لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۴

کره شمالی: همسایه جنوبی چشم انتظار تغییر در روابط نباشد


واکنش یک شهروند کره جنوبی پس از خواندن خبرهای مربوطبه مرگ رهبر پیشین کره شمالی
واکنش یک شهروند کره جنوبی پس از خواندن خبرهای مربوطبه مرگ رهبر پیشین کره شمالی
کره شمالی روز جمعه هشدار داد که همچنان بر امتناع از همراهی با همسایه جتنوبی خود پافشاری خواهد کرد و سیاستمداران «دست نشانده و ابله» کره جنوبی نباید چشم به راه تغییری در روابط دو کشور باشند.

این نخستین موضع‌گیری آشکار کره شمالی در برابر همسایه جنوبی‌اش، از زمان به قدرت رسیدن کیم جونگ اون رهبر جوان این کشور است، و در بیانیه‌ای رسمی از سوی کمیسیون دفاع ملی پیونگ یانگ اعلام شده است.

در این بیانیه که دو روز پس از مراسم بزرگداشت و خاکسپاری کیم جونگ ایل، رهبر سابق کره شمالی، منتشر شده دولت لی میونگ باک، رئیس جمهور کره جنوبی، «گروهی خیانتکار» معرفی شده و تأکید شده است که حاکمیت جدید کره شمالی نیز، «هیچ سر وکاری» با این گروه نخواهد داشت.

پس از مرگ کیم جونگ ایل، رهبر کره شمالی، کره جنوبی تنها به گروه معدودی از شهروندان غیرسیاسی خود اجازه حضور در پیونگ یانگ و ادای احترام به رهبر پیشین کره شمالی را داد که این اقدام با انتقاد شدید کره شمالی همراه شد.

در میان معدود شهروندان کره جنوبی که اجازه یافتند در مراسم بزرگداشت رهبر پیشین کره شمالی حضور یابند، یک همسر رئیس‌جمهور سابق و نیز یک از زنان پیشرو در عرصه اقتصاد کرده دیده می‌شود.

در مراسم تشییع پیکر رهبر پیشین کره شمالی که بامداد چهارشنبه، ۱۱ روز پس از درگذشت وی برگزار شد، هیچ‌یک از نمایندگان دیپلماتیک خارجی دعوت نشدند گرچه خبرگزاری فرانسه به نقل از وزارت خارجه چین خبر داد که سفیر چین در پیونگ‌یانگ «بنا به قرار قبلی» در آیین‌های این تشییع جنازه شرکت کرده‌است.

روز جمعه گذشته نیز مسئولان سازمان ملل متحد اعلام کردند که به دنبال درخواست هیئت کره شمالی، طرح یک دقیقه سکوت در سازمان ملل اجرا شده‌است اما چندین کشور از اجرای آن خودداری کردند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، ایالات متحده، ژاپن، بریتانیا، فرانسه، آلمان و بیشتر اعضای اتحادیه اروپا از جمله کشورهایی بودند که از مشارکت در این برنامه خودداری کردند.

شبه جزیره کره که از اوائل قرن بیستم میلادی به اشغال ژاپن درآمده و به خاک این کشور الحاق شده بود، پس از شکست ژاپن در جنگ جهانی دوم دو پاره شد و به تصرف اتحاد جماهیر شوروی و ایالات متحده درآمد و در پی آن، پس از سه سال جنگ خونین میان بخش‌های شمالی و جنوبی آن، با انعقاد پیمان آتش‌بس رسماً به دو کشور کره شمالی و جنوبی تقسیم شد.

پس از آن سال‌ها بر روابط دو کشور کره شمالی و جنوبی، تنش حکم‌فرما بود تا آنکه در سال‌های اخیر چندین ملاقات میان رهبران دو کشور برگزار شد که امید می‌رفت این دیدارها به بهبود روابط این دو همسایه جنوبی و شمالی بینجامد.

با این حال بلندپروازی‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی و تغییر کادر رهبری در کره جنوبی، مانع از به نتیجه رسیدن این تلاش‌ها شد و اکنون با به قدرت رسیدن رهبری جدید در کره شمالی نیز، تأکید این کشور آن است که هیچ چشم‌انداز تازه‌ای در آینده روابط دو کشور پدید نیامده است.

خاندان کیم از سال ۱۹۴۸ که کیم ایل سونگ، پدر کیم جونگ ایل با حمایت اتحاد جماهیر شوروی، جمهوری دموکراتیک خلق کره را پایه‌گذاری کرد تاکنون بر مسند قدرت نشسته‌اند.

کیم جونگ-اون، که به عنوان جانشین برای رهبری کره شمالی انتخاب شده با وجود اینکه سابقه فعالیتی چندانی ندارد، سال گذشته درجه ژنرال چهارستاره دریافت کرد و در حزب حاکم کره شمالی نیز منصب‌های ارشد به او اعطا شده‌است.
XS
SM
MD
LG