لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۹

هلند سفیر خود در تهران را برای رایزنی فراخواند


کمتر از ۱۰ روز پس از آنکه هلند در اعتراض به اعدام زهرا بهرامی، تمامی تماس‌های رسمی خود را با مقام‌های ایرانی به حالت تعلیق در آورد، گزارش‌ها حاکی است که وزارت خارجه هلند، سفیر خود از تهران را برای رایزنی فراخوانده است.

سفیر هلند قرار است پنج‌شنبه این هفته تهران را به مقصد لاهه ترک کند اما به گفته سخنگوی وزارت خارجه هلند، وی احتمالاً پیش از ترک تهران، اعتراض رسمی هلند را به وزارت خارجه جمهوری اسلامی تسلیم خواهد کرد.

زهرا بهرامی، زن ۴۵ ساله‌ای که به دنبال اعتراض‌های روز عاشورای سال ۱۳۸۸ در ایران بازداشت و نخست به «جرایم امنیتی» متهم شده بود، نهم بهمن ماه امسال به اتهام «نگهداری و فروش مواد مخدر» اعدام شد.

خانم بهرامی بر اساس گزارش که به تازگی از تلویزیون هلند پخش شد، در سال ۲۰۰۳ در این کشور پرونده‌ای در زمینه قاچاق مواد مخدر داشته است. با این حال به گفته دخترش وی در جلسه رسیدگی به اتهاماتش در تهران موضوع نگهداری و فروش مواد مخدر را رد کرده است.

موضوع اعدام خانم بهرامی با واکنش شدید دولت هلند روبه‌رو شد، گرچه وزیر خارجه هلند صریحاً اعلام کرد که «اعتراض دولت هلند به شکل دادرسی و رسیدگی به پرونده خانم بهرامی در ایران است.»

همچنین پس از آنکه برخی از گزارش‌ها حاکی از شکنجه خانم بهرامی در طول بازجویی‌ها بود، هلند اعلام کرد که برای بازگرداندن جسد زهرا بهرامی به خانواده‌اش در هلند کوشش خواهد کرد و قصد دارد با بررسی جنازه خانم بهرامی مسئله «شکنجه» را نیز بررسی کند.

در این زمینه اوری روزنتال، وزیر خارجه هلند گفت که دختر خانم بهرامی مادر خود را دو روز پیش از اعدامش دیده‌ بود و در آن زمان نشانه‌ای از شکنجه وی در دست نبوده ‌است، اما «اینکه بین آن لحظه و لحظه اعدام او چه اتفاقی افتاده، ما از آن بی‌خبریم.»

وی همچنین افزوده بود که «ما در هر سطحی از خانواده بهرامی برای به دست آوردن پیکر زهرا بهرامی حمایت می‌کنیم، چه تصمیم آنها خاکسپاری او در همان جا باشد، چه بخواهند پیکر او را به هلند بیاورند.»

خبرگزاری رویترز که روز دوشنبه گفته‌های سخنگوی وزارت خارجه هلند در مورد فراخوانی سفیر این کشور در تهران را منتشر کرده، به نقل از وزارت خارجه هلند نوشته است که مقام‌های هلندی تا کنون از دسترسی به جسد خانم بهرامی برای انتقال و خاکسپاری آن در هلند بازمانده‌اند.

در این زمینه سخنگوی وزارت خارجه هلند گفته است که خانواده خانم بهرامی حق دارند که به جسد وی را تحویل بگیرند اما وی جایی در ۴۰۰ کیلومتری تهران دفن شده و امکان برگزاری مراسم یادبود برای خانواده‌اش فراهم نیست.

وی همچنین تأکید کرده است که احتمالاً سفیر ایران در هلند برای ارائه توضیحاتی در این زمینه احضار خواهد شد.

اعدام زهرا بهرامی در حالی صورت گرفته‌ است که به دنبال صدور حکم اعدام برای وی، دولت هلند خواستار توضیحات بیشتر جمهوری اسلامی در این باره شده بود.

ایران که تابعیت دوگانه شهروندانش را به رسمیت نمی‌شناسد، پیشتر نیز به دیپلمات‌های هلندی در تهران اجازه دسترسی کنسولی به زهرا بهرامی را نداده بود.

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در نشست خبری روز سه‌شنبه خود از کشورهای غربی انتقاد کرد که «چرا وقتی که فردی به جرم مواد مخدر اعدام یا به سبب جنایت و خیانت محاکمه می‌شود، این همه سر و صدا به پا می‌کنند که حقوق بشر از بین رفت و ما برای جان انسان‌ها اهمیت زیادی قائلیم؟»

پیش از وی کاظم غریب‌آبادی، سفیر ایران در هلند، در ارتباط با اعدام زهرا بهرامی، گفت: «کشورهای اروپایی باید قدردان این زحمات ایران باشند.»
XS
SM
MD
LG