لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۶

خلیل زاد: چالش ایران تا مدت ها باقی خواهد ماند


به گفته آقای خليل زاد، هيچ راه حل معجزه آسايی برای حل مسايل منطقه خاورميانه وجود ندارد.
به گفته آقای خليل زاد، هيچ راه حل معجزه آسايی برای حل مسايل منطقه خاورميانه وجود ندارد.

زلمای خليل زاد، نماينده آمريکا در سازمان ملل گفت:«کشورهای جهان می توانند روابط خوبی با ايران داشته باشند اگر اين کشور در مسايل خود بازنگری کرده و در امور داخلی همسايگان خود مداخله نکند.»


آقای خليل زاد در گفت وگو با شماره روز دوشنبه روزنامه انگلیسی زبان فايننشنال تايمز افزود: او فکر نمی کند که برای بحران خاورميانه «راه حل معجزه آسايی» وجود داشته باشد، از جمله درگيری های اسرائيل و فلسطينی ها.


نماينده آمريکا در سازمان ملل گفت:«ايران يک چالش مهم است که تا مدت ها باقی خواهد ماند. چگونه می توانيم ايرانی با موقعيتی مناسب و مواضعی تعيين کننده داشته باشيم که بتواند در کنار جامعه جهانی حضور داشته باشد و جامعه جهانی نيز او را بپذيرد؟»


سخنان زلمای خليل زاد يک روز پس از آن مطرح می شود که بسته پيشنهادی غرب به ايران در باره برنامه اتمی اين کشور با واکنش منفی برخی از شخصیت های سیاسی و رسانه های وابسته به محافظه کاران در جمهوری اسلامی روبرو شده است.


وی همچنين گفت:« اين امکان وجود دارد تا با مذاکره با ايران از آنها خواست، موضع گيری خود را در منطقه اعلام کرده و پس از آن بر اساس منافع ملی خود عمل کنند نه مانند يک انقلابی.»


به گفته آقای خليل زاد، «هيچ راه حل معجزه آسايی برای حل مسائل منطقه خاورميانه وجود ندارد و قدرت های بزرگ منطقه از درگيری اسرائيل و فلسطينيان برای ضربه زدن به يکديگر استفاده می کنند.»


وی گفت:« من فکر نمی کنم [مساله فلسطين و اسرائيل] برای ايرانيان مساله مهمی باشد.»


روابط ديپلماتيک میان ايالات متحده آمريکا و ايران پس از گروگانگيری ۴۴۴ روزه کارمندان سفارت آمريکا در سال ۱۹۸۰ قطع شد. در سال های اخير فعاليت های هسته ای ايران موضوع جديد مناقشات ميان دو کشور بوده است.


ايران مدعی است که فعاليت های هسته ای اش صلح آميز است اما کارشناسان غربی معتقدند که ايران قصد دستيابی به سلاح هسته ای را دارد.


سازمان ملل برای کنترل فعاليت های هسته ای ايران تاکنون سه دور تحريم عليه اين کشور اعمال کرده است. با اين حال ايران گفته است که در صورت گنجاندن شرط تعلیق غنی سازی اورانیوم در آخرین بسته پیشنهادی گروه پنج به علاوه یک، آن را رد خواهد کرد.


در بسته پيشنهادی گروه ۱+۵ به ايران وعده داده شد که نيروگاه های آب سبک منطبق با آخرين فن آوری روز در اختيار اين کشور قرار گيرد.


در اين بسته پيشنهادی علاوه بر همکاری در جهت مديريت سوخت مصرف شده و پسماند راديو اکتيو، تصريح شده از يک کنسريوم بين المللی غنی سازی اورانيوم برای توليد سوخت هسته ای حمايت می شود.


بسته پيشنهادی گروه ۱+۵ که توسط آقای سولانا برای ترغيب ايران به دست برداشتن از فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم ارائه شد، آن گونه که مقام های غربی اعلام کرده اند تفاوت چشمگيری نسبت به بسته پيشنهادی در سال ۲۰۰۶ که از جانب ايران رد شد، ندارد.


XS
SM
MD
LG