لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۱

دومین ملاقات موسوی و رهنورد از زمان حصر «در محلی غیر از منزل مسکونی»


در حالی که ابهام در مورد وضعیت حصر میرحسین موسوی و زهرا رهنورد همچنان ادامه دارد، وب سایت کلمه در روزهای اخیر نوشته است که این دو برای نخستین بار در سال جدید و دومین بار از زمان حصر، با یکی از دختران خود دیدار داشته‌اند.

به نوشته این وب سایت نزدیک به میرحسین موسوی، تنها ملاقات آقای موسوی و یکی از فرزندانش در سال جدید، هفته گذشته و «در محلی غیر از منزل مسکونی» صورت گرفته است.

میرحسین موسوی و همسرش زهرا رهنورد، از ۲۵ بهمن سال گذشته تحت تدابیر شدید امنیتی نگهداری می‌شوند و در حالی که در اسفند ماه سال ۸۹ گزارش‌هایی مبنی بر انتقال آن دو به زندان حشمتیه ارتش منتشر شده بود، ملاقات اسفند ماه گذشته آنها در خانه‌ای در کوچه محل سکونت‌شان، این ابهام را ایجاد کرد که این دو نه در زندان که در بازداشت خانگی به سر می‌برند.

اما نکته قابل توجه در گزارش جدید وب سایت کلمه آن است که به رغم آنکه اشاره بیشتری به محل ملاقات یکی از دختران میرحسین موسوی و والدین در حصر وی نشده، محل ملاقات «محلی غیر از منزل مسکونی» قید شده است.

نکته دیگر در این زمینه آن است که وب سایت کلمه با اعلام این که در این ملاقات تنها یکی از دختر ارشد موسوی و رهنورد حضور داشته، برای اولین بار از این موضوع پرده برداشته است که در ملاقات پیشین در اسفند ۸۹ نیز، تنها یکی از فرزندان این دو حضور داشته است.

کلمه در این مورد نوشته است که «غیر از ملاقات هفته پیش و در طول مدت حصر نیز فقط یکی دیگر از دختران خانواده موسوی در اسفند ماه سال گذشته توانسته بود ملاقات کوتاهی با والدین خود داشته باشد.»

این در حالی که نامه دختران میرحسین موسوی که دیدار اسفندماه را روایت می‌کرد، این گمان را ایجاد کرده بود که گویی سه دختر آقای موسوی در این دیدار حضور داشته‌اند.

حتی اندکی پس از انتشار این نامه، اردشیر امیرارجمند، نیز در یک سخنرانی در دانشگاه وست مینستر لندن تأیید کرد که فرزندان موسوی و رهنورد با آنها ملاقات کرده‌اند و نامه منتشر شده نیز نوشته خود آنهاست.

یک ساعت در حضور مأموران امنیتی

کلمه همچنین نوشته است که ملاقات موسوی و رهنورد با دختر خود و خانواده وی «در حضور مأموران امنیتی و به مدت یک ساعت» انجام شده است.

در مورد ملاقات اسفند ماه میرحسین موسوی و زهرا رهنورد نیز در آن زمان فرزندان این دو در نامه‌ای نوشته بودند که «در فضایی به شدت امنیتی» و «در خانه‌ای در خیابان پاستور» به دیدار پدر و مادر خود رفته‌اند.

آنها همچنین نوشته بودند که از آنجا که زندان مختصات و تعاریفی دارد که از جمله آنها «قطع ارتباط کامل» زندانی با فضای بیرون و کنترل آن توسط نیروهای مسلح است، اکنون برای آنها مهم نیست که میرحسین موسوی و زهرا رهنورد «زندانی خانه بن‌بست اختر در پاستورند یا در حشمتیه یا در خانه امنی در دماوند یا در جایی دیگر.»

در گزارش کلمه از دیدار جدید موسوی و رهنورد با یکی از فرزندانشان، تأکید شده که «وضعیت روحی و جسمی مهندس موسوی و همسرشان خوب و رضایت بخش بوده » اما اضافه شده است که به جز این ملاقات در طول تمام هفته‌های گذشته محدودیت تماس‌های تلفنی خانواده با آنها همچنان به قوت خود ادامه داشته است.

کلمه همچنین یادآور شده است که میرحسین موسوی مجال حضور در مراسم سوگواری پدر خود که در فروردین ماه امسال درگشذت را نیافته و حتی امکان نیافته است که در مجلس چهلم وی که شنبه همین هفته برگزار شده بود، شرکت کند.

حصر خانگی میرحسین موسوی، مهدی کروبی، و همسرانشان از اواخر بهمن ماه سال ۸۹ و با هدف محدود کردن ارتباط میان این دو رهبر مخالفان دولت و حامیانشان در دستور کار نیروهای امنیتی قرار گرفت.

با این حال در شرایطی که مسئولان قضایی جمهوری اسلامی از ابراز نظر در مورد وضعیت حقوقی این افراد خودداری می‌کنند، مسئولان دولتی محدودیت‌ها برای میرحسین موسوی و مهدی کروبی را خود خواسته تعبیر می‌کنند و از جمله علی‌اکبر صالحی وزیر خارجه دولت دهم چندی پیش گفته بود که «موسوی و کروبی ممکن است به میل خود در خانه نباشند.»

در این میان فاطمه کروبی نیز که اوائل اردیبهشت ماه پس از پشت سر گذاردن ۷۱ روز حبس خانگی اجازه یافته بود برای پیگیری امور درمانی خود از حبس خانگی خارج شود، گفته است در دوران حبس خانگی از «حقوق رایج» یک زندانی هم برخوردار نبوده و مأموران امنیتی حتی آپارتمان مسکونی وی و همسرش را نیز در اختیار دارند.
XS
SM
MD
LG