لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۲

شروط ابتکاری جلالی برای سرمربی‌گری امید


مجید جلالی
مجید جلالی
«فوتبال ما ۳۴ سال از حضور در المپیک محروم بوده و در تمام اين سال‌ها موانع بر سر راه تيم، اغلب مشابه بوده. لذا در صورتی كه اراده‌ای قوی برای راهيابی تيم ايران به المپيک وجود داشته باشد، بايد برنامه‌ای متفاوت با اين چند سال طراحی شود.»

متن بالا، ابتدای نامه مجید جلالی به علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال ایران است که در پی مذاکرات حضوری این فدراسیون با وی برای هدایت تیم ملی امید ایران مرقوم شده.

فوتبال ایران که آخرین بار در المپیک ۱۹۷۶ مونترال به میدان رفته است، مهیای حضور در رقابت های مقدماتی المپیک ۲۰۱۲ لندن می‌شود.

در روزهای پایانی سال ۱۳۸۹، مذاکرات نافرجام فدراسیون فوتبال ایران با گزینه‌های سرشناس خارجی، این فدراسیون را ناگزیر کرد تا برای هدایت تیم‌های ملی امید و بزرگسالان ایران، به مذاکره با گزینه‌های داخلی بپردازد.

مذاکرات فدراسیون فوتبال با جلالی

مجید جلالی که گزینه نخست داخلی فدراسیون فوتبال ایران است، از طریق پیامک علی کفاشیان، در جریان تمایل فدراسیون قرار گرفت. سپس در روز نهم اسفند، مذاکرات رو در رو انجام شد.

جلالی اما بر خلاف رویه معمول در فوتبال ایران، از پذیرفتن بی‌قید و شرط این مسئولیت خودداری کرد. او شروط متعدد خود را بازگو کرد. مسئولین فدراسیون نیز خواستار مکتوب شدن برنامه‌ها و پیش‌شرط‌های سرمربی تیم فولاد خوزستان شدند.

جلالی می‌گوید كفاشيان ضمن آماده كردن بليت رفت و برگشت به تهران و اهواز، درفرودگاه نيز ماشينی به دنبال من فرستاد و اين بار از چگونگی دعوت فدراسيون رضايت داشتم. به هر حال اين احترامی است كه ما بايد به فوتبالمان بگذاريم.

او همچنین تأکید می‌کند که فدراسيون فوتبال، سازمان تربيت بدنی و كميته ملی المپيک هر سه باید برای عقد قرارداد با من توافق داشته باشند و بعدآ شرايط به گونه‌ای نشود كه هر كدام از اين‌ها اظهارنظر‌های متفاوتی كنند.

اشاره مجید جلالی به حاشیه‌های دوران سرمربیگری غلامحسین پیروانی در تیم ملی امید است که فدراسیون فوتبال از او حمایت می‌کرد اما کمیته المپیک خواستار برکناری‌اش بود.

تیم امید ایران که در بازی‌های آسیایی گوانگجو از دستیابی به مدال بازماند، پس از کناره‌گیری پیروانی، با هدایت هومن افاضلی در مرحله حذفی رقابت‌های مقدماتی المپیک لندن به مصاف قرقیزستان رفت.

ایران در دو بازی رفت و برگشت، به سختی و با حداقل اختلاف از سد یکی از ضعیف‌ترین تیم‌های آسیا گذشت. عملکرد نامطلوب ایران حتی مهدی تاج، نایب رئیس این فدراسیون، را وادار کرد تا در اظهار نظر خود، بخت این تیم برای راهیابی به المپیک را ناچیز بداند.

اولین شرط مجید جلالی این است که تا ارديبهشت ۹۰، لیگ برتر و جام حذفی به پایان برسد. زیرا تيم اميد ايران در تاريخ ۲۹ خرداد باید در بازی پلی‌اف حاضر شود.

او همچنین برای طول سال، تاریخ‌هایی را مقرر کرده است که طی آن، بازیکنان امید باید در اختیارش باشند. تأکید جلالی بر این موضوع، به دلیل خودداری باشگاه‌ها از حضور بازیکنانشان در اردوهای قبلی است.

ابتکارات جدید برای تیم امید

مجید جلالی چند پیشنهاد ابتکاری هم دارد که تاکنون در فوتبال ایران مطرح نشده بود. او می‌گوید فدراسیون باید با دعوت‌شدگان قرارداد ببندد تا در تمام مدتی كه در اختيار فدراسيون هستند، كاملاً متعهد و وابسته به اين قرارداد باشند.

جلالی همچنین خواستار درنظر گرفتن مشوق‌هایی برای باشگاه‌های اين بازيكنان شده است. برای مثال، به ازای هر بازيكن كه در اختيار تيم اميد است، باشگاه متبوعش بتواند یک بازيكن اضافه بر سهميه معمول همه تيم‌ها در دوره نقل و انتقالات جذب نمايد.

در یک بند ابتکاری دیگر از شرایط جلالی، بازيكنی كه متعلق به تيم اميد است نباید به تيم ملی بزرگسالان دعوت شود. حتی اگر از تيم اميد خط خورده باشد.

این شرط جلالی نیز به دلیل ناهماهنگی‌هایی است که در دوران سرمربیگری افشین قطبی به وجود آمد و او در بازی‌های دوستانه یا غیررسمی مثل رقابت‌های غرب آسیا نیز بازیکنان امید را به اردو فرا می‌خواند.
XS
SM
MD
LG