لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۴

روند مدنی اهدای جایزه تئودور هکر به شیوا نظرآهاری


شیوا نظرآهاری
شیوا نظرآهاری
انجمن «تئودور هکر» در آلمان جایزه امسال خود را به شیوا نظرآهاری، فعال حقوق بشر در ایران اهدا کرد. شیوا نظرآهاری از مؤسسان کمیته گزارشگران حقوق بشر ایران است که دوره‌هایی را نیز در زندان گذرانده است.

خانم نظر آهاری شهریور ماه سال گذشته به صورت موقت از زندان اوین آزاد شد با این حال به دلیل ممنوع‌الخروج بودن نتوانست برای دریافت جایزه خود به آلمان سفر کند.

پریسا کاکایی،‌ از فعالان حقوق بشر و همکار شیوا نظرآهاری که به نمایندگی از او جایزه انجمن «تئودور هکر» را دریافت کرده به پرسش‌های رادیو فردا در این زمینه پاسخ داده است.

  • خانم کاکایی در مورد پیشینه جایزه هکر و اهدای آن به شیوا نظرآهاری بگویید.

در سال ۱۹۹۵ و در پنجمین سالگرد درگذشت تئودور هکر، یکی از فیلسوفان و منتقدان فرهنگی آلمان، مسئولان شهر اسلینگن در آلمان تصمیم گرفتند که جایزه‌ای را برای بزرگداشت یاد و خاطره این فیلسوف، برای«شجاعت مدنی و صداقت سیاسی» تعیین کند. این جایزه هر دو سال یکبار به فرد یا گروهی که سهم برجسته‌ای در وصول به صلح و دموکراسی ایفا کند، اهدا می‌شود.

امسال مسئولین این شهر تصمیم گرفتند این جایزه را به شیوا نظرآهاری به علت شجاعت و شهامت و استقامتش بر سر آزادی بیان و فعالیت‌هایی که در راه احقاق حقوق بشر در ایران انجام داده است، اهدا کنند.

بر اساس صحبت‌هایی که من با مسئولین اینجا داشته‌ام، روند اهدای این جایزه بسیار مدنی است. یعنی در ابتدا از مردم درخواست می‌کنند که در مورد اینکه چه کسانی را محق اعطای این جایزه دو سالانه می‌دانند، اظهار نظر کنند.

مردم و گروه‌های غیردولتی و سیاسی، افراد مورد نظر خودشان را معرفی می‌کنند و از بین افراد معرفی شده، پنج نفر انتخاب می‌شوند. شورای مربوط به جایزه تئودور هکر، در نهایت تصمیم می‌گیرد که از بین این پنج نفر چه کسی مناسب جایزه است.

  • جایزه هکر پیش از خانم شیوا نظرآهاری به چه کسان دیگری اهدا شده است؟

اهدای این جایزه از سال ۹۵ آغاز شده و من به طور محدود اطلاع دارم که این جایزه در سال ۲۰۰۹ به کیتوه مولوندا، در سال ۲۰۰۷ به جودیت گالارزا در سال ۲۰۰۵ به ارن کسکین اهدا شده است.

  • کسانی که تا به حال این جایزه را دریافت کرده‌اند، آیا غالباً کسانی بوده‌اند که فعال در حوزه حقوق بشر بوده‌اند؟

بله. دریافت‌کنندگان این جایزه همگی از فعالان حقوق بشر بوده‌اند و اکثراً در سازمان‌های غیر دولتی فعالیت کرده یا روزنامه‌نگار بوده‌اند.

  • خانم کاکایی، این جایزه ارزش مادی هم دارد؟

بله. این جایزه ارزش مادی هم دارد اما ما در اینجا بنا به درخواست خود شیوا، اعلام کردیم که او بخش مادی جایزه را نپذیرفته و تنها ارزش معنوی جایزه را پذیرفته است.

  • شما به عنوان نماینده خانم شیوا نظرآهاری این جایزه را دریافت کردید. در این مورد هم اگر ممکن است توضیح دهید؟

متأسفانه با توجه به سیاست‌های جاری رژیم جمهوری اسلامی، شیوا مانند بسیاری از فعالان حقوق بشر و فعالان مدنی و سیاسی، ممنوع‌الخروج است.

من با توجه به سابقه همکاری با شیوا در کمیته گزارشگران حقوق بشر، این اجازه را به خودم دادم که به جای ایشان این جایزه را که در حقیقت یک تقدیرنامه است، دریافت کنم.

به هر حال برای من جالب بود که در اینجا و در یکی از شهرهای جنوبی آلمان، مردم تا این حد نسبت به فعالیت و تلاش فعالین حقوق بشر و فعالین مدنی در ایران آگاهی داشته باشند و تا این حد نسبت به این فعالیت‌ها، قدردان باشند.

  • آیا خانم نظرآهاری برای این انجمن و اعطای این جایزه پیام یا مطلبی ارسال کرده است؟

شیوا در جریان بود که قرار است این جایزه را دریافت کند اما به هر حال به خاطر شرایط خاصی که در داخل ایران وجود دارد پیامی برای این جریان ارسال نکرده است.

در نتیجه آن چیزی را که من در اینجا مطرح کردم و قرائت کردم، مطلبی بود که بر پایه و اساس آشنایی خودم با شیوا و آگاهی و شناختی که نسبت به کارها و فعالیت‌های او داشته‌ام، مطرح کردم.
XS
SM
MD
LG