لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۷

رئیس پدافند غیرعامل: زیمنس در مورد انتشار استاکس‌نت در ایران پاسخگو باشد


ماه‌ها پس از آنکه صدها آی‌‌پی صنعتی ایران مورد حمله بدافزار اینترنتی استاکس‌نت قرار گرفت، اکنون رئیس پدافند غیرعامل ایران می‌گوید که انتشار استاکس‌نت، از طریق یکی از نرم‌افزارهای شرکت زیمنس بسترسازی شده و زیمنس باید در این زمینه پاسخگو باشد.

بدافزار اینترنتی استاکس‌نت در تابستان سال ۸۹ در سطحی گسترده سیستم‌های کامپیوتری در ایران را مورد هدف قرار داد و پس از چندی مقام‌های دولتی ایران از آلوده شدن بیش از ۳۰ هزار آی‌‌پی صنعتی توسط این بدافزار خبر دادند.

گرچه به زعم برخی از کارشناسان، هدف اصلی چنین بدافزاری اختلال در فعالیت نیروگاه هسته‌ای بوشهر بود، اما مقام‌های جمهوری اسلامی همواره آلودگی سیستم‌های نخستین نیروگاه هسته‌ای ایران را به این بدافزار اینترنتی رد کرده‌اند.

این در حالی است که راه‌اندازی نیروگاه بوشهر از زمان سوخت‌گذاری اولیه در شهریور ۸۹ تاکنون بارها به تعویق افتاده و تازه‌ترین اظهارات مقام‌های مسئول در این زمینه، زمانی نزدیک‌تر از نیمه اردیبهشت امسال را برای راه‌اندازی نهایی این نیروگاه تعیین نمی‌کند.

پس از انتشار بدافزار استاکس‌نت، سازمان انرژی اتمی ایران از تهمیداتی برای شناسایی و مقابله با این کرم اینترنتی خبر داد و وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی نیز به بازداشت شماری از جاسوسان هسته‌ای در این زمینه اشاره کرد.

اندکی بعد در مهر ماه سال گذشته وزیر ارتباطات دولت دهم به موضوع شناسایی عاملان انتشار این بدافزار رایانه‌ای پرداخت و گفت که «افرادی خواسته یا ناخواسته این ویروس را به داخل کشور منتقل کرده‌اند» و ادامه داد که «مسیر انتشار استاکس‌نت که از طریق حافظه‌های قابل حمل بود، شناسایی شده است.»

اما اکنون غلامرضا جلالی، رئیس پدافند غیرعامل کشور، می‌گوید که بستر فعالیت استاکس‌نت توسط نرم‌افزار «اسکادا» از شرکت زیمنس فراهم شده و این شرکت باید توضیح دهد که «بر چه اساس و از چه طریقی کدها و و نرم‌افزار اصلی را در اختیار دشمنان قرار داده و زمینه تهاجم سایبری به ایران را فراهم کرده است.»

اسکادا رابط نرم‌افزاری برای کنترل خط تولید در مراکز عمده صعتی است.

پیش از این محمود لیایی، دبیر شورای فن‌آوری اطلاعات وزارت صنایع و معادن ایران، گفته بود که «سیستم‌های اتوماسیون صنعتی در ایران و بسیاری از کشورها تحت برند اسکادا زیمنس تولید شده‌اند» تأکید کرده بود که این سیستم‌ها هدف اصلی استاکس‌نت قرار گرفته‌اند.

نخستین بار شرکت سیمنتک، بزرگ‌ترین تولیدکننده نرم‌افزارهای ایمنی کامپیوترهای شخصی، در مرداد ماه ۸۹ از حمله گسترده استاکس‌نت به سیستم‌های کامپیوتری در ایران خبر داده بود.

این شرکت بعدها گزارش کرد که استاکس‌نت به محض ورود به رايانه فایل‌های اسکادا که متعلق به شرکت آلمانی زیمنس است را جستجو می‌کند و می‌کوشد محتویات این فایل‌ها را به سرور مورد نظر خود بفرستد.

در این زمینه رئیس سازمان پدافند غیرعامل ایران همچنین به مقصد ارسال محتویات این فایل‌ها اشاره و آن را اسرائیل و ایالت تگزاس در ایالات متحده آمریکا عنوان کرده است.

آقای جلالی منشأ ویروس استاکس‌نت را آمریکا و اسرائیل معرفی کرده و در تشریح این موضوع گفته است که استاکس‌نت پس از استقرار در سیستم کامپیوتری، اقدام به ارسال گزارش‌هایی از سیستم آلوده به مقصد مورد نظر خود می‌کند، و پس از پیگیری گزارش‌های ارسال شده «مشخص شد که مقصد نهایی این گزارش‌ها رژیم صهیونیستی و ایالت تگزاس آمریکاست».

موضوع ارتباط بدافزار استاکس‌نت با اسرائیل و آمریکا، پیشتر هم در اظهارات مقام‌های ایرانی انعکاس یافته بود، اما این نخستین بار است که مقام‌های ایرانی شواهدی برای این موضوع ارائه می‌کنند.

از جمله در آذر ماه ۸۹، محمود احمدی‌نژاد کشورهای غربی را متهم کرده بود که تلاش کرده‌اند با نرم‌افزارهایی سانتریفیوژهای ایران را از کار بیندازند.

اما موضوع ارتباط آمریکا و اسرائیل با انتشار این بدافزار اینترنتی تنها در گفته‌های مقام‌های ایرانی منعکس نشده و از جمله در دی ماه سال گذشته روزنامه آمریکایی «نيويورک تايمز» گزارش داد که تأخير به وجود آمده در برنامه هسته‌ای ايران، نتيجه آزمايش مشترک اسرائيلی- آمريکايی است، زيرا بدافزار «استاکس نت»، که به روند غنی‌سازی اورانيوم در ايران ضربه زده، ابتدا در کوره هسته‌ای ديمونای اسرائيل آزمايش شده بود.

این گزارش با واکنشی از سوی آمریکا و اسرائیل مواجه نشد.
XS
SM
MD
LG