لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۵

سقوط دلار، محور مذاکرات وزرای گروه هشت


اين افزايش قيمت منجر به اعتراضات گسترده ای از مالزی تا اسپانيا شده است.
اين افزايش قيمت منجر به اعتراضات گسترده ای از مالزی تا اسپانيا شده است.

کاهش قيمت دلار امريکا و تورم فزاينده ای که سبب رکود اقتصاد جهانی شده است، موضوع اصلی بحث ميان وزرای دارايی کشورها گروه هشت بود که روز جمعه در اوزاکای ژاپن دورهم گرد آمده بودند.


رهبران قدرتمند ترين کشورهای جهان در مورد ارتباط ميان کاهش قيمت دلار و دو برابر شدن قيمت نفت در ماه های گذشته بحث کردند.


اين افزايش قيمت منجر به اعتراضات گسترده ای از مالزی تا اسپانيا شده است.


جمعه گذشته قيمت دلار پس از اظهارات وزير اقتصاد فرانسه بهبود يافت. پس از اظهار نگرانی امريکا از تاثير منفی کاهش قيمت دلار بر بازار، کريستين لگارد ابراز اميدواری کرد که شرايط به وضعيت بهتری تغيير کند.


در غياب روسای بانک ها واحدهای پولی موضوع با اهميتی در مذاکرات دو روزه سران کشورهای عضو جی- ۸ در ژاپن نبود.


مقامات رسمی گفتند گفت و گوهای آنها در مورد قيمت ها و تورم بود اما لگارد گفت موضوعی که به شدت مورد مناقشه قرار گرفت، قيمت دلار بود.


به گزارش داو جونزو، اگارد گفت:« قدرتمند کردن دلار موضوع حذاب اين جلسات بود.»


وی افزود:« در هر حال، ارتباط مستقيمی ميان ثبات قيمت ها در بازار، قيمت تبديل يورو و دلار و پايين آمدن قيمت نفت وجود دارد.»


قيمت يورو در هفته گذشته به بالاترين حد خود در برابر دلار در سه سال گذشته رسيد و در بدترين روز، قيمت هر يورو معادل ۵۴۲۱/۱ دلار بود.


افزايش باورنکردنی قيمت نفت سبب شد قيمت دلار به تقريبا معادل نيم هر يورو سقوط کند.

بخش اقتصادی کيودونيوز، يک خبرگزاری در ژاپن نوشته است:« نجات دلار يک موضوع ضروری است.»


مسئول ذخيره ارزی دالاس ماه گذشته اعلام کرد با بالابردن سرمايه گذاری می توانيم مانع تاثير گذاری نفت بر ارزش دلار در آينده شويم. کاهش ارزش واحدهای پولی با کاهش ۶۰ دلاری قيمت نفت در سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷ بهبود پيدا کرد.


ژوليو ترمونتی، وزير اقتصاد ايتاليا نيز به وال استريت ژورنال گفت:« ايتاليا پذيرفته است با افزايش سرمايه گذاری بر محصولات نفتی، امکان احتکار آن را کاهش دهد.


ترمونتی گفته بود:« وزيران اروپايی بايد به تاثيرات اجتماعی افزايش قيمت ها نيز بسيار دقت کنند.»
افزايش قيمت نفت تا رکورد ۱۴ دلار در هر بشکه خشم مردم جهان را برانگيخته است. اعتراض رانندگان کاميون در اسپانيا به خشونت کشيده شد و نيروهای امنيتی مالزی برای کنترل يک تظاهرات اعتراضی در روز جمعه به حالت آماده باش در آمدند. معترضان از تايلند تا هلند خود را اعتراض به بالا رفتن قيمت سوخت آماده می کنند.


رشد اقتصادی در بانک های فرانسه نيز از سه دهم به دو دهم در روز جمعه سقوط کرد. تاثير کاهش ارزش واحدهای پولی در ژاپن با کاهش صادرات خود را نشان داد. سود شرکت ها هم زمان با افزايش قيمت مواد خام، کاهش يافته است.


XS
SM
MD
LG