لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۲

لغو آتش‌بس حماس با اسرائیل و فراخوان سفیر مصر به قاهره


درحالی که برای سومین روز پی در پی، تشنج امنیتی در جنوب اسرائیل، نوار غزه و مرز مصر و اسرائیل، ادامه یافته است؛ نخست‌وزیر اسرائیل گفت که واکنش نظامی این کشور به حملات تروریستی شدت خواهد گرفت، و همزمان مصر سفیر خود را از اسرائیل فرا خواند. حماس نیز اعلام کرد که آتش‌بس نانوشته با اسرائیل را لغو شده می‌داند.

در پی وضعیت جدید، در طول شنبه، هر ساعت راکت‌های بیشتری از غزه به سوی اسرائیل شلیک شد و نیروی هوایی اسرائیل نیز حملات هوایی جنگنده‌های خود را به غزه شدت بخشید.

آرامش نسبی ماه‌های اخیرمنطقه پس از آن شکسته شد که مردان مسلحی ظهر پنجشنبه با ورود از بخش شمالی صحرای مصری سینای به خاک اسرائیل، در حالی که «برای رد گم کردن» اونیفورم نظامیان مصری را به تن کرده بودند، به سلسله عملیاتی علیه شهروندان اسرائیلی دست زدند.

در آتشباری تروریست‌ها به سوی اتومبیل‌ها و اتوبوس‌های اسرائیلی در جاده شمالی بندر ایلات، و نیز در جریان حملات دیگری از سوی تروریست‌ها، روی همرفته هشت اسرائیلی کشته و شمار دیگری زخمی شدند.

اسرائیل بلافاصله به مقرهای «کمیته مقاومت مردمی»، یک تشکل مسلح همسو با حماس در غزه حمله کرد و شش نفر از سران این تشکل را از پای درآورد؛ حملاتی که شامگاه پنجشنبه موجب زخمی شدن شماری از فلسطینی‌های غیرنظامی نیز شد.

در این بین سازمان حماس که بر نوار غزه حاکم است، آتش‌بس نانوشته‌ای را که از پس از عملیات «سرب مذاب» در ژانویه ۲۰۰۹ رعایت کرده بود، ملغی اعلام کرد.

بدین ترتیب، سایر تشکل‌های مسلح فلسطینی فعال در غزه نیز دست خود را برای ازسرگیری حملات راکتی و خمپاره‌ای به اسرائیل بازتر دیده‌اند.

نیروهای امنیتی دولت حماس در دو سال و نیم اخیر قاطعانه از همه تشکل‌های مسلح فعال در غزه می‌خواستند که براساس یک تفاهم میان تشکل‌ها، از سیاست حماس در زمینه «مهار حملات به اسرائیل» پیروی کنند.

حماس حتی تا روزهای اخیر بارها اعضای تشکل‌های سلفی را که در حملات راکتی به اسرائیل دخیل بودند، از جمله اعضای تشکل «توحید و جهاد» را که وابسته به القاعده و جهاد جهانی اسلامی هستند، بازداشت کرده بود تا مانع از تکرار حملات راکتی آنها به سوی اسرائیل شود.

اما از شامگاه جمعه با اعلام تصمیم جدید دولت حماس در مورد ابطال تفاهم آتش‌بس نانوشته با اسرائیل، حملات راکتی از غزه به جنوب اسرائیل شدت گرفته است؛ به گونه‌ای که هر ساعت چند فروند راکت به شهرهای جنوبی اسرائیل شلیک می‌شود.

حملات راکتی زخمی‌هایی در طرف اسرائیلی برجای گذاشته است؛ از جمله، سه فلسطینی که کارگران غیرقانونی دراسرائیل بوده و در ساختمانی در حال ساخت، پنهان شده بودند، بر اثر شلیک راکت از غزه، زخمی شدند.

اسرائیل می‌گوید که اکثر راکت‌هایی که از شامگاه جمعه به مناطق جنوبی‌اش اصابت کرده، از نوع «گراد» بوده است؛ راکتی که دراصل ساخت روسیه است و برد طولانی‌تری نسبت به راکت‌های دست‌ساز دارد.

