لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۴۵

برادران اسرائیلی عوفر هر گونه «معامله عامدانه با ایران» را رد کردند


عکس تزئینی است
عکس تزئینی است
یک کمپانی کشتیرانی خصوصی، در مالکیت خانواده بازرگان اسرائیلی «عوفر»، که نامش روز سه‌شنبه در فهرست تازه‌ترین تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا در ارتباط با ایران قرار گرفت، انجام هرگونه معامله عامدانه با جمهوری اسلامی ایران را قویاً تکذیب کرده است.

جیمز اشتاینبرگ، معاون وزیرخارجه آمریکا سه‌شنبه این هفته به هنگام اعلام فهرست شرکت‌های بین‌المللی که با جمهوری اسلامی ایران معامله داشته‌اند، برای نخستین بار نام یک کمپانی خصوصی را نیز که در مالکیت یک خاندان اسرائیلی است، ذکر کرد.

اعلام نام شرکت عوفر در حالی است که دولت‌های اسرائیل در یک دهه اخیر در صدر تلاشگران جامعه بین‌المللی برای برقراری تحریم‌های گسترده علیه جمهوری اسلامی ایران بوده‌اند.

سه دولت اسرائیل به نخست‌وزیری آریل شارون، اهود اولمرت و بنیامین نتانیاهو در سال‌های اخیر همواره با احساس خطر از برنامه‌های هسته‌ای و موشکی جمهوری اسلامی ایران، از شورای امنیت و نیز کشورهای جهان خواسته‌اند که ایران را مورد تحریم جدی قرار دهند.

طبق بیانیه سه‌شنبه دولت آمریکا، یکی از کمپانی‌های «برادران عوفر» که ریاست آن با سامی عوفر، یکی از بازرگانان این خاندان است، ضمن همکاری با کمپانی دیگر خانواده؛ «تانکر پاسیفیک» در سنگاپور، معامله‌ای را سپتامبر ۲۰۱۰ با کمپانی موناکویی «آسوشیتد شیپ بروکینگ» انجام داده که بر اساس آن، نفتکشی با نام «ام.تی. رافائلز پارک» به ارزش هشت میلیون و ۶۵۰ هزار دلار فروخته شد در حالی که در نهایت معلوم شد که کشتی به شرکت ملی کشتیرانی ایران تحویل شده است.

دولت آمریکا می‌گوید که برادران عوفر در انجام معامله دقت و تعمق لازم را به کار نبردند و می‌بایست تحقیقات جدی را درمورد مشتری نهایی این خرید انجام می‌دادند.

آمریکا می‌گوید کشتی یاد شده که به دست شرکت ملی کشتیرانی ایران رسیده است، به برنامه‌های نفتی ایران کمک می‌کند و درآمد حاصله نیز در تولید برنامه‌های اتمی ایران نقش دارد.

شرکت ملی کشتیرانی ایران به اتهام کمک به دولت ایران و پیشبرد برنامه‌های اتمی و موشکی ایران، از مدت‌ها قبل زیر تحریم‌های بسیار جدی قرار گرفته است.

گروه بازرگانی و تجاری و کشتیرانی «برادران عوفر» از شامگاه سه‌شنبه که نام یکی از شرکت‌هایشان در فهرست سیاه آمریکایی قرار گرفته است، در ده‌ها مصاحبه که از سوی سخنگوی این شرکت با رسانه‌های اسرائیلی صورت گرفته، انجام معامله با ایران را قویاً تکذیب می‌کند.

آقای رانی رهب سخنگوی خانواده به رسانه‌های اسرائیلی گفته است که کمپانی یاد شده کشتی را به شرکتی در امیرنشین دوبی فروخت اما از اینکه سرانجام به ایران می‌رسد، آگاهی نداشت.

این سخنگو گفته است که گروه «برادران عوفر» بیشترین همکاری را در تحقیقات به عمل می‌آورد.

آقای موتی شارف، مشاور مطبوعاتی این خاندان نیز چهارشنبه به رادیو اسرائیل گفت که «برادران عوفر» با وزارت خزانه‌داری آمریکا برای برداشتن تحریم‌ها علیه خود همکاری می‌کنند.

براساس تحریم‌های برقرار شده از سوی آمریکا، کمپانی «تانکر پاسیفیک» از این پس نمی‌تواند ضمانت بانکی آمریکایی برای صادرات و واردات دریافت کند و از دریافت وام بیش از ۱۰ میلیون دلار از مؤسسات مالی آمریکایی و گرفتن مجوز صادرات به آمریکا محروم شده است.

برادران عوفر: اتهام به ما «فاجعه» است

برادران عوفر در بیانیه رسمی به نام خانواده خود نیز انجام معامله با ایران را رد کردند. در بیانیه آنها آمده است: «مقامات رسمی و نهادهای ناظر کشور اسرائیل نیز نبود تماس‌های تجاری ما با ایران را تأیید می‌کنند».

