لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۲

وضعیت نامناسب مجروحان اردوگاه اشرف به دلیل محدودیت‌های پزشکی


چند تن از ساکنان اردوگاه اشرف در حال انتقال یکی از مجروحان
چند تن از ساکنان اردوگاه اشرف در حال انتقال یکی از مجروحان
بر پایه گزارش‌های خبرگزاری‌های بین‌المللی، نیروهای عراقی به اعضای مجاهدین خلق ایران در اردوگاه اشرف حمله کرده‌اند و در جریان این حمله تعدادی از اعضای این سازمان کشته و زخمی شده‌اند.

بر اساس گزارش‌های منابع نزدیک به سازمان مجاهدین تا ظهر شنبه به دلیل جان باختن چند تن از مجروحان این حادثه شمار قطعی کشته‌شدگان به ۳۳ نفر رسیده است. این در حالی که یکی از ساکنان اردوگاه اشرف در گفت‌وگو با رادیو فردا از وضعیت نامناسب مجروحان این حادثه به دلیل محدودیت‌های پزشکی می‌گوید.

نیروهای ارتش عراق، ساعت ۴:۳۰ بامداد روز جمعه به وقت محلی، به اردوگاه اشرف که بیش از سه هزار عضو سازمان مجاهدین خلق در آن سکونت دارند، حمله کردند.

در توصیف این حادثه علی الدباغ، سخنگوی دولت عراق، گفته است که اعضای سازمان مجاهدین خلق آغازگر درگیری روز جمعه بوده‌اند. آقای دباغ این گونه توضیح داده است که یکصد عضو سازمان مجاهدین به نیروهای امنیتی و نظامی عراق حمله کردند، اما نیروهای عراقی از اسلحه استفاده نکردند.

با این حال علی بهاری، یکی از اعضای سازمان مجاهدین خلق در اردوگاه اشرف، به رادیو فردا می‌گوید که حمله نیروهای عراقی به این اردوگاه با انواع مختلف سلاح صورت گرفته است.

وی می‌افزاید: «سلاح‌هایی که برای حمله و کشتار ساکنان اشرف استفاده شد، شامل مسلسل‌های دستی، تیربار بی ام پی، توپ بی ام پی، نارنجک‌های دودزا و ماشین‌های آب‌پاش بود که تعدادی از شهدای ما به خاطر شلیک توپ سوختند. همچنین با ماشین‌های زرهی و لودر و بولدوزر افراد را زیر گرفتند که فیلم تمام این صحنه‌ها وجود دارد و ما در اختیار رسانه‌ها قرار دادیم.»

آقای بهاری اضافه می‌کند که «ما اصلاً سلاحی نداریم و از سال ۲۰۰۳ که با نیروهای ائتلاف قرارداد امضا کردیم، سلاح‌های خود را تحویل دادیم و هیچ سلاحی در اختیار نداریم و دلیلی ندارد مقاومت کنیم. آنها از ابتدا برای اجرای طرح مشخصی که توافق بین نخست‌وزیر عراق و خامنه‌ای بود به اشرف آمدند برای سرکوب اپوزیسیون ایران.»

آمار کشته‌ها توسط خبرگزاری‌های مختلف از جمله آسوشیتدپرس و رویترز از سه تا ۱۰ نفر گزارش شده است. این در حالی است که علی بهاری از اعضای سازمان مجاهدین خلق در اردوگاه اشرف از کشته شدن بیش از ۳۰ نفر خبر می‌دهد و می‌گوید: «تا این لحظه ۳۵ شهید داشتیم و دو سه نفر مجروح و تعدادی از اعضا در دست نیروهای عراقی هستند که می‌دانیم سه نفر آنها شهید شده‌اند که آمار ۳۵ نفر با لحاظ این سه نفر است.»

وی در مورد وضعیت مجروحان حادثه نیز می‌گوید که «۳۰۰ مجروح داشتیم که حال تعدادی از آنها وخیم است چون به آنها شلیک شده و ما هیچ امکاناتی برای معالجه شان نداریم. اینجا محاصره پزشکی است و از همه سو در محاصره هستیم. پزشکانی که قبلاً با پول خودمان به اینجا می‌آمدند و مریض‌های ما را معالجه می‌کردند دیگر نمی‌توانند بیایند، بنابراین تعداد شهدا دارد زیاد می‌شود. اینها عفونت می‌کنند و ما امکان جراحی نداریم.»

پس از این اتفاق رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، از این حمله ابراز نگرانی کرده و خواستار خویشتنداری نیروهای عراقی شد.

یکی از مشاوران حقوقی سازمان مجاهدین خلق در لندن نیز در گفت‌وگو با رادیو فردا از تماس خود با سفیر آمریکا در عراق خبر می‌دهد و می‌گوید: «من روز گذشته با سفیر آمریکا تماس گرفتم و وضعیت داخل پایگاه اشرف را برای او توضیح دادم . ما بر این باوریم اتفاقی که در کمپ اشرف رخ داده، قتل عام است و نیروهای عراقی بدون هیچ دیلی به آنها حمله کرده‌اند.»

حمله نیروهای عراقی به اردوگاه اشرف در حالی صورت می‌گیرد که سازمان مجاهدین، روز پنجشنبه از وجود کارخانه‌ای در نزدیکی تهران خبر داد که به گفته این گروه در چهار سال و نیم گذشته در برنامه هسته‌ای ایران نقش کلیدی داشته و بزرگترین تولیدکننده سانتریفیوژ برای غنی‌سازی اورانیوم است.

در این بین علی کشتگر، فعال سیاسی ساکن پاریس، انتشار این خبر توسط سازمان مجاهدین خلق و سپس حمله به اردوگاه اشرف در روز جمعه را بی‌ارتباط نمی‌داند و به رادیو فردا می‌گوید: «جمهوری اسلامی در حال حاضر در عراق نفوذ خاصی دارد و بارها سعی کرده این هم‌میهنان ما را که آنجا پناهنده هستند و در وضعیت بسیار دشواری قرار دارند و همه ایرانی‌ها باید از حقوق انسانی اینها دفاع کنند، مورد حمله قرار دهد. احتمالاً این حمله به افشاگری سازمان مجاهدین در مورد سانتریفیوژها ربط دارد.»

جمهوری اسلامی که سازمان مجاهدین را گروهی تروریستی می‌داند، و بارها از مقامات عراق خواسته است ساکنان اردوگاه اشرف را به آنها تحویل دهد، روز شنبه از زبان وزیر خارجه‌اش این اقدام دولت عراق را مورد تقدیر قرار داد.
  • 16x9 Image

    وحید پوراستاد

    وحید پوراستاد، روزنامه‌نگار سیاسی است که سابقه نزدیک به دو دهه فعالیت روزنامه‌نگاری در روزنامه‌های مختلف ایران را دارد. او از اواخر سال ۸۹ به تحریریه رادیو فردا پیوست و در مدت فعالیت خود در رادیو فردا چندین مستند رادیویی و فیلم مستند ساخته است.

    وحید پوراستاد را در تلگرام به نشانی: telegram.me/pourostadv، و در توئیتر با شناسه twitter.com/pourostad، دنبال کنید.

XS
SM
MD
LG