لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۷

وزارت خارجه اسرائیل تصمیم به قطع روابط با قطر را تأیید کرد


دیدار شیمون پرز و امیر قطر در بهمن ۸۶ در دوحه
دیدار شیمون پرز و امیر قطر در بهمن ۸۶ در دوحه
در پی انتشار گزارش‌های رسانه‌ای در اسرائیل مبنی بر تصمیم دولت این کشور به قطع مناسبات با امیرنشین قطر، وزارت خارجه اسرائیل با تأیید این موضوع می‌گوید که دولت نتانیاهو از گسترش روابط قطر با حماس «خشمگین» است.

ایگال پالمور، سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل، پنجشنبه گفت که حقیقت این است که مناسباتی میان اسرائیل و قطر برقرار نبوده، زیرا قطر این روابط را قطع کرده بود.

روزنامه اسرائیلی معریو پنجشنبه نوشته بود که وزارت خارجه این کشور به دولت نتانیاهو توصیه کرده است که آخرین تماس‌های اسرائیل با قطر به حالت تعلیق در آید زیرا از یکسو قطر حمایت‌های گسترده از حماس را ادامه داده و از سوی دیگر، شبکه الجزیره با برنامه‌های خود موجب تحریک جدی احساسات اعراب و برانگیختن آنها علیه اسرائیل می‌شود.

قطر برای بیان خشم از اسرائیل که نبرد ۲۲ روزه «سرب مذاب» را در ژانویه ۲۰۰۹ علیه نوار غزه انجام داد، در نخستین روزهای آن سال، مناسبات با اسرائیل را قطع کرد اما هنوز دفتر بازرگانی اسرائیل در دوحه به طور رسمی بسته نشده بود.

هر چند قطر در همان زمان به هیئت اسرائیلی دستور داده بود که این امیرنشین را ترک کند، اما عملاً و برخلاف این دستور رسمی خود، امکان داده بود که دفتر بازرگانی اسرائیل در دوحه گشوده بماند.

روزنامه معریو نوشته بود که وزارت خارجه اسرائیل در چارچوب گام‌های محرمانه‌ای که این کشور باید به زودی بردارد، قطع کامل تماس‌ها و مراودات با قطر را در سندی با مهر فوق محرمانه، به دولت توصیه کرده است.

معریو نوشته بود که اسرائیل از حمایت‌های قطر از برنامه سیاسی فلسطینی‌ها مبنی بر مراجعه به سازمان ملل متحد، جهت درخواست پذیرش عضویت کشورمستقل فلسطین دراین سازمان، ناخشنود است.

طبق برنامه اعلام شده تشکیلات خود گردان فلسطینی، محمود عباس، رئیس این حکومت، بیستم سپتامبر، بیست و نهم شهریور، درخواست پذیرش کشور مستقل فلسطین را به عنوان عضو متساوی‌الحقوق، در روز نخست برپایی مجمع عمومی این سازمان به دبیرکل ارائه خواهد کرد.

قطر در یاری‌رسانی سیاسی به تشکیلات فلسطینی برای ارائه این درخواست تاریخی، نقش مهمی ایفا کرده است.

به نوشته معریو، دولت اسرائیل به تازگی از اجرای یک سلسله طرح‌ها با سرمایه‌گذاری قطر در کرانه باختری و باریکه غزه نیز جلوگیری کرده است.

بنا براین گزارش، ارتباط‌های قطر و حماس به تازگی بیشتر تقویت شده است؛ سران حماس دیدارهای بیشتری از دوحه به عمل می‌آورند، به گونه‌ای که این امیرنشین پس از سوریه، به خانه دوم سران حماس مبدل شده است.

روزنامه هاآرتص ماه مه ۲۰۱۰ نوشته بود که قطر دو بار به طور رسمی درخواست ازسرگیری مناسبات با اسرائیل را مطرح کرده اما آن را به موافقت اسرائیل با یک سلسله طرح‌های مورد نظر قطر در سرزمین‌های فلسطینی مشروط کرده بود؛ شرط‌هایی که اسرائیل آن را نپذیرفت.

امیرنشین قطر که از سال ۱۹۷۱ استقلال یافت، همانند بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی در طول دو دهه تحریم اسرائیل را رعایت می‌کرد اما درسال ۱۹۹۶، سه سال پس از امضای پیمان صلح اسرائیل و سازمان آزادیبخش فلسطین و برپایی حکومت خودگردان، به سوی برقراری مناسبات با اسرائیل گام برداشت.

شیمون پرز که در سال ۱۹۹۶ نخست‌وزیر اسرائیل بود، از قطر دیدار کرد و پس از آن نیز دیدارهایی از این کشور داشت. تسیپی لیونی، وزیر خارجه پیشین اسرائیل نیز بعد از عملیات «سرب مذاب» در جریان مجمع عمومی سازمان ملل با امیر قطر دیدار و گفت‌وگو کرد.

خبر تصمیم اسرائیل به قطع کامل روابط با قطر در روزی منتشر شد که شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر، دیدار کوتاه دیگری از ایران داشت.

مقام‌های رسمی ایران، هدف از این دیدار را «هماهنگی در راستای همکاری رو به گسترش تهران و دوحه» خواندند و رسانه‌های ایرانی پس از دیدار امیر قطر با محمود احمدی‌نژاد از انتقاد امیر قطر «دخالت برخی سران عرب در امور کشورهای منطقه» خبر دادند.
XS
SM
MD
LG