لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۳

نادال و فدرر حذف شدند؛ جوکوویچ قهرمان شد


نواک جوکویچ در مسابقات اوپن استرالیا/ عکس تزئینی است
نواک جوکویچ در مسابقات اوپن استرالیا/ عکس تزئینی است
نوواک جوکوویچ مرد شماره یک تنیس جهان با قهرمانی در راجرز کاپ، فاصله‌اش را در رده‌بندی برترین‌ها با رافائل نادال و راجر فدرر بیشتر کرد.

در رقابت‌های دو میلیون و ۴۳۰ هزار دلاری مونترال و در‌‌ همان دور دوم؛ رافائل نادال مرد شماره ۲ تنیس جهان از دور مسابقات کنار رفت.

او همراه با جوکوویچ، فدرر و ماری سه عضو دیگر مربع بر‌تر در رده‌بندی جهانی، پس از ویمبلدون در هیچ مسابقه‌ای حاضر نشده بود.

نادال ۲-۱ مغلوب ایوان دودیچ کروات شد. او که ست اول را ۶-۱ به سود خود خاتمه داده بود؛ در دو ست بعدی با نتایج مشابه ۷ بر ۶ شکست خورد.

در جریان این رقابت‌ها راجر فدرر ۳۰ ساله شد اما جشن تولد پرشکوهی که کانادایی‌ها برایش برپا کردند، به حذف زودهنگامش منجر شد.

فدرر ابتدا بر پوسپیسیل کاندایی غلبه کرد اما در ادامه، مانند رقابت‌های ویمبلدون به سونگا از فرانسه باخت. باخت در ویمبلدون در شرایطی رقم خورد که او برای اولین بار در زندگی ‌اش در رقابت‌های گرنداسلم، بازی ۲-۰ پیش افتاده را واگذار کرد.

نابغه سوئیسی می‌گوید: «مراسم تولد یکی پس از دیگری از راه می‌رسند. این‌ها جزئی از زندگی است. من از اینکه دارم پیر می‌‌شوم راضی هستم. ضمن اینکه همواره ترجیح می‌دادم به جای اینکه ۲۰ساله باشم، ۳۰سال داشته باشم زیرا سن پختگی است.»

دارنده ۱۶ عنوان قهرمانی از گرنداسلم‌ها معتقد است اگرچه سنش بالا رفته ولی هنوز هم توانایی بردن رقابت‌های مسترز را دارد و حس نمی‌کند که بدنش تحلیل رفته باشد و امروز حتی بیش از گذشته از رقابت کردن لذت می‌برد.

گرچه فدرر در سال ۲۰۱۱ فقط در تورنمنت دوحه به قهرمانی رسیده، اما او در گرنداسلم رولان گاروس به فینال رسید. فدرر تنها کسی است که امسال توانسته جوکوویچ را مغلوب کند.

فدرر حالا مهیای حضور در یو اس اوپن می‌شود اما به هر حال تنیس‌بازهای کمی توانسته‌اند در ۳۰سالگی قهرمان رقابت‌های بزرگ شوند.

در ۲۰ سال اخیر غیر از پیتر کوردا؛ در این زمینه فقط می‌توان از پیت سمپراس و آندره آغاسی نام برد. سمپراس در ۳۱ سالگی یو اس اوپن را برد و آغاسی هم در ۳۳ سالگی فاتح گرنداسلم استرالیا شد.

گوران ایوانیسویچ نیز با ۲۹ سال و ۱۰ ماه، ویمبلدون را در سال ۲۰۰۱ برد.

اما فدرر می‌گوید؛ من برای خودم طرح و برنامه‌ای درازمدت دارم. از همین حالا دارم به رقابت‌های المپیک لندن فکر می‌کنم. در واقع از امروز برنامه یک سال و نیم آینده‌ام را طراحی کرده‌ام.

کارنامه جوکوویچ در مونترال

کارنامه‌ای اعجاب‌انگیز در سال ۲۰۱۱ برای مرد شماره یک تنیس جهان. نوواک جوکوویچ غیر از دو گرنداسلم ملبورن و ویمبلدون، از شش رقابت مسترز هزار امتیازی، در پنج تای آن به قهرمانی رسیده است. ایندین ولز، میامی، مادرید، رم و سرانجام مونترال. جالب آنکه در چهار فینال بر نادال پیروز شده است.

این در حالی است که در مسترزهای ۱۰۰۰ امتیازی سال گذشته، او حتی به هیچ کدام از فینال‌ها نیز نتوانست راه پیدا کند.

اعجوبه تنیس صربستان پس از آنکه با قهرمانی در رقابت‌های ویمبلدون به صدر جدول بر‌ترین تنیس‌بازان جهان رسید، تا رقابت‌های راجرز کاپ در هیچ مسابقه‌ای حاضر نشد.

او در اولین مسابقه‌اش در کانادا ۲-۰ نیکولای داویدنکو از روسیه را از پیش رو برداشت. مارین سیلیچ از کرواسی دیگر رقیب مغلوب «جوکو» بود. گای مونفیس فرانسوی نیز در گام بعدی در برابر نوواک تسلیم شد.

رقیب بعدی هم اهل فرانسه بود. جو ویلفرید سونگا که از کمند فدرر به سلامت گذر کرده بود، در دو ست پیاپی و با نتایج مشابه ۶-۴ و ۳-۰ (انصراف سونگا) به جوکوویچ باخت تا او را روانه فینال کند.

مردی فیش از آمریکا با نتایج ۶-۳ و ۶-۴ به جوکوویچ باخت تا جام قهرمانی نصیب او شود.

از مجموع رقابت‌های مسترز ۱۰۰۰ در سال جاری فقط مسابقات سین سیناتی، شانگهای و پاریس باقی مانده‌اند. جوکویچ حالا چشم به سومین گرنداسلم خود در سال ۲۰۱۱ دوخته. یعنی رقابت‌های یو اس اوپن. جایی که هرگز طعم قهرمانی‌اش را نچشیده است.

او دوبار در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۰ به فینال رسید. بار اول به فدرر باخت و سال گذشته هم مغلوب نادال شد. امروز اما نوواک جوکوویچ، به سختی ممکن است نتیجه را به رقبای سر‌شناس و با تجربه‌تر خودش واگذار کند.
XS
SM
MD
LG