لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۸

درگیری‌های سنندج؛ «حوزه نفوذ سلفیان در مناطق حاشیه‌ای است»


روز پنج شنبه خبرگزاری‌های ایران از درگیری میان مأموران امنیتی و انتظامی، و یک گروه مسلح در روستای حسن‌آباد در سنندج خبر داده بودند. برپایه این گزارش‌ها این درگیری‌ها تا ساعاتی از شب ادامه داشت.

خبرگزاری فارس در این زمینه از قول یک منبع آگاه گزارش داده است که این گروه اعضای یک خانواده را به گروگان گرفته بودند و پس از زد و خورد با مأموران، با به جای گذاشتن چند کشته و زخمی فرار کردند، اما به مأموران آسیبی نرسید.

برخی گزارش‌ها حاکی از کشته شدن چهار نفر است اما در مورد هویت این گروه چیزی منتشر نشده است.

مختار زارعی، از فعالان کرد ساکن سنندج در این زمینه به پرسش‌های رادیو فردا پاسخ داده است.

  • آقای زارعی، آیا از جزئیات این درگیری‌ها اطلاع دارید؟

متأسفانه در این مورد هیچ جزئیاتی را بروز ندادند. مسیر سنندج به حسن آباد نیز توسط نیروی انتظامی قرق شده بود و کسی نمی‌توانست تا صبح روز جمعه از این مسیر تردد کند و این مسیر بسته بود. تقریباً هیچ اطلاع خاصی در این مورد داده نشد. در حد شایعاتی که مردم نقل می‌کردند اطلاعات منتشر شده بود ولی اطلاعات موثقی در این مورد نیست.

در همین حد خبرهایی از درگیری بین نیروهای انتظامی و یک سری از نیروهای سلفی که ظاهراً آنجا سکونت داشتند مطرح شده است ولی از جزئیات تلفات و باقی قضایا هیچ اطلاعات دقیقی در دست نیست.

متأسفانه یک منبع موثق یا یک خبرگزاری موثق در اینجا نیست که این اخبار را پوشش دهد و خبرها بیشتر از طریق خبرگزاری‌های دولتی مطرح می‌شود که طبیعتاً در این موارد، زیاد هم به اعتقاد من موثق و قابل اتکا نیستند.

برای اینکه در اتفاقات مشابهی که تا کنون در شهر سنندج رخ داده است، اصلاً مشخص نیست افرادی که از نیروهای سلفی بوده‌اند و آنها را برای تحقیق، بازداشت کرده‌اند یا کشته شده‌اند، چه در ماجرای مهاباد و چه در قضیه میدان آزادی سنندج، هویتشان چه بوده است. هیچ هویتی از آنان اعلام نشده است. نه نامی، نه عکسی، نه هویتی، هیچ.

  • بنابر این بر اساس شایعات موجود، این گروه، یک گروه سلفی بوده‌اند؟

بله. این گروه‌های سلفی خودشان هم به این اعتقاد دارند. سلفیان در محلات حوالی سنندج، در مناطق و محلاتی که به «حاشیه» معروفند، و حاشیه‌نشیننان سنندج که بیشتر از روستاها آمده‌اند در آنجا در خانه‌ها و آلونک‌های فقیرانه زندگی می‌کنند، حوزه نفوذ و تجاوزشان بیشتر است.

  • این درگیری‌ها چقدر ادامه داشت؟

تا پنج‌شنبه شب مسیرها بسته بود اما از آن زمان به بعد دیگر مسیر سنندج به حسن آباد باز شد. فکر می‌کنم در حوالی ساعت ۱۰ تا ۱۲ شب بود که به کلی دیگر مسیر حسن‌آباد به سنندج باز شد. اما تا غروب این مسیر بسته بود.

  • در گزارش‌هایی که از سوی خبرگزاری‌های ایران منتشر شده، آمده است که این افراد مسلح، اعضای یک خانواده پنج نفری را در این روستا به گروگان گرفته بوده‌اند. آیا شما چیزی در این مورد شنیده‌اید؟

این شایعه بود. چون معمولاً اینها از خانواده‌های روستاها عضوگیری می‌کنند. وقتی یکی از افراد خانواده، عضو گروه سلفی‌ها می‌شود، معمولاً سایر اعضای خانواده را هم به ارتباط با این گروه مجاب می‌کند.

معمولاً هم این کار را می‌کنند. وقتی در وضعیت خطرناک و بحرانی قرار بگیرند ممکن است که این کار را انجام بدهند. استنادشان و اعتقادشان هم به یک روایت از یکی از جنگ‌ها و غزوات پیامبر با کفار است که گویا در آن جنگ بر اساس آن روایت، برخی اسیرها را سپر خودشان قرار داده بودند.

اینها هم ممکن است گروگانی را سپر خودشان قرار بدهند، ممکن است که چنین کاری کرده باشند.

  • حتی اگر آن فرد عضو خانواده خودشان باشد؟

هر که باشد. مهم این است که از نظر آنها آن شخص کافر باشد.

  • این گروه‌های سلفی چه تبلیغاتی می‌کنند؟ اصولاً خواهان چه هستند؟

اینها دو گروهند؛ سلفی‌های جهادی و سلفی‌های تبلیغی. اینها سلفی‌های جهادی هستند. سلفی‌ها معتقد به برگشت سلف صالح هستند. آنها مسلمانان را به دو گروه «سلف» و «خلف» تقسیم می‌کنند.

سلف یعنی کسانی که در یک برهه زمانی خاص یعنی از زمان پیامبر تا زمان امامان اهل تسنن یا شافعی – یعنی زمانی قریب به ۲۰۰ تا ۲۵۰ سال بعد از ظهور اسلام- زندگی می‌کرده‌اند. پس از آن، مسلمانان را به مسلمانان «خلف» می‌شناسند. یعنی مسلمانان بعدی که بعد از مسلمانان سلف قرار دارند.

این افراد سعادت بشریت را به بازگشت به دوران مسلمانان سلف یا به قول خودشان «سلف صالح» می‌دانند و بر این باورند که باید همان دستورات و احکام و مقررات اجرا شود.
XS
SM
MD
LG