لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۶

مقام ارشد سپاه: اسرائیل در صورت حمله به ایران، هدف حمله متقابل خواهد بود


در تازه‌ترین دور از حملات لفظی ایران و اسرائیل به یکدیگر، سرتیپ پاسدار یدالله جوانی می‌گوید که در صورت حمله اسرائیل به مراکز هسته‌ای و حیاتی ایران، هر نقطه از خاک اسرائیل، ازجمله مراکز اتمی‌اش، هدف بالقوه برای حمله موشکی متقابل خواهد بود.

آقای جوانی که تا پیش از این به عنوان معاون سیاسی سپاه پاسداران ایفای نقش می‌کرد، در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به سخنان آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، خاطرنشان کرده است که «اگر ما مورد تهاجم دشمن قرار بگیریم، صرفاً در موضع حرکت‌های پدافندی در درون جغرافیای خود عمل نمی‌کنیم، بلکه با عملیات آفندی می‌توانیم ضربه متقابل را در درون خاک دشمن به دشمن وارد کنیم.»

آیت‌الله خامنه‌ای، در اواسط آبان ماه، پس از شدت گرفتن گرفتن گمانه‌زنی‌ها در مورد حمله احتمالی اسرائیل به ایران، تأکید کرده بود که پاسخ «هر گونه تجاوز» به خاک ایران، «سیلی محکم و مشت پولادین» ارتش و سپاه خواهد بود.

وی افزوده بود که ایران «هر گونه تجاوز و حتی تهدید را به گونه‌ای پاسخ خواهد داد که متعرضان و متجاوزان را از درون متلاشی کند.»

این اظهارات واکنشی بود به گمانه‌زنی‌هایی که در پی انتشار گزارش تازه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران، طرح شد. گمانه‌زنی‌هایی که به عزم اسرائیل برای توقف برنامه اتمی ایران از طریق حمله نظامی اشاره می‌کرد.

اما به رغم آنکه قدرت‌های جهانی در هفته‌های گذشته تأکید کرده‌اند که همچنان برای حل مسئله اتمی ایران به دنبال راه حل دیپلماتیک هستند، سخنان مقام‌های نظامی و سیاسی ایران معطوف به هشدار در مورد حمله احتمالی به ایران بوده است.

از جمله در روزهای گذشته فرمانده نيروی هوا- فضای سپاه پاسداران گفته بود که آرزوی بزرگ ماست که اسرائیل در قبال ایران دست به اشتباه بزند ، و تهدید کرده بود که «خيلی وقت است انرژی نهفته ای وجود دارد که علاقه‌منديم با خرج آن، دشمنان اسلام را برای هميشه به زباله دان تاريخ بفرستيم.»

در این میان سرتیپ یدالله جوانی، معاون پیشین سیاسی سپاه، نیز تأکید کرده است که ایران توان هدف قرار دادن اسرائیل و مراکز هسته‌ای آن را دارد.

وی افزوده است که «آنها در حالی تهدید به اقدام نظامی می‌کنند که توان انجام آن را ندارند و اگر کشوری مدام تهدید کند ولی قابلیت و توانمندی انجام آن را نداشته باشد، به مرور تهدید‌هایش بی‌اثر می‌شود.»

اظهارات این فرماندهان نظامی در مورد پاسخ قاطع ایران به حمله احتمالی اسرائیل در حالی است که در هفته‌های اخير به رغم گزارش‌هايی که درباره حمله احتمالی اسرائيل به تأسيسات اتمی ايران در رسانه‌های جهان منتشر شد و نیز اظهارات برخی از مقام‌های اسرائيل در مورد نزديک شدن به گزينه نظامی، مقام‌های رسمی دولت اسرائیل عزم این کشور برای چنین حمله‌ای را رد کرد.

در این زمینه شمیون پرز، رئیس‌جمهور اسرائیل، گفت که «حمله نظامی نخستین پیشنهاد وی برای حل مسئله اتمی ایران نیست» و ايهود باراک، وزير دفاع اسرائيل، نیز با رد چنان گزارش‌هایی گفت که کشورش قصد «حمله نظامی به تاسيسات هسته‌ای ايران» را ندارد.

احتمال حمله‌ای یکجانبه و غافلگیر کننده به تأسیسات هسته‌ای ایران واکنش‌های دیگری را نیز در سطح جهانی برانگیخت و در این زمينه، لئون پانه‌تا، وزير دفاع آمريکا، هشدار داد که هرگونه حمله احتمالی به ايران می‌تواند برای منطقه پيامدهای جدی در پی داشته باشد، بدون اينکه بتواند برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را متوقف کند.
XS
SM
MD
LG