این خانواده اسرائیلی افزوده است «ما یکی از ملی‌گراترین گروه‌های بازرگانی و تجاری یهودی اسرائیلی هستیم که سالیانه، میلیون‌ها دلار به امور آموزش، فرهنگ، بهداشت و درمان و نیز به واحدهای نخبه ارتش اسرائیل کمک مالی می‌کنیم».

خانواده عوفر نوشته‌اند که از متهم شدن به معامله با دشمن شماره یک اسرائیل، «عمیقاً غمگین هستند» و این اتهام را «یک فاجعه» می‌دانند.

گروه بزرگ «برادران عوفر» شرکت‌های متعددی در اسرائیل و جهان دارد؛ تحریم‌های آمریکایی تنها شامل حال کمپانی «تانکرپاسیفیک» شده است که از سنگاپور فعالیت می‌کند و در آن کشور ثبت شده است.

«شگفتی» دولتمردان اسرائیل از تصمیم آمریکا

در همین حال روزنامه اسرائیلی هاآرتص روز پنجشنبه نوشت که وزارت دفاع اسرائیل گفته است که از این پس این وزارتخانه نیز معاملات شرکت‌های اسرائیلی با کمپانی‌های بین‌المللی را دقیق‌تر زیر نظر می‌گیرد زیرا ممکن است آن کمپانی‌های بین‌المللی با ایران ارتباطی داشته باشند.

مسئولان وزارت خارجه اسرائیل هم چهارشنبه به روزنامه یدیعوت آخرونوت گفته بودند که اتهام وارده به «برادران عوفر» را بررسی می‌کنند، اما تأکید کرده بودند که از این اتهام شگفت‌زده شده‌اند زیرا دولت اسرائیل در ارتباط پیوسته با دولت آمریکا در بررسی‌های مربوط به فعالیت شرکت‌های جهانی با ایران است.

یدیعوت آخرونوت نوشته است که برخی از سیاستمداران اسرائیل شامگاه سه‌شنبه از اعلامیه وزارت خزانه‌داری آمریکا ابراز شگفتی بسیار کرده و گفته‌اند که ممکن است برخی از عوامل دولت دموکرات آمریکا خواسته باشند همزمان با سفر سیاسی مهم بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیراسرائیل، به آمریکا و به‌ویژه نطقی که او سه‌شنبه در برابر مجلسین سنا ونمایندگان کنگره ایراد می‌کرد، اسرائیل را به نحوی در تنگنا بگذارند.

آقای نتانیاهو در آن نطق در کنگره نیز با تکرار «خطرات ناشی از برنامه‌های هسته‌ای ایران»، خواستار سخت‌تر شدن تحریم‌های سازمان ملل و کشورها علیه ایران و نیز تأکید بر وجود تهدید نظامی علیه ایران شده بود.

فعالیت‌های بین‌المللی گروه «برادران عوفر»

روزنامه اسرائیلی یدیعوت آخرونوت، چهارشنبه کمپانی «تانکر پاسیفیک» را یکی از بزرگترین شرکت‌های حمل و نقل نفت و مواد پتروشیمی در جهان توصیف کرده و نوشته است که این شرکت، ده‌ها نفتکش دارد.

گروه بازرگانی «برادران عوفر» که شرکت مادر «تانکر پاسیفیک» محسوب می‌شود، کشتی‌های بازرگانی و نفتکش‌هایی را که در اختیار دارد، به کمپانی‌های بین‌المللی و شرکت‌های اسرائیلی در قراردادهای درازمدت اجاره می‌دهد.

گروه «برادران عوفر» صاحب شرکت «رویال کریبین» با سرمایه دست کم ۱۰ میلیارد دلاری نیز هستند که با شراکت با خانواده بازرگانان یهودی موفق «پریتسکر»، سفرهای تفریحی در کشتی‌های مجلل در اطراف جهان را برای توریست‌های اکثراً آمریکایی، سوئدی و سوئیسی برنامه‌ریزی می‌کنند.

گروه «برادران عوفر» همچنین صاحب کمپانی «زودیاک» است که از مقر بریتانیا فعالیت می‌کند و صاحب ۱۳۰ کشتی مسافربری است.

برادران عوفر- سامی عوفر و یولی عوفر- از مدت‌ها قبل اموال و سرمایه خود را میان فرزندان و نوه‌های‌شان تقسیم کرده‌اند. آقای یولی عوفر از مدت‌ها پیش ارتباط با بخش فعالیت‌های کشتیرانی خاندان را پایان داده است و در عرصه‌های دیگر با خانواده‌اش همکاری دارد.
XS
SM
MD
LG