اسرائیل همچنین مدعی است که جمهوری اسلامی ایران این راکت‌ها را به دست حماس و سایر تشکل‌های مسلح در غزه رسانده است؛ زیرا «گراد» را نمی‌توان در کارگاه‌های معمولی ساخت راکت کوتاه‌برد در غزه، تولید کرد.

حماس می‌گوید که حملات راکتی شلیک شده، واکنش به کشته شدن تعداد بیشتری از فلسطینی‌ها در حملات هوایی روز جمعه و سحرگاه شنبه از سوی نیروی هوایی اسرائیل بوده است.

در یکی از حملات هوایی بامداد شنبه، یکی دیگر از فرماندهان «کمیته‌های مقاومت مردمی» در غزه کشته شد؛ حادثه‌ای که این تشکل برای انتقام گیری از آن «سوگند» خورد.

در کنار کمال النیرب، ملقب به «ابو عوض» که دبیر«کمیته‌های مقاومت مردمی» بود، چهار نفر دیگر از فرماندهان شاخه‌های گردان‌های این کمیته از پای درآمده‌اند: عماد حماد، عماد نصر، خالد شعث و خالد المصری.

پس از آن در طول چند ساعت، از افزایش شمار کشته‌ها در طرف فلسطینی، به ۱۴ نفر و زخمی شدن حدود ۴۰ نفر دیگر خبر رسید.

بنیامین نتانیاهو، که جمعه شخصاً به محل حوادث تروریستی جنوب اسرائیل رسیده بود، در حال عیادت از زخمی‌های بستری در بیمارستان بئرشبع، تأکید کرد که از پای در آوردن فرماندهان «کمیته‌های مقاومت مردمی»، «واکنشی اولیه» است، و افزود که «اسرائیل با کسانی که امنیت کشور و مردمش را به خطر بیندازند، مماشاتی ندارد».

اپوزیسیون اسرائیل نیز از اقدامات دولت و ارتش برای دفاع از مردم این کشور حمایت کرده است.

همزمان، دولت مصر با صدور بیانیه‌ای در نکوهش شدید عملکرد اسرائیل در روزهای اخیر، که به گفته مصر، منجر به مرگ دو تا پنج سرباز این کشور شده است، تأکید کرده است که «از خون ملت مصر نخواهد گذشت» و تصمیم به فرا خواندن سفیرخود از تل‌آویو گرفته است.

رسانه‌های اسرائیل شنبه به نقل از مقامات نظامی کشور خود نوشته‌اند که سربازان یاد شده مصری بر اثر آتشباری همان تروریست‌هایی که به سوی مردم اسرائیلی شلیک می‌کردند، در مرز با مصر کشته شدند ولی در هر حال، اسرائیل برای بررسی‌های بیشتر دراین باره ابرازآمادگی کرده است.

علیرغم تصمیم به بازگرداندن منصور رضا، سفیر مصر در تل‌آویو، رسانه‌های اسرائیل روز شنبه گزارش دادند که آقای رضا همچنان در اسرائیل است و هنوز تل‌آویو را ترک نکرده است.

در طول جمعه تظاهراتی در قاهره و اسکندریه در اعتراض به کشته شدن سربازان مصری در رخدادهای مرزی روز پنجشنبه، برگزارشد که در آن، مصری‌ها دولت انتقالی خود را فرا خواندند که سیاست‌های تند و متفاوت از سیاست‌های زمان حسنی مبارک علیه اسرائیل اتخاذ کند.

درهمین حال، سفیر لبنان در شورای امنیت سازمان ملل متحد، با بیانیه پنجشنبه شب شورا در مورد محکومیت حملات تروریستی به شهروندان اسرائیل، مخالفت و اعلام کرد که این بیانیه را تأیید نمی‌کند.

لبنان، که یکی از اعضای غیردایم شورای امنیت است، مدعی است که حملات پنجشنبه در جنوب اسرائیل، علیه سربازان اسرائیل بوده است؛ این در حالی است که دست کم شش نفر از هشت کشته اسرائیلی، شهروندان عادی این کشور بودند؛ ازجمله دو خواهر و همسرانشان که برای رسیدن به ایلات و گذراندن تعطیلات دراین بندر زیبا، درون اتومبیل خود در جاده مورد حمله افراد مسلح رخنه کرده از مصر قرار گرفتند.
XS
SM
MD
LG