متهم می‌کنند؛ اتهامی که اسرائیل و اوکراین به آن واکنشی نشان نداده‌اند.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد از شامگاه پنجشنبه حمایت خود را از خانواده ابوسی‌سی اعلام کرده و بر «ربوده شدن» این مهندس فلسطینی تأکید دارد.

ماکسیم بوتکویچ، سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل به آسوشیتدپرس گفت که ابوسی‌سی مدت زمانی بلافاصله پس از ناپدید شدن، در اسرائیل زندانی شده است.

«هموکد»، سازمان اسرائیلی مدافع حقوق بشر که پیشینه دادن کمک به فلسطینی‌ها را در طرح شکایات علیه اسرائیل دارد، می‌گوید که برای این سازمان محرز شده است که ابوسی‌سی از روز نوزدهم فوریه در زندان «شیکما» در شهر ساحلی اشکلون، در شمال باریکه غزه، نگاهداری می‌شود.

میخال اورکابی- دانتسیگر وکیل مدافع زن اسرائیلی، اعلام کرده است که او امر دفاع از ابوسی‌سی را بر عهده گرفته است.

در همین حال، این وکیل گفته است که به دلیل تأکیدهای نهادهای امنیتی اسرائیل فعلاً نمی‌تواند جزئیاتی از پرونده موکل خود را با رسانه‌ها در میان بگذارد.

بستگان ابوسی‌سی گفتند که ۱۱ روز پیش، برای نخستین بار از طریق این وکیل اسرائیلی از حبس ابوسی‌سی در زندان «شیکما» آگاه شدند.

به گزارش وب سایت فلسطینی «الرساله»، که به حماس نزدیک است، فتحی حماد، وزیر کشور دولت حماس در غزه، در نامه‌ای به همتای اوکرائینی خود نوشته است که از آن کشور می‌خواهد در باره دلایل ناپدید شدن ابوسی‌سی سریعاً تحقیق کرده، به بازگرداندن سالم او کمک کند.

سخنگوی وزارت کشور اوکراین به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که ابوسی‌سی «به دلایل نامعلوم» بین شب هجدهم تا نوزدهم فوریه و پس از آنکه سوار قطار ساعت ده و ۵۵ دقیقه شب هجدهم فوریه در شرق شهر خارکوف به سوی شهر کیف، پایتخت اوکراین شد، ناپدید گردید.

همسر ابوسی‌سی مدعی شده است که «شش مرد در آن قطار» شوهرش را ربودند.

ضرار ابوسی‌سی، از فلسطینی‌های زاده اردن، به مدت ۱۲ سال همراه با همسر خارجی خود در غزه زندگی کرده بود.

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، ابوسی‌سی به خاطر زن اوکراینی‌اش، زندگی در غزه را برای فرزندانش خطرناک تشخیص داد و تصمیم گرفت که آنها را از غزه بیرون ببرد.

ورونیکا، ۳۲ ساله، که مسلمان شده و محجبه است، از ابو سی‌سی شش فرزند دارد، و به تازگی برای زندگی به اوکراین بازگشته بود هرچند که شوهرش در غزه کار می‌کرد و برای ملاقات با خانواده به اوکراین می‌رفت.

ورونیکا ابو سی‌سی می‌گوید که آخرین بار در ساعات شامگاه هجدهم فوریه به ضرار تلفن زد اما تلفن همراه او جواب نمی‌داد.

ورونیکا به آسوشیتدپرس گفته است که یک هفته بعد از این تاریخ، شوهرش به او تلفن کرده و گفته است «من در اسرائیل هستم».

دوستان ضرار در اوکراین به ورونیکا گفته‌اند که آنها آخرین بار، ضرار را با اتومبیل به ایستگاه قطار خارکوف بردند زیرا قرار بود سوار قطار به سوی کیف شود تا در پایتخت اوکراین با برادر خود که او نیز قرار بود آن شب به کیف برسد، دیدار کند.

سوزان ابوسی‌سی، خواهر ضرار می‌گوید که ورونیکا ابتدا فکر می‌کرد که ضرار به دلایلی به غزه بازگشته است و به همین دلیل، ورونیکا نیز به غزه رفت اما همه جستجوهای وی در باریکه غزه ناکام ماند.

سوزان ابوسی‌سی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که برادرش عضو حماس نیست، و افزوده است که برادرش سابقه کار ۱۰ ساله در نیروگاه برق غزه دارد؛ از چند سال پیش از آنکه حماس کنترل کامل نوار غزه را در دست بگیرد.

رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند که مقام مهمی مانند ریاست تنها نیروگاه برق غزه، از سوی دولت حماس تنها به کسانی داده می‌شود که عضو حماس باشند.

رسانه‌های اسرائیلی احتمال داده‌اند که ابو سی‌سی در اقدام «ضد امنیتی» مهمی علیه اسرائیل شریک بوده است.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص جمعه نوشته است که «مبارزه نیروهای اطلاعاتی این کشور با عواملی که در قاچاق تسلیحات و راکت از جهان به غزه نقش دارند، نبردی است که در سراسر جهان دنبال می‌شود».

موساد اسرائیل هرگز به این گونه خبرها واکنش نشان نمی‌دهد و همیشه سکوت را ترجیح می‌دهد.

قتل محمود عبدالرئوف المبحوح، از پایه‌گذاران شاخه نظامی حماس، که جسد او نوزدهم ژانویه ۲۰۱۰ در هتلی در دوبی به دست آمد، به موساد اسرائیل نسبت داده شد.

نام المبحوح سال‌ها در فهرست افراد تحت تعقیب اسرائیل بود. اسرائیل او را نیز از عوامل اصلی ارتباط با جمهوری اسلامی ایران برای نقل و انتقال تسلیحات و راکت از ایران برای تشکل‌های مسلح فلسطینی در غزه می‌دانست.

قتل المبحوح به یک ماجرای جنجالی جهانی تبدیل شد که برای دولت اسرائیل و موساد، دردسرهای بزرگی ایجاد کرد که عواقب آن هنوز ادامه دارد.
XS
SM
MD
LG