لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۵:۳۴

اسرائیل شامگاه جمعه اهداف تازه‌ای را در غزه هدف قرار داد


یکی از تونل‌های مورد حمله اسرائیل در روزهای گذشته در مرز رفح
یکی از تونل‌های مورد حمله اسرائیل در روزهای گذشته در مرز رفح
در آستانه دومین سالروز عملیات نظامی اسرائیل علیه غزه، مرزهای جنوب اسرائیل و باریکه غزه بار دیگر ملتهب شده و هر حمله راکتی از غزه به اسرائیل، حملات نیروی هوایی اسرائیل را در پی داشته است.

این در حالی است که سران حماس آشکارا گفته‌اند که هیچ علاقه‌ای به وخیم کردن اوضاع ندارند.

ساعتی پس از آنکه شامگاه جمعه یک راکت دیگر به جنوب اسرائیل اصابت کرد، نیروی هوایی اسرائیل اهدافی در غزه را بمباران کرد.

برای نخستین بار در ماه‌های اخیر، اسرائیل در این حمله، مقرهای نیروهای حماس را هدف قرار داد.

منابع فلسطینی وابسته به دولت حماس در غزه تأیید می‌کنند که ستادهای حماس بمباران شده‌اند، اما افزودند که ستادها خالی از نیرو بود.

در همین حال، رسانه‌های فلسطینی گفتند که حمله هوایی دو فلسطینی را زخمی کرده است که آنها به بیمارستان خان یونس، در بخش جنوبی باریکه غزه منتقل شده‌اند. مشخص نیست که این دو نفر نیروهای حماس بوده‌اند یا خیر.

از سوی دیگر، سخنگوی ارتش اسرائیل گفت که «هدف‌گیری‌های جنگنده‌ها دقیق بود». وی هدف‌های بمباران شده را متعلق به «تروریست‌ها و فعالیت‌های آنها» توصیف کرد.

سخنگوی ارتش اسرائیل اضافه کرد که کشورش «هیچ تعرضی به شهروندان خود را تحمل نمی‌کند و هر عاملی که در حملات راکتی دخیل باشد، هدف قرار می‌گیرد».

این سخنگوی اسرائیلی تأکید کرد که کشورش حماس را «که یک سازمان تروریستی است، تنها مسئول تعرض‌هایی می‌داند که از غزه علیه اسرائیل انجام می‌شود».

در سراسر روزهای اخیر نیز نیروی هوایی اسرائیل هدف‌هایی را که سخنگوی ارتش این کشور «مقرهای تروریستی» نامیده بود، بمباران کرد. این حملات واکنشی به شدت گرفتن حملات راکتی و خمپاره‌ای از غزه به خاک اسرائیل است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در حمله هوایی شنبه گذشته اسرائیل، پنج نفر از نیروهای دو سازمان «جهاد اسلامی فلسطین» و «کمیته‌های مقاومت مردمی» در حالی که مشغول آماده کردن راکت‌ها برای پرتاب بودند، کشته شدند.

اسرائیل می‌گوید که تنها در یک هفته اخیر، جنوب این کشور متحمل حدود سی فروند راکت و نیز ده‌ها قبضه خمپاره بوده است.

هرچند که اکثر این حملات آسیب جانی از شهروندان غیر نظامی اسرائیل نداشته اما خساراتی به مزارع کشاورزی و برخی خانه‌ها در شهرک‌های واقع در صحرای «نقب» غربی، از جمله در منطقه «اشکول» وارد شده است.

سه‌شنبه یک دختر ۱۴ ساله اسرائیلی به هنگام حمام کردن در خانه در کیبوتصی در نزدیکی بندر اشکلون، با راکتی که به منزل اصابت کرده بود، زخمی شد.

اسرائیل می‌گوید از پس از عملیات سرب مذاب دو سال پیش، حدود 300 راکت و بیش از 160 راکت به خاک این کشور شلیک شده است.

