لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۲

هشت سال زندان برای دو جوان آمریکایی بازداشت شده در ایران


شین باوئر (چپ) و جاش فتال، دو شهروند آمریکایی زندانی در ایران
شین باوئر (چپ) و جاش فتال، دو شهروند آمریکایی زندانی در ایران
شبکه خبر تلویزیون دولتی ایران روز شنبه به نقل از یک مقام آگاه قضایی گزارش داد که دادگاه انقلاب تهران شین باوئر و جاش فتال، دو جوان آمریکایی بازداشت شده در ایران، را در مجموع به هشت سال زندان محکوم کرده است.

به گزارش این شبکه تلویزیون دولتی ایران، شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران، هر یک از این دو جوان آمریکایی را به دلیل ورود غیرقانونی به خاک ایران، به سه سال زندان محکوم کرده است.

همچنین برای جاش فتال و شین باوئر، پنج سال زندان به اتهام جاسوسی به نفع سرویس اطلاعاتی آمریکا در نظر گرفته شده است.

شبکه خبر همچنین به نقل از همین منبع قضایی که به نام وی اشاره نشده آورده است که پرونده سارا شورد، دیگر متهم این پرونده نیز که اکنون به قید وثیقه آزاد است، همچنان باز خواهد بود.

گزارش این شبکه تلویزیون دولتی ایران در حالی است که مسعود شفیعی وکیل این سه جوان آمریکایی در گفت‌وگو با رادیوفردا نسبت به صدور چنین حکمی ابراز بی‌اطلاعی و تصریح کرده است که تا پایان وقت اداری روز شنبه ۲۹ مرداد چنین حکمی به دست وی نرسیده است.

آقای شفیعی در روزهای گذشته به رادیوفردا گفته بود که قاضی پرونده به دلیل تعلل در صدور حکم، مرتکب تخلف شده و او پیگیر تخلف این قاضی است، گرچه تاکنون پاسخی در این زمینه دریافت نکرده است.

حکم صادره به روال سایر احکام محاکم جمهوری اسلامی، تا ۲۰ روز فرصت تجدید نظرخواهی خواهد داشت.

جاش فتال و شین باوئر بیش از دو سال پیش در مرداد ماه ۸۸ به همراه سارا شورد در منطقه مرزی کردستان عراق به اتهام عبور غیرقانوین از مرز بازداشت شدند و بعدها مقام‌های جمهوری اسلامی اتهام جاسوسی را نیز برای این سه شهروند آمریکایی در نظر گرفتند.

در این میان شهریور ماه گذشته، سارا شورد موفق شد که با تبدیل قرار بازداشت وی به وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی ایران را به مقصد کشورش ترک کند، موضوعی که بر اساس گزارش‌ها با میانجی‌گری کشور عمان تحقق یافت.

صدور حکم هشت سال زندان برای هر یک از دو متهم آمریکایی در بازداشت ایران، در حالی است که پیشتر وزیر خارجه ایران ابراز امیدواری کرده بود که محاکمه این دو «به گونه‌ای پیش رود که در نهایت آزادی آنها را به همراه داشته باشد.»

آقای صالحی در مورد این پرونده همچنین گفته بود که قوه قضائیه جمهوری اسلامی این موضوع را «با عدل و انصاف» پیگیری می‌کند و اطلاعات لازم را در این خصوص «در زمان مقرر» ارائه خواهد کرد.

وی همزمان از پیگیری‌های جمهوری اسلامی در مورد وضعیت شهروندان ایرانی زندانی در ایالات متحده خبر داده و افزوده بود که «از کانال‌های مختلف در حال پیگیری این موضوع هستیم و نسبت به حل موضوع امید فراوانی وجود دارد.»

پیشتر در بهمن ماه ۸۸ محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور ایران این احتمال را منتفی ندانسته بود که هر سه شهروند آمریکایی بازداشت شده در ایران، با شهروندان ایرانی زندانی در آمریکا مبادله شوند.

موضوعی که چندی بعد وزیر اطلاعات، آن را مستلزم برداشتن گام‌های انسان‌دوستانه از سوی آمریکا دانست، اما ایالات متحده با تأکید بر بی‌گناهی اتباعش، هر گونه معامله بر سر آزادی آنها را منتفی دانست.

چندی پیش حسن دانایی‌فرد، سفیر جمهوری اسلامی در بغداد، نیز نسبت به احتمال آزادی این دو شهروند آمریکایی ابراز امیدواری کرده بود، گرچه وی چند روز پس از انتشار این خبر، آن را رد کرد.

آقای دانایی فرد در آن زمان گفت که در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس اشاره کرده که يکی از عيدی‌های مسلمانان در ماه رمضان، آزاد کردن زندانيان است، اما خبرنگار آسوشيتدپرس اين طور برداشت کرده که قرار است دو متهم آمريکايی در اين ماه آزاد شوند.

هفته گذشته نیز، غلامحسین محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور، شایعات موجود درباره آزادی دو تبعه امریکایی بازداشت شده، در ماه رمضان را تأیید نکرده و گفته بود که «من در این رابطه خبری ندارم، اما رسيدگی به پرونده به اتمام رسيده است و به‌زودی حكم صادر می‌شود.»

آقای اژه‌ای افزوده بود که با قاضي رسيدگی‌كننده صحبت كرده و قاضی گفته است، حكم این پرونده به زودی صادر خواهد شد.

مقام‌های آمریکایی هنوز به انتشار این خبر واکنشی نشان نداده‌اند و دستگاه قضایی ایران نیز موضع رسمی در این خصوص اتخاذ نکرده است.
XS
SM
MD
LG