لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۰

ابراز امیدواری اسرائیل به نتیجه بخش بودن راهبرد فشار بر ایران


در حالی که همسایگان عرب ایران خواستار آن هستند که از محتوای مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب مطلع شوند، اسرائیل ابراز امیدواری کرده است، راهبرد دیپلماسی و تشدید فشار در مواجهه با ایران به تجدید نظر جمهوری اسلامی در برنامه اتمی‌اش منجر شود.

اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل روز یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری سی.ان.ان یادآور شد که راهبرد دیپلماسی و تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی می‌تواند جمهوری اسلامی را از دستیابی به سلاح‌های اتمی بازدارد.

آقای باراک اضافه کرد که به باور وی تحریم‌های کارآمد بیشتر می‌تواند، رژیم ایران را به اتخاذ راه دیگری مجبور کند.

این اظهار نظر وزیر دفاع اسرائیل پس از آن بیان می‌شود که شش قدرت جهانی طرف مذاکره هسته‌ای با ایران برای اولین بار در ۱۴ ماه گذشته در ژنو با نمایندگان جمهوری اسلامی به گفت‌وگو نشستند و در پایان این گفت‌وگوها توافق کردند که بار دیگر در اواخر ژانویه سال ۲۰۱۱ در استانبول این گفت‌وگوها را ادامه دهند.

گفت‌وگوهایی که گرچه ایران مدعی است که موضوع توقف غنی‌سازی را در بر نمی‌گیرد، اما خواست کشورهای غربی آن است که در این گفت‌وگوها ایران به نگرانی‌های جامعه جهانی در مورد برنامه اتمی‌اش بپردازد. نگرانی‌هایی که از اصلی‌ترین آنها توقف برنامه غنی‌سازی است که علاوه بر مصارف غیرنظامی می‌تواند در مصارف نظامی نیز کاربرد داشته باشد.

با این حال اسرائیل که همواره بر لزوم در دستور کار بودن همه گزینه‌ها برای توقف برنامه هسته‌ای ایران تأکید کرده است، این بار نیز از زبان وزیر دفاع خود به آمریکا و متحدان اروپایی‌اش توصیه کرده است که هیچ گزینه‌ای را از دستور کار خود خارج نکنند.

وزیر دفاع اسرائیل همچنین در مواجهه با این سؤال که آیا ممکن است کشورش در صورت موفق نبودن تحریم‌ها، حمله نظامی علیه ایران تدارک ببیند، تصریح کرد که لزومی نمی‌بیند به چنین سؤالی پاسخ دهد اما افزود که «این حق ماست که در صورت نیاز از خود دفاع کنیم، حقی که برای همه کشورها از جمله کشورهای اروپایی و آمریکایی وجود دارد تا در امنیت و بدون ترس و نگرانی زندگی کنند.»

در همین حال، در شرایطی که نزدیک به یک ماه به برگزاری دور دوم گفت‌وگوهای ایران و شش قدرت جهانی بر سر برنامه مناقشه‌برانگیز اتمی تهران باقی مانده است، وزیر خارجه بحرین از خواست کشورهای حاشیه خلیج فارس برای اطلاع یافتن از محتوای این گفت‌وگوها خبر داد.

خبر گزاری فرانسه به نقل از شیخ خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین نوشت که کشورهای منطقه به دلیل همجواری با ایران بخشی از معادله هستند و بسیار مهم است که به صورت مداوم در جریان [محتوای گفت‌وگوها] قرار گیرند.

وزیر خارجه بحرین که در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای کویتی‌اش در منامه سخن می‌گفت، افزود که «خواست ما این نیست که بخشی از این مذاکرات باشیم اما انتظار داریم که در این زمینه به ما اطلاع‌رسانی شود.»

وی همچنین اضافه کرد که «برای ما بسیار مهم است که این گفت‌وگوها به نتیجه برسند»، چراکه موفقیت این مذاکرات «به سهولت شرایط در منطقه خلیج فارس منجر خواهد شد».

گرچه ایران همواره بر روابط مستحکم خود با کشورهای منطقه تأکید کرده است اما اسناد دیپلماتیکی که در هفته‌های اخیر توسط سایت ویکی‌لیکس منتشر شد، حاکی از ابراز نگرانی مداوم کشورهای عربی در مورد ایران و همچنین درخواست سران برخی از این کشورها از آمریکا برای حمله نظامی به تأسیسات اتمی ایران بود.

در این زمینه بحرین در یکی از معدود واکنش‌های آشکار کشورهای عربی به این افشاگری‌ها، تأکید کرد که آنچه امیر این کشور در خفا در مورد ایران گفته و در ویکی‌لیس فاش شده است، تناقضی با موضع آشکار بحرین در قبال ایران ندارد.

بر پایه اسناد دیپلماتیک انتشار یافته در ویکی‌لیکس، امیر بحرین گفته بود که آمریکا باید برنامه هسته‌ای ایران را «از هر راهی که لازم است» متوقف کند و «خطر رها کردن مسئله هسته‌ای ایران بیشتر از خطرات متوقف کردن آن است.»

واکنش ایران به موضع‌گیری کشورهای عربی این گونه از زبان محمود احمدی‌نژاد بیان شد که اسناد انتشار یافته لطمه‌ای به روابط ایران و همسایگانش نمی‌زد.

با این حال میرحسین موسوی، از رهبران مخالفان دولت و رقیب اصلی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات بحث‌برانگیز سال ۸۸، نکات انتشار یافته در این زمینه را نشانگر آن دانست که دولت جمهوری اسلامی با «سیاست‌های ماجراجویانه» خود، «وضعیتی شکننده» در منطقه برای خود ایجاد کرده است و در حالی که با خیال‌پردازی در فکر قانع کردن واتیکان و سران آمریکا و اروپا به مدیریت جهانی خود بوده، از ایجاد ارتباط سازنده با کشورهای منطقه غافل شده است.
XS
SM
MD
LG