لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۱

حمله مسلحانه به کنسولگری آمریکا در استانبول


حمله به کنسولگری آمریکا در استانبول شش کشته بر جای گذاشت. (عکس: EPA)
حمله به کنسولگری آمریکا در استانبول شش کشته بر جای گذاشت. (عکس: EPA)

مقام های آمریکایی و ترک اعلام کردند که روز چهارشنبه، در یک «حمله تروریستی» به کنسولگری آمريکا در استانبول، شش نفر از جمله سه مامور پلیس کشته شدند.


به گزارش خبرگزاری ها، سه تن از کشته شدگان پليس هستند و سه تن از چهار مهاجم مسلح نیز در این درگیری ها کشته شدند.


براساس مشاهدات شاهدان عينی، صبح چهارشنبه مردان مسلح سوار بر يک اتومبيل سفيد رنگ به سوی اتاقک امنيتی پليس در مقابل کنسولگری امريکا در استانبول آتش گشودند که با شليک پليس مستقر در محل روبرو شدند.


راس ویلسون، سفیر امریکا در ترکیه با آشکار دانستن این «حمله تروریستی» از مرگ سه پلیس اهل ترکیه در این درگیری ابراز تاسف کرد.


راس ویلسون با تاکید بر این که این حمله هیچ تاثیری بر روابط ترکیه و امریکا نخواهد گذاشت گفت:« ما همچنان در کنار هم با تروریسم بین المللی مبارزه خواهیم کرد.»


سخنگوی سفارت امريکا در آنکارا ساعت ۱۱ صبح چهارشنبه، حداقل يک نفر از داخل اتومبيل به مقر پليس شليک کرده است. به گزارش شاهدان اين درگيری حدود ۱۰ دقيقه ادامه داشت.


يک مقام کنسولگری امريکا در استانبول نيز اعلام کرد هيچ يک از کارکنان کنسولگری يا اتباع امريکا در اين حادثه کشته يا مجروح نشده اند. در زمان حمله تعداد زيادی از مردم برای تقاضای ويزا مقابل کنسولگری امريکا ايستاده بودند.


به گزارش آسوشیتدپرس، مقام های آمریکایی تاکنون اظهار نظری در مورد ملیت افراد مهاجم نکرده اند ولی مقامات ترک می گویند دو نفر از مهاجمین ترک بودند. پیشتر شایعه شده بود که مهاجمیم گذرنامه سوری داشتند.


آخرين حمله به پايگاه های خارجی در ترکيه در نوامبر سال ۲۰۰۳ رخ داد. در اين حادثه چند بمب در مقابل کنسولگری بریتانیا، دو کنيسه يهوديان و يک بانک انگليسی منفجر شد.


در اين انفجارها حداقل ۷۰ نفر از جمله کنسول بریتانیا در استانبول کشته و صدها نفر مجروح شدند.


تاکنون هیچ گروه و یا فردی مسئولیت این عملیات را بر عهده نگرفته است.


XS
SM
MD
LG