لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۱

تنیس ایستبورن؛ جام‌های خیس ماریون بارتولی و آندریاس سپی


ماریون بارتولی، قهرمان بخش زنان رقابت‌های تنیس ایستبورن لندن
ماریون بارتولی، قهرمان بخش زنان رقابت‌های تنیس ایستبورن لندن
در آستانه آغاز صد و بیست و پنجمین دوره رقابت‌های ویمبلدون، رقابت‌های تنیس روی چمن ایستبورن در انگلستان را ماریون بارتولی از فرانسه در زنان و آندریاس سپی از ایتالیا در رده مردان فتح کردند.

این مسابقات پس از رقابت‌های بیرمنگام و لندن، از دیگر تورنمنت‌های آماده‌سازی برای حضور در رقابت‌های معظم ویمبلدون محسوب می‌شود.

اگرچه بارندگی و قطع رقابت‌ها و به تعویق افتادن مسابقات، جزئی از سنت این رقابت‌ها به حساب می‌آید اما بارندگی‌های بی‌امان امسال، بیش از همیشه باعث نیمه تمام ماندن و تعویق رقابت‌ها شد.

جام‌های قهرمانی مردان و زنان، ساعت‌ها زیر باران ماندند و آب خوردند. شدت بارش و اخلال در روند مسابقات به حدی بود که رقابت‌های نیمه نهایی و فینال در یک روز انجام شد!

ماریون بارتولی پس از صعود به فینال، حتی لباس خود را تعویض نکرد و با همان لباس متفاوتی که در این تورنمنت به تن کرده بود، عنوان قهرمانی را کسب کرد.

فینال‌های مردان و زنان نیز مثل اغلب رقابت‌ها با حضور انبوه تماشاگران آغاز شد و پس از دقایقی به دلیل شدت بارش، از سیل جمعیت کاسته می‌شد و در اواخر مسابقه، کمتر کسی در ورزشگاه باقی مانده بود.

بارتولی چگونه قهرمان شد

او حالا بانوی اول تنیس فرانسه است. کسی که فینال رقابت‌های آخر فصل ۲۰۱۰ را در اندونزی به ارغوان رضایی واگذار کرد و از شدت ناراحتی اشک می‌ریخت، حالا روی پله شماره ۹ جهان ایستاده است.

این در حالی است که ارغوان رضایی با نزولی فاحش، به رتبه ۶۱ سقوط کرد. گرچه همچنان در رده دوم جدول مجازی فرانسوی‌ها قرار دارد و همچنان از الیس کورنت ۶۹، ماتیلده یوهانسون ۷۰ و پائولین پارمنتیه ۷۴ بالاتر است.

بارتولی اما در انگلستان، برای فتح این رقابت‌های ۶۱۸ هزار دلاری بخت زیادی نداشت و شانس ششم مسابقات بود. اما چند شگفتی او را به قهرمانی رساند. لی‌نا از چین که به تازگی فرنچ اوپن را فتح کرده بود، به دانیلا هانتاچوآ از اسلواکی باخت و خیلی زود حذف شد. تنیس‌باز اسلواک در گام بعدی هم ونوس ویلیامز آمریکایی را حذف کرد.

در بالای جدول هم ورا زوناره‌وا از روسیه توانست یکی از نمادهای تاریخ تنیس یعنی سرینا ویلیامز را که پس از مدت‌ها مصدومیت به میدان برگشته را حذف کند.

بارتولی قهرمان، خودش هم دست به کار بزرگی زد و ویکتوریا آزارنکا از بلاروس که نفر پنجم دنیاست را از پیش رو برداشت.

ماریون بارتولی در فینال هم پترا که‌ویتووا از جمهوری چک را شکست داد تا با آمادگی کامل راهی ویمبلدون شود. جایی که سال ۲۰۰۷ در فینالش حضور داشت و نتیجه را به ونوس ویلیامز واگذار کرد.

آندریاس سپی، ایتالیایی شگفتی‌ساز

تعجبی نداشت که نامش در جمع هشت بخت اصلی رقابت‌ها نباشد. او حتی بهترین تنیس‌باز ایتالیا هم نیست. در جدول مجازی برترین‌های ایتالیا، فابیو فونینی و پوتیتو استراچه شرایط بهترین نسبت به او دارند.

اما آندریاس سپی تنیس‌باز ۱۹۰ سانتیمتری اهل بولسانو با پنج پیروزی پیاپی به جام قهرمانی بوسه زد.

جو ویلفرید سونگا از فرانسه که هفته قبل، رافائل نادال را در تورنمنت لندن حذف کرده بود، بخت اول این تورنمنت بود. او در این مسابقات به رادک استپانک از جمهوری چک باخت و حذف شد.

سپی در نیمه نهایی بر ایگور کونیستین از روسیه چیره شد. این روس در بازی قبلی‌اش پابلو آندوخار اسپانیایی را حذف کرده بود.

در فینال نیز آندریاس سپی پس از کناره‌گیری حریف صربستانی‌اش به عنوان قهرمانی رسید.

این دیدار در ست سوم در جریان بود که یانکو تیپسارویچ مصدوم شد. مداوای او دقایقی طولانی ادامه داشت. او به بازی برگشت اما پیش از اتمام مسابقه، به سمت داور رفت، با او دست داد و شکست خود را پیش از پایان بازی پذیرفت.
XS
SM
MD
LG