لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۳

یک کشتی دیگر در خلیج عدن ربوده شد


کشتی هنگ کنگی «دیلایت» که در اجاره جمهوری اسلامی قرار داشت، ۲۸ آبان ماه در راه بندرعباس و در نزدیکی سومالی ربوده شد. (عکس: EPA)
کشتی هنگ کنگی «دیلایت» که در اجاره جمهوری اسلامی قرار داشت، ۲۸ آبان ماه در راه بندرعباس و در نزدیکی سومالی ربوده شد. (عکس: EPA)

دزدان دریایی سومالیایی روز جمعه یک تانکر لیبریایی، حامل مواد شیمیایی، را در آب‌های خلیج عدن ربودند.


به گزارش آسوشیتدپرس به نقل از منابع دیپلماتیک، ۲۵ تبعه هندی، دو بنگلادشی و دو محافظ بریتانیایی سرنشینان کشتی ربوده شده بوده‌اند.


هنوز جزییات بیشتری، از جمله مقصد این کشتی و محل وقوع حادثه، گزارش نشده است.


گزارش‌ها همچنین حکایت از آن دارد که کشتی لیبریایی «بیسکاگلیا» نام دارد و در ساعات اولیه بامداد جمعه مورد حمله راهزنان قرار گرفته است. شمار راهزنان نیز پنج نفر اعلام شده است.


گزارش خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از منابع نیروی دریایی فرانسه حاکی است سه تن از خدمه این کشتی به هنگام ورود راهزنان به کشتی، به دریا پریده‌اند.


هلیکوپترهای نیروی دریایی آلمان این سه نفر را نجات داده و به یک کشتی فرانسوی در همان منطقه منتقل کرده‌اند.


حملات راهزنان دریایی در اطراف خلیج سومالی در سال جاری ۷۵ درصد افزایش داشته و باج‌های چند میلیون دلاری باعث شده است که آنها فعالیت دریایی خود را گسترده‌تر کنند و برای ۲۰ هزار تانکر و کشتی تجاری که سالانه از این مسیر عبور می‌کنند، مشکلات بیشتری پدید بیاورند.


بر پایه گزارشی که اخیرا دبیرکل سازمان ملل متحد در اختیار شورای امنیت قرار داد، دزدان دریایی سومالیایی در سال جاری میلادی ۳۰ میلیون دلار از صاحبان کشتی‌های ربوده شده باج گرفته‌اند.


تنها در ده روز پایانی آبان‌ماه هفت کشتی در آب‌های خطرناک حوالی خلیج سومالی ربوده شد.


از جمله این کشتی‌ها، کشتی هنگ‌کنگی «دیلایت» بود که با ۲۵ خدمه در اجاره جمهوری اسلامی قرار داشت و روز سه‌شنبه ۲۸ آبان ماه در راه بندرعباس و در نزدیکی سومالی ربوده شد.


در سال جاری میلادی دست کم ۹۶ کشتی مورد حمله دزدان دریایی قرار گرفته‌اند که از این تعداد ۳۹ مورد در آب‌های سومالی ربوده شده‌اند.


هم اکنون ۱۵ کشتی با نزدیک به ۳۰۰ سرنشین در اسارت دزدان دریایی قرار دارد.


XS
SM
MD
LG