لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۰

نوواک جوکوویچ، فاتح اولین گرنداسلم سال شد


در صد و ششمین دوره از رقابت‌های تنیس آزاد استرالیا که اولین گرنداسلم سال محسوب می‌شود، نوواک جوکوویچ از صربستان به قهرمانی رسید.

علاقه‌مندان تنیس منتظر بودند پس از طلسم‌شکنی کیم کلایسترز در این رقابت‌ها که به اولین قهرمانی او در ملبورن انجامید، اندی ماری بریتانیایی هم طلسم ناکامی‌های همیشگی‌اش در گرنداسلم‌ها را بشکند و برای اولین بار به قهرمانی دست یابد.

جوکوویچ اما با برتری محسوس و با نتایچ ۶-۴، ۶-۲ و ۶-۳ در سه ست پیاپی، فینالی راحت را برای فصل ۲۰۱۱ این تورنمنت به یادگار گذاشت.

جوکوویچ برای راهیابی به فینال، موفق شد راجر فدرر افسانه‌ای را از پیش رو بردارد. ماری هم از سد دیوید فرر اسپانیایی گذشت. این اسپانیایی قبل از شکست مقابل ماری، موفق شده بود هموطنش رافائل نادال مرد شماره یک تنیس جهان را حذف کند.

ملبورن ۲۰۱۱، سومین فینال گرند اسلم برای ماری بود و البته اولین باری که رقیب فینالیستش فدرر نبود! در شرایطی که جودی ماری، مادر و معلم همیشگی اندی به شدت حرص و جوش می‌خورد، اندی باز هم نتوانست یک جام قهرمانی را در گرنداسلم‌ها بالای سر ببرد.

رقابت‌های پیشین ماری و جوکوویچ در کسب پیروزی، ۶-۶ مساوی بود و جوکوویچ هفتمین پیروزی را در حساسترین رقابتی که این دو تاکنون برگزار کرده‌اند رقم زد.

قهرمانان ۲۰۱۱

انفرادی زنان: کیم کلایسترز برای اولین بار فاتح تنیس آزاد استرالیا شد. او جمع قهرمانی‌هایش در انفرادی گرنداسم‌ها را به عدد هشت رساند. او دو بار هم در فرنچ اوپن و ویمبلدون ۲۰۰۳ فاتح دو نفره شده است.

انفرادی مردان: نوواک جوکوویچ پیش از این فقط یک بار در گرنداسلم‌ها قهرمان شده بود، سال ۲۰۰۸ در همین تورنمنت.

دونفره مردان: برادران برایان برای سومین سال پیاپی جام را بردند. این دو قلو‌ها تاکنون ۱۰ گرنداسلم را به اتفاق برنده شده‌اند. آن‌ها همچنین در رقابت‌های مختلف، ۶۷ قهرمانی را به ثبت رسانده‌اند.

باب چپ دست، هفت بار هم در رقابت‌های مختلط گرنداسلم‌ها قهرمان شده است. دو بار هم مایک راست دست.

دو نفره زنان: گیزلا دولکو از آرژانتین و فلاویا پنه‌تا از ایتالیا شگفتی‌ساز شدند و قهرمانی را نصیب خود کردند که اولین جام برای هر دو در گرنداسلم‌ها بود. آن‌ها در فینال، ویکتوریا آزارنکا از بلاروس و ماریا کریلنکو از روسیه را مغلوب کردند.

مختلط: کاتارینا سربوتنیک از اسلوونی به اتفاق دانیل نستور ۳۸ ساله کانادایی به قهرمانی رسیدند. خانم سربوتنیک که در امارات زندگی می‌کند، چهار نایب قهرمانی از دوبل گرنداسلم‌ها را دارد اما در مختلط، پنج قهرمانی دارد و فقط جام ویمبلدون را فتح نکرده است. جایی که سال ۲۰۰۸ تا فینال هم رسید.

دانیل نستور، شش قهرمانی دو نفره دارد و دو جام هم در مسابقات مختلط.

پسران: در مسابقات پسران، ییژی وسلی ۱۷ ساله از جمهوری چک به قهرمانی رسید. او در مسابقات دو نفره هم توانست به اتفاق فیلیپ هورانسکی از اسلواکی حرف اول را بزند.

دختران: آن سوفی مستاچ ۱۶ ساله از بلژیک اول شد. او در دو نفره هم به اتفاق دمی شورز از هلند، حرف اول رقابت‌های آینده‌سازان تنیس حرفه‌ای جهان را زد.
XS
SM
MD
LG