لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۹

برلین میزبان نشست دو روزه وزیران خارجه ناتو در مورد لیبی


آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو در دیدار با صدر اعظم آلمان در بدو ورود به برلین
آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو در دیدار با صدر اعظم آلمان در بدو ورود به برلین
تنها یک روز پس از برگزاری نشست گروه تماس لیبی در دوحه قطر، که در آن بر کناره‌گیری معمر قذافی از قدرت تأکید شده بود، وزیران خارجه کشورهای عضو ناتو، برای رایزنی در مورد اقدام‌های آتی ائتلاف بین‌المللی در مواجهه با نیروهای حامی معمر قذافی تشکیل جلسه داده‌اند.

نشست وزیران خارجه کشورهای عضو ناتو که از روز پنجشنبه در برلین آغاز شده است روز جمعه هم ادامه خواهد داشت و بحث بر سر نحوه پیشبرد خواست شورای امنیت سازمان ملل در اعمال منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی از مهم‌ترین موضوعات این نشست دو روزه خواهد بود.

فرانسه، بریتانیا و ایالات متحده همراه با برخی از متحدان خود، از روزهای پایانی اسفندماه گذشته به منظور اعمال منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی، عملیات مشترکی را آغاز کردند که هدایت آن پس از چندی به عهده نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، گذاشته شد.

با این حال در روزهای اخیر تشدید عملیات هوایی علیه نیروهای قذافی از نقاط اختلاف اعضای پیمان آتلانتیک شمالی بوده است و انتظار می‌رود که این موضوع در نشست دو روزه برلین به بحث گذاشته شود.

در این میان بریتانیا و فرانسه معتقدند که برای حفظ جان شهروندان لیبیایی در برابر حمله نیروهای معمر قذافی، نیروهای ناتو باید اقدامات بیشتری انجام دهند.

آلن ژوپه، وزیر خارجه فرانسه، روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با رادیو فرانسه گفت که نیروهای ناتو همه توان خود را به‌کار نگرفته‌اند تا جلو به‌کارگیری سلاح‌های سنگین علیه شهرهای در دست معترضان لیبیایی را بگیرند.

ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا نیز همزمان اظهار نظر کرد که ناتو باید در صحنه عملیات در لیبی بماند و تلاش بیشتری داشته باشد.

همچنین مقام‌های رسمی دو کشور بریتانیا و فرانسه بر لزوم حضور فعال نیروی نظامی آمریکا در این عملیات مشترک تأکید کرده‌اند اما آمریکا همچنان اصرار دارد که در پشت صحنه درگیری‌های لیبی بماند.

نیروی هوایی و دریایی آمریکا در هفته نخست عملیات علیه هواداران معمر قذافی، حضور فعال داشت اما پس از آن با انتقال مسئولیت هدایت این عملیات به ناتو، به گونه‌ای عمل کرد که به گفته تحلیلگران، گویی در این عملیات حضور ندارد.

همزمان به گفته مقام‌های رسمی آمریکایی هیلاری کلینتون، وزیر خارجه این کشور، از نشست دو روزه ناتو در برلین استفاده خواهد کرد تا متحدان آمریکا را به محافظت از شهروندان غیرنظامی همزمان با درگیری‌های نیروهای حامی و مخالف قذافی، ترغیب کند.

این در حالی است که شورشیان مخالف رهبر لیبی نیز با درخواست از آمریکا برای حملات هوایی شدیدتر علیه مواضع نیروهای قذافی، خواهان اقدام تهاجمی‌تر نیروهای بین‌المللی شده‌اند.

موضوع لیبی البته تنها موضوع مورد بحث در نشست دو روزه ناتو نخواهد بود و وزیران خارجه کشورهای عضو، نحوه انتقال مسئولیت امنیت افغانستان به نیروهای محلی را نیز به بحث خواهند گذاشت.
XS
SM
MD
LG