ارتشبد گابی اشکنازی، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، سه‌شنبه گذشته در نشست کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کنست، گفت که برای نخستین بار راکت جدیدی از نوع «کورنت» از سوی تشکل‌های مسلح فلسطینی نیز به کار رفته و به یک تانک اسرائیلی اصابت کرده اما سربازان درون تانک زخمی نشده‌اند.

رسانه‌های اسرائیل پنجشنبه به نقل از «کارشناسان و مقامات ارشد نظامی اسرائیل» مدعی شدند که جمهوری اسلامی ایران، سوریه و حزب‌الله کارشناسانی را به باریکه غزه فرستاده و نیروهای حماس و سایر تشکل‌های مسلح را برای کاربرد راکت‌های دوربردتر و مؤثرتر آموزش داده‌اند.

اسناد ویکی لیکس در روزهای اخیر فاش کرد که ایران سالیانه دست کم سیصد میلیون دلار به حماس می‌دهد و این پرداختی‌ها به صورت ۲۵ میلیون دلار در هر ماه صورت می‌گیرد.

حماس و ایران درباره این اسناد سکوت کردند اما خالد مشعل در یک واکنش تلویحی گفت که آزادی فلسطین تنها از راه مقاومت مسلحانه صورت می‌گیرد و نیروهای مقاومت حامیانی دارند.

تشدید اوضاع امنیتی در مرزهای اسرائیل و غزه در حالی است که سران حماس در باریکه غزه، برخلاف خواسته خالد مشعل که رهبر بیرونی حماس در سوریه است، تأکید می‌کنند که فعالان حماس در حملات راکتی از غزه به اسرائیل دخالتی ندارند.

سران حماس که بر باریکه غزه مسلط هستند، تأکید دارند که نیروهای سازمان امنیت داخلی وابسته به وزارت کشور حماس دستور دارند هر فردی در غزه را که در حال شلیک راکت به سوی اسرائیل مشاهده کنند، دستگیر کرده، از او بازجویی کنند.

طاهر النونو، یک سخنگوی حماس پنجشنبه گفت که به همه «نیروهای خود سر» در غزه هشدار داده شده که سیاست خود علیه اسرائیل را با دولت حماس هماهنگ کنند.

«نیروهای خود سر» که حماس آنها را متهم به حملات راکتی به اسرائیل کرده، وابسته به «جهاد اسلامی فلسطین»، «کمیته‌های مقاومت مردمی»، «امت اسلام» و شماری دیگر از تشکل‌های بسیار کوچک وهابی و سلفی هستند.

این نیروهای رادیکال‌تر از حماس، دولت حماس را به دلیل «مهار حملات راکتی به اسرائیل» مورد نکوهش قرار می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری‌های غربی، محمود الزهار، وزیر خارجه پیشین دولت حماس و عضو دفتر سیاسی حماس در غزه، جمعه تأکید کرد که این سازمان «علاقه‌ای به وخیم کردن شرایط ندارد»، و گفت «دوری کردن حماس از حمله به اسرائیل در حال حاضر را نباید نقطه ضعف حماس تلقی کرد».

محمود الزهار که درنماز جمعه خان یونس سخن می‌گفت، تلویحاً تأیید کرد که آرامش برای این مورد نیاز است که حماس و تشکل‌های مسلح بتوانند هرچه بیشتر قوای نظامی خود را بازسازی کنند.

محمود الزهار تأکید کرد که حماس به آتش‌بس (نانوشته) به دست آمده دو سال اخیر میان این سازمان با اسرائیل «کاملاً پایبند» است.

حماس از جامعه جهانی و بویژه دبیرکل سازمان ملل خواسته است که اسرائیل را برای قطع حملات هوایی علیه غزه زیر فشار بگذارند.

بیست و هشتم دسامبر، هفتم دی، دومین سالروز عملیات نظامی گسترده ارتش اسرائیل علیه حماس و سایر تشکل‌های مسلح فلسطینی در نوار غزه است.

در عملیات «سرب مذاب» که ۲۲ روز به طول انجامید، حدود ۱۴۰۰ فلسطینی کشته و هزاران نفر زخمی شدند و ویرانی‌های بسیاری به جای ماند.
XS
SM
MD
LG