لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۰

نقش «آزادی، همبستگی، برابری و صلح» بر بازمانده دیوار برلین


کانی علوی، هنرمند ایرانی، ۳۱ سال است که در برلین به سر می‌برد و در دو رشته نقاشی و طراحی تحصیل کرده است. یکی از آثار برجسته این نقاش ایرانی، حفظ و نگهداری بخش کوچکی از دیوار فرو ریخته برلین و نقاشی بر روی آن است.

پس از فروریزی دیوار ۱۵۵ کیلومتری برلین، کانی علوی با ۱۱۸ نقاش از ۲۱ کشور دنیا، دست به کار شد تا از طریق آفرینش هنری، نگذارد بخش کوچکی از دیوار برلین به درازی یک هزار و ۳۰۰ متر، نیست و نابود شود.

این دیوار که به سرپرستی کانی علوی نقاشی شده، گالری بخش شرقی نام گرفته است، و همه روزه هزاران تن از این نمایشگاه فضای باز در برلین دیدن می‌کنند.

بر این دیوار یک هزار و ۳۰۰ متری، نقاشی‌هایی به چشم می خورد که از آزادی، همبستگی، برابری و صلح سخن می‌گوید.

حال از زبان آقای کانی علوی، سرپرست و نقاش این نمایشگاه خیابانی بشنویم که درباره این اقدام ابتکاری خود چه می‌گوید.

نقش «آزادی، همبستگی، برابری و صلح» بر بازمانده دیوار برلین
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:48 0:00
لینک مستقیم


«دو ماه بعد از ریختن دیوار برلین، ما توانستیم از ۲۱ کشور جهان و با همکاری ۱۱۸ هنرمند ، دور همدیگر جمع بشویم و برای اولین بار، دیوار برلین را نقاشی کنیم. پنج ماه طول کشید . دیوار برلین واقعاً بی‌روح و سرد بود و ما توانستیم به این دیوار جلوه‌ای بدهیم. با رنگ‌هایی که نقاشان سراسر دنیا که در برلین بودند به روی این دیوار به جا گذاشتند.
در آن لحظه‌هایی که خیلی حساس بود، این نقاشان در برلین بودند و هر کدام از آنها ایده‌شان را روی دیوار برلین نقاشی کردند. در سال ۱۹۹۶ داشتند این دیوار را از بین می‌بردند. من سعی کردم انجمنی در این مورد تشکیل دهم و دوباره هنرمندان را دور هم جمع کنم و از دولت آلمان کمک بگیرم که این دیوار را بازسازی کنیم.
بازسازی این دیوار باعث می‌شود که ما برای نسل آینده حرفی داشته باشیم و به آنها بگوییم که یک روزی این دیوار برلین، فرهنگ شرق و غرب آلمان را از هم جدا کرده بود.
عقیده من بر این است که در هر محیطی که دیوار توسط انسان‌ها ایجاد می‌شود، فرهنگ‌ها را از همدیگر جدا کند. می‌خواستم بگویم اگر چه این دیوار از بین رفته است، اما بایستی بخش کوچکی از آن باقی بماند تا بتوانیم به نسل بعد نشان دهیم که چندین سال قبل از آن این مسائل رخ داده است.
به همین خاطر هم با سال‌ها زحمت توانستم به سیاستمداران آلمان نشان بدهم که این وضعیتی که چندین سال ایجاد شده بود، بیهوده و بی‌هدف بود و ما بایستی تلاش کنیم تا دیوارها را در سراسر جهان برداریم.
دیوارهایی که باعث جدایی انسان‌ها می‌شود، بایستی از بین برود و من بعد از سال‌ها زحمت و تلاش توانستم دو میلیون و نیم بودجه از دولت آلمان دریافت کنم و این دیوار را بازسازی کنم.»

*******

کانی علوی، سرپرست گالری بخش شرقی در شهر برلین به خاطر تلاش‌های خستگی‌ناپذیرش در سرپا نگاه داشتن دیوار نقاشی شده برلین، به تازگی از سوی رئیس‌جمهور آلمان به دریافت مدال لیاقت، که عالی‌ترین نشان آلمان است، نائل آمد.

یکی دیگر از آثار آقای علوی، قطعه‌ای از دیوار معروف برلین است که اندازه آن سه متر و نیم در سه متر است و بر روی آن دو شهروند شرق و غرب آلمان نشان داده شده که پس از فرو ریزی دیوار برلین، یکدیگر را در آغوش گرفته‌اند.

این اثر سنگین و حجیم هنری هم از سوی مجلس آلمان به سازمان ملل اهدا و در برابر مقر این نهاد جهانی نصب شده است.

سوای اینها به دعوت کره جنوبی، به تازگی کانی علوی به سئول سفر کرد، تا زمینه کار مشابهی را این بار نه بر دیوار، بلکه بر روی یک پارچه هزار و ۳۰۰ متری فراهم سازد. شبه جزیره کره ۶۶ سال است که به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده است.
XS
SM
MD
LG