لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۱

واکنش متکی به سخنان احمدی‌نژاد: خبر برکناری را از مقام‌های سنگالی شنیدم


با گذشت نزدیک به دو هفته از برکناری منوچهر متکی از وزارت خارجه ایران، کشمکش بر سر نحوه کنار گذاشتن وی ادامه دارد و در تازه‌ترین تحول آقای متکی در پاسخ به اظهارات محمود احمدی‌نژاد در ترکیه تأکید کرده است که خبر برکناری خود را از مقام‌های سنگالی شنیده است.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، روز پنجشنبه در نشستی خبری در استانبول، سؤال خبرنگاری شبکه فارسی‌زبان بی بی سی در مورد نحوه برکناری وزیر خارجه‌اش را اینگونه پاسخ داد که جابه‌جایی در مدیریت‌ها امری طبیعی است و تأکید کرد که در این زمینه قبل از سفر به سنگال با آقای متکی صحبت کرده است.

وی همچنین تصریح کرد که نقل قولی که از آقای متکی در مورد برکناری‌اش شده نقل قول درستی نیست.

آقای احمدی‌نژاد همچنین موضوع برکناری منوچهر متکی را موضوع کوچک خواند و یادآور شد که دفتر وزیر خارجه یا در هواپیما یا در سفر یا در جاده‌هاست و این موضوع نباید جدی گرفته شود.

اکنون وزیر خارجه برکنار شده ایران در بیانیه‌ای که خبرگزاری مهر آن را منتشر کرده، یادآور شده است که وزیر خارجه خبر برکناری خود را نه از مقام‌های دولتی ایران که «روز دوشنبه در اثنای ملاقات با مقامات سنگال و از زبان آنان می‌شنود!»

آقای متکی در این بیانیه همچنین گفته است که رئیس جمهور اطلاع داشته است که وزیر خارجه در این مأموریت که از صبح یکشنبه ۲۱ آذر آغاز و قرار بود در روز چهارشنبه ۲۴ آذر پایان یابد، «حداقل به دو کشور سفر می‌کند».

وی همچنین تصریح کرده است که به عنوان وزیر خارجه قبل از سفر به سنگال «در جریان زمان حتی تقریبی برکناری خود» قرار نگرفته است و «از جانشین خود و روز مراسم تودیع» آگاه نبوده است.

وزیر خارجه برکنار شده جمهوری اسلامی خواستار آن شده است که مسئولان «بداخلاقی‌ها» را متوقف کنند و تأکید کرده است که چنین بداخلاقی‌هایی «زیبنده نظام اسلامی و سیره رهبران آن» نیست و با «شأن ملت ایران» همخوانی ندارد.

آقای متکی که روز شنبه از حضور در مراسم تودیع خود سر باز زد، یک روز پس از آن در مصاحبه‌ای اعلام کرد که از پیش در جریان برکناری‌اش قرار نگرفته و از مراسم تودیع و معارفه نیز بی‌اطلاع بوده است و علاوه بر این برکناری‌اش در حین انجام مأموریت را «غیر اسلامی و توهین آمیز» خواند.

برکناری آقای متکی واکنش‌های فراوانی نیز را در بین نمایندگان مجلس برانگیخت گرچه بیشتر نمایندگان با تأکید بر اینکه تغییر و جابه‌جایی وزیران از اختیارات رئیس دولت است، از نحوه برکناری انتقاد کردند.

به رغم گذشت نزدیک به دو هفته از این تغییر از دفتر آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی که تاکنون برخی از وزیران از جمله وزیر خارجه منوط به نظر مساعد وی بود، واکنشی مخابره نشده است.

با این حال مقام‌های دولتی ایران می‌گویند که جابه‌جایی وزیر خارجه تغییری در سیاست خارجی جمهوری اسلامی نمی‌دهد و محمود احمدی‌نژاد نیز در نشست خبری استانبول با تأکید بر همین موضع افزوده است که تغییر آقای متکی «صرفاً یک بازسازی درون‌سازمانی است» و وزارت امور خارجه با مدیریت آقای صالحی که دانشمندی برجسته و دیپلماتی ورزیده و باسابقه است «حتماً کارکردها و توان بالاتری برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی از خود نشان خواهد داد».
XS
SM
MD